Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kraj zahájil salámovou metodu. Dostavět D8, když má zrovna povolení

  8:23
Zdánlivě nepřehledná změť zákazů a povolení kolem stavby dálnice D8 má podle všeho prosté vysvětlení. Krajský úřad v Ústí nad Labem se pustil do skutečné "salámové metody" výstavby. Z dálnice zbývá dokončit posledních 4,7 kilometru, takže by ji už bylo možné dokončit i po částech v době, kdy zrovna stavební povolení platí.

Stavební práce na dálnici D8 u Řehlovic se musely po rozhodnutí soudu zastavit. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Už zahájená stavba posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří se zkomplikovala v momentě, kdy krajský soud vyhověl žalobě aktivisty Lubomíra Studničky. Soud zrušil rozhodnutí krajského úřadu, kterým úředníci zamítli Studničkovo odvolání proti vydanému stavebnímu povolení. Stavba dálnice se musela zastavit a nikdo si netroufal odhadnout, na jak dlouho (o zastavení stavby zde).

Stavba dálnice D8

Dálnice D8 se začala stavět v roce 1984. Práce na úseku Lovosice - Řehlovice přes České středohoří se kvůli úspěšným žalobám ekologů proti chybnému postupu státu při povolování stavby rozběhly až v roce 2007.

V současnosti chybí dostavět zhruba 13 kilometrů autostrády. Něco přes 8 kilometrů této části je aktuálně v různé fázi rozestavěnosti, zbývajících 4,7 kilometru je prakticky netknutých, stavělo se na nich jen dva měsíce.

Zatím poslední ohlášený termín dokončení D8 je rok 2015.

Studnička totiž argumentuje, že studie EIA a SEA posuzující vliv dálnice na životní prostředí z let 1995 a 1996 jsou nezákonné. Soud si tyto studie vyžádal na ministerstvu životního prostředí, jenže je dostal nekompletní, protože spisy už v celé podobě neexistují.

"Pro nepřezkoumatelnost námitky jsme museli rozhodnutí krajského úřadu zrušit," řekl soudce Václav Trajer.

Například předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik na základě toho odhadoval, že krajský úřad bude muset územní a stavební rozhodnutí úplně zrušit a stavební úřad v Lovosicích bude moci nové vydat až poté, co získá nové posudky na vliv dálnice na životní prostředí. To by mohlo trvat i roky.

Úřad stejné odvolání zamítl znovu

Krajský úřad se ale zachoval opačně. Ve středu, hned první den, kdy to mohl udělat, Studničkovo odvolání navzdory rozsudku zamítl znovu. Rozhodnutí úřadu bude pravomocné za 14 dní a v tu chvíli se stavební stroje budou moci opět rozjet.

"Čekáme, až stavební povolení nabude právní moci, a jsme připraveni k okamžitému znovurozjetí stavebních prací," řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Jestli pak Studnička podá žalobu znovu, když už ve stejné věci jednou uspěl, není možné zjistit, protože aktivista s médii nekomunikuje. Stavba by ale v takovém případě pokračovala nejméně do doby, než by soud krajskému úřadu Studničkovo odvolání zase vrátil. Krajský úřad takto může postupovat opakovaně a dálnici dostavět po částech. Její dokončení by se ovšem neúměrně protáhlo, už teď má skluz několik let.

Krajský úřad nechce komentovat, jestli takto hodlá postupovat, pokud Studnička s žalobou opět uspěje. "Při zamítnutí odvolání vycházel úřad i z odůvodnění rozsudku soudu a se snahou minimalizovat rizika při případném napadení žalobou," řekl mluvčí kraje Zdeněk Rytíř.

Další možnosti: nová EIA nebo stavba "ve veřejném zájmu"

Ministerstvo životního prostředí by mohlo vliv dálnice posoudit znovu, vydat nové studie EIA a SEA a na základě těchto studií by mohlo vzniknout nové stavební povolení. Pak by Studničkova námitka padla.

"Pokud oznamovatel stavby, Ředitelství silnic a dálnic, předloží nové podklady pro nový proces EIA, ministerstvo tento proces ve smyslu zákona EIA zajistí," řekl mluvčí resortu Matyáš Vitík. Jenže Ředitelství silnic a dálnic se k ničemu takovému nechystá.

Další možnost nastínil Miroslav Patrik z Dětí Země. "Stát prostě řekne, že dodržování zákonů je pro jiné stavby a že z bezpečnostního, dopravního a finančního hlediska je nutné ve stavbě pokračovat," naznačil Patrik.

To by znamenalo, že by stát u dálnice D8 přikročil z důvodu veřejného zájmu ke stavu podobnému legislativní nouzi. Podle Patrika by se pak potřebné studie a na ně navazující nové územní rozhodnutí a stavební povolení vydaly formálně během výstavby.

Podle ministerstva dopravy to však není reálné. "Za situace, kdy další žaloba není podána, není důvod pro takové spekulace. A dle našeho názoru nelze v tomto případě využít něco jako legislativní nouzi," uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení resortu.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...