Secesní budova z roku 1871 je památkově chráněná, cenné jsou hlavně fresky na...

Secesní budova z roku 1871 je památkově chráněná, cenné jsou hlavně fresky na klenutých stropech v odbavovací hale a kresby na okenních sklech. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Teplicím svitla naděje na opravu secesního nádraží s cennými freskami

  • 2
Převod nádražních budov z Českých drah na stát by mohl zachránit cenné vlakové nádraží v Teplicích. Na konci 19. století bylo označováno za architektonický skvost Rakouska-Uherska, za poslední desetiletí ale zpustlo a nedařilo se sehnat peníze na opravu. Nyní by mohla být cesta k penězům jednodušší.

„Jsem rád, že nádraží dostane někdo, kdo s ním bude moct něco udělat,“ říká teplický primátor Jaroslav Kubera.

Secesní budova z roku 1871 je památkově chráněná, cenné jsou především fresky na klenutých stropech v odbavovací hale a kresby na okenních sklech.

O nutnosti budovu teplického nádraží opravit se mluvilo už několikrát, České dráhy ale na rekonstrukci neměly peníze a vedení města opakovalo, že nemůže investovat do cizího majetku. Převod budov by to měl změnit.

„Je to logický krok, který je předpokladem pro dokončení transformace Českých drah. Majetek v železničních stanicích bude spravován jednotně a stát do něj bude moci systematicky investovat. České dráhy se mohou plně věnovat své hlavní aktivitě, tedy dopravě na železnici,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Peníze by stát mohl najít ve Státním fondu dopravní infrastruktury nebo využít fondy EU. To bylo dosud komplikované, protože evropská komise namítala, že investování do majetku Českých drah by se dalo posuzovat jako nepovolené zvýhodňování jednoho dopravce oproti jiným.

Teplické nádraží budu stále připomínat, říká Kubera

Cena za převod majetku z Českých drah na stát, respektive na Správu železniční dopravní cesty, činí podle znaleckého posudku schváleného Evropskou komisí 3,24 miliardy korun. Pokud záměr vlády potvrdí dráhy a správci železnic, mohlo by k převodu dojít v první polovině příštího roku.

Pak půjde o to, aby se teplické nádraží dostalo na celorepublikovém seznamu budov určených k opravě vysoko a Správa železniční dopravní cesty do něj chtěla investovat.

„Budu jim naše nádraží neustále připomínat,“ poznamenal Kubera. Rozlehlá budova by se podle něj dala využít mnohem lépe než dnes.

„Jsou v ní byty, restaurace s velkým sálem, kde se kdysi pořádaly plesy a která je kupodivu stále dobře zachovalá. Budova by mohla sloužit i jako nákupní zóna,“ poznamenal Kubera.

Teplické nádraží prošlo rekonstrukcí naposledy před deseti roky. Tehdy se vybudovalo nové nástupiště s podchodem a výtahem pro vozíčkáře, nové osvětlení a informační systém. Stavbaři také pod dohledem památkářů částečně obnovili fresky v odbavovací hale. Stavební práce stály 64 milionů korun, v následujícím roce 2006 se měla opravit fasáda, jenže rekonstrukce byla kvůli nedostatku peněz zastavena.

V celé České republice přechází pod stát 1 051 nádraží a 523 dalších provozních budov, v Ústeckém kraji jich jsou desítky.