Rozvodněný Klíšský potok zalil Tovární ulici v Ústí nad Labem, která přímo sousedí s chemičkou Spolchemie. (12. srpna 2010)

Rozvodněný Klíšský potok zalil Tovární ulici v Ústí nad Labem, která přímo sousedí s chemičkou Spolchemie. (12. srpna 2010) | foto: ČTK

Proč při každém větším dešti v Ústí kolabuje doprava?

Čtvrteční večerní průtrž mračen, která se prohnala krajským městem a dalšími obcemi dál směrem na Děčín, způsobila během pár minut v Ústí nad Labem dopravní kolaps. Ještě včera musela být uzavřena Tovární ulice, kterou zaplavil Klíšský potok. Pohroma ale nastala hlavně na klíčové křižovatce Předmostí, kam se valila voda a kamení z jindy malebného a poklidného Bertina údolí. Zavřeny byly oba mosty.

V posledních dnech a týdnech to však zdaleka nebylo poprvé, co náhlý příchod přívalových srážek dopravu a život v Ústí zkomplikoval. Jak je to možné? Průtrže mračen dříve přece město zdaleka nepociťovalo s takovou razancí.

"Taková situace dřív nebývala v celé Evropě, dokonce ani v celém světě - podívejte se, co se odehrává v Asii. Přívalové deště jsou fenoménem poslední doby. Primární problémy spojené s potoky jsou dané tím, že jejich koryta nedokážou pojmout tak gigantické množství vody, která teče z kopců. My jsme tu prostě v údolí. To není jen problém Ústí - podívejme se, jak dopadlo Děčínsko a Jablonecko," reagoval ústecký primátor Jan Kubata.

KDO ZA SITUACI MŮŽE?

Kde je podle vás chyba, že v Ústí kolabuje doprava? Má primátor pravdu? Pište: redul@mfdnes.cz

Dodal, že z titulu své funkce má spíš za úkol provést taková opatření, která by dopad lokálních záplav zmírnila.

"Nejsme schopni jim předcházet. Byť všichni starostové na můj pokyn už týden dostávají denně zprávy o počasí, i přes existenci všech nejmodernějších počítačů a modelů stejně nejsme schopni předpovědět, že těch 50 milimetrů srážek na metr čtvereční dopadne na Libouchec, Strážky či Ústí. I kdyby to bylo možné přesně říci, my nejsme schopni ta koryta rozšířit či cokoli s tím udělat. Je spíše třeba učinit kroky, do kterých se právě pouštíme - starostové městských obvodů a jejich úřady dostali pokyn, aby během víkendu provedli osobní prohlídky kanálových vpustí, zablokovaných vstupů do různých výpustí či nátoků potoků a potůčků, aby nebyly zaneseny, kdyby přišla další voda," popsal Kubata.

Ústecká Tovární ulice u Spolchemie byla ještě včera pokrytá bahnem, úklidové práce tu probíhaly celý den.

"Až teprve po jejich skončení bude zřejmé, jak je silnice poškozena," uvedl mluvčí magistrátu Milan Knotek.

Kubata žádá v dopise Policii ČR, aby v Ústí a jeho okolí v souvislosti s tíživou dopravní situací posílila stavy policistů, kteří by tu pomáhali řídit dopravu. Krajské město je zahlceno nákladními vozy, které jím musejí projíždět po silnici I/30 směrem k dálnici D8 na Drážďany. Pro kamiony je totiž kvůli podmáčeným svahům uzavřená silnice I/8 mezi Lovosicemi a Teplicemi, kvůli sesuvu půdy u Sebuzína ale nemohly náklaďáky projíždět ani ani přes Litoměřice, a všechny proto mířily od Lovosic na Ústí.

Rozvodněný Klíšský potok zalil Tovární ulici v Ústí nad Labem, která přímo sousedí s chemičkou Spolchemie. (12. srpna 2010)

Rozvodněný Klíšský potok zalil Tovární ulici v Ústí nad Labem, která přímo sousedí s chemičkou Spolchemie. (12. srpna 2010)

"Do toho přišlo ŘSD s opravami této komunikace, což ve čtvrtek v obou směrech přispělo k dopravnímu kolapsu. Vyjádřil jsem velkou nespokojenost s organizací práce ŘSD, to chybu uznalo a na základě mé výzvy práce urychlí," řekl Kubata.

Přívalové deště ve čtvrtek také krátkodobě zatopily silnici v Přístavní ulici pod Benešovým mostem, kde se staví protipovodňová vana. Je paradoxní, že stavba, která má silnici před vodou chránit, byla v poslední době po deštích zatopená už poněkolikáté. Stejné to bylo v červenci.

"Samotná protipovodňová vana ani navazující technologie ještě není podle mých informací úplně dokončena, takže svou funkci plnit v tuto chvíli nemůže," vysvětlil Knotek. Podmáčená byla ještě včera také silnice u Modré poblíž Jílového, auta tam směla jezdit jen jedním pruhem.

"Univerzální recept, jak bojovat s lokálními povodněmi, nemám. Koncepční řešení, jak zabránit tomu, aby se při takovýchto srážkách nerozvodňovaly potoky, to opravdu není v silách starostů," uzavřel Kubata.