Alex Erdman stará kola renovuje pro lidi, kteří chtějí při jízdě ve městě...

Alex Erdman stará kola renovuje pro lidi, kteří chtějí při jízdě ve městě sladit svůj vzhled a vypadat elegantně. | foto: archiv Alexe Erdmana

Student přetváří vraky na elegantní bicykly. Retro kola jsou in, říká

  • 38
Šestadvacetiletý Alex Erdman z Teplic renovuje stará kola. Říká, že jsou opět v módě. Dbá na to, aby na nich lidé vypadali elegantně.

„Kola se stávají stále populárnějším dopravním prostředkem. Čím víc je kolo vidět, tím důležitější je jeho vzhled, může dotvořit vaši image,“ říká student historie na ústecké univerzitě, jenž se narodil v Bělorusku. „V Česku už žiji devět let, teď bydlím v Teplicích,“ upřesňuje.

Při studiu vykonává současně praxi v knihovně institutu zahraničních vztahů v Praze, ale úprava starých bicyklů je jeho největším koníčkem. Na internetu si založil blog, kde svá kola ukazuje na stylizovaných fotografiích.

K renovaci bicyklů se dostal přes svou přítelkyni, která jedno staré, ale pohodlné kolo vlastnila. Postupně přišly na řadu bicykly členů rodiny a kamarádů.

„Fotky jsem dával na internet a odezva byla pozitivní. Největší zájem je vždy před začátkem sezony. Ale stále je to jen můj koníček, takže jsem závislý na volném času,“ připomíná, že při přípravě na státnice si musel dát pauzu.

Znovu do provozu vrátil už přibližně dvacítku kol. „Dělám to, protože mě to baví a lidem se mé výtvory líbí. Bavilo by mě i zaměstnání spojené s výrobou kol,“ poznamenal Erdman.

Zájem je také o kola s jedním převodem

Zájem je podle něj hlavně o elegantní dámská kola, protože slečny je berou jako pěkný doplněk do města. Naopak muži víc hledí na praktickou stránku. Ale i mezi nimi přibývá těch, kteří si vybírají kola, jež se jim líbí i vzhledově.

„Dnes jsou rozhodně in retro kola, která jsou praktická a hodí se do města na cestu do práce i na delší výlety. A letí i tzv. fixky, tedy kola mající pouze jeden převod,“ přibližuje módní trendy.

Získat staré kolo k renovaci pro něj není nijak složité, spousta lidí se jich totiž zbavuje, což je podle něj škoda. „Ale pro nás to je dobře,“ potutelně se usmívá.

Náhradní díly získává od známých z vyklízených půd a garáží nebo je nakupuje v různých bazarech. „Co neseženu tam, musím pořídit nové. Hlavně se jedná o spotřební věci, jako jsou lanka, pláště nebo brzdové špalky,“ doplňuje Erdman.

Ke kolům vyrábí i módní doplňky

Nemá žádnou specializovanou dílnu, vše opravuje i lakuje v domácích podmínkách, a tak prý i jeho přítelkyně přidá občas ruku k dílu. Ke kolům přitom vyrábějí jako módní doplněk i speciální šperky.

„Snažíme se, aby fotky našich kol na blogu působily jako celek a šperky tomu pomáhají, hlavně prsteny a korálky. Do budoucna se přítelkyně chce věnovat i dalším doplňkům na kola - taškám, krytům na sedla a podobně,“ plánuje Erdman.

I on sám rád jezdí na kole, často na něm dojíždí z Teplic do Ústí. Minulý rok se dokonce se svou přítelkyní vydal na cestu k německé Rujáně a Usedomu. Za čtrnáct dní najezdili přibližně 1 700 kilometrů, každý den měli v průměru na tachometru okolo 120 kilometrů.

„Po cestě jsme potkali i další Čechy, kteří jeli podobnou trasu, a jeden pár z Ústí, který dokonce plánoval jet z Usedomu do Hamburku a pak zpět po labské cyklostezce. Němci jezdí takové trasy hodně, s plným nákladem, používají vozíky za kola, na cesty berou i malá miminka,“ vzpomíná Erdman, jak jsou i u našich západních sousedů kola oblíbeným dopravním prostředkem.