Výbuch nebezpečnou loď potopil, ale také si připsal lidskou oběť. Jedna ze

Výbuch nebezpečnou loď potopil, ale také si připsal lidskou oběť. Jedna ze střepin na místě zabila přihlížejícího muže, který stál v zakázané zóně. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Kolega se málem utopil v řepce, vzpomíná pyrotechnik na odstřel lodi

  • 5
Při kulminaci Labe před deseti lety se Ústecký kraj musel vypořádat s nečekaným problémem. Silný proud utrhl z kotvišť více než stovku lodí, které nekontrolovaně unášela rozvodněná řeka. Hrozilo, že zničí mosty, takže pyrotechnici nakonec museli některé potopit. "Kolegu jsme při tom museli tahat z řepky," vzpomíná jeden z nich.

Už ve středu 14. srpna se utrhlo sedm nákladních lodí u zdymadel v Roudnici. Jednu museli příslušníci speciální jednotky odstřelit u Litoměřic, další se podařilo zachytit v Kopistech. Tehdejší hejtman Jiří Šulc pak povolal armádu, jejíž technika pomohla ukotvit podél řeky celkem 118 lodí.

16. srpna 2002

4 hodiny - v Terezíně už zůstalo jen vedení radnice. Byty opustilo 9 tisíc lidí.

8:10 hodin - hladina Labe v Děčíně dosahuje 11,10 metru. Stoupá každou hodinu o 10 cm. Záplavové území je prohlášeno za zakázané.

10 hodin - většina obyvatel žijících v zátopovém území v Ústí byla evakuována. Domovy opustilo 6 000 lidí.

13:15 hodin - Labe v Ústí kulminuje kolem výšky 11,8 metru.

13:20 hodin - Labe v litoměřickém okrese začíná pomalu ustupovat. V Roudnici nad Labem voda klesla o 40 centimetrů.

16 hodin - protipovodňový štáb Děčína ukončil evakuaci obyvatel. Domy muselo v Děčíně opustit 1 600 lidí. Zatopeno je zhruba 30 procent města.

17 hodin Labe vytvořilo v okolí soutoku s Ohří jezero, které měří od Roudnice nad Labem k Litoměřicím 20 kilometrů, do šířky dosahuje až osmi kilometrů.

Souboj s loděmi byl nekonečný a vyčerpávající. Sotva se jednu podařilo zachytit, na nebezpečnou pouť po Labi se vydaly další.

Den před kulminací se ráno utrhlo z přístavu v Krásném Březně pět remorkérů. Cestou jeden z nich porušil plynovod přes řeku a způsobil škodu za 20 milionů. Tři se podařilo ukotvit a jeden skončil na břehu v Těchlovicích, kde pak ležel téměř rok.

Poslední loď plula dál a hrozilo, že strhne Tyršův most v Děčíně. Proto ji musela odstřelit speciální policejní jednotka. Její členové se na několikatunový remorkér spustili z vrtulníku pomocí lan, aby do něj umístili dostatečné množství trhaviny.

"Když máte dobrého pilota, dostat se na nikým neřízenou loď nebyl problém. Vysadil nás během několika vteřin," vzpomíná pyrotechnik jednotky Zdeněk Forejt.

Při výbuchu zemřel člověk

Do té doby nikdo podobnou situaci řešit nemusel. Pyrotechnici tak neměli spočítané, kolik trhaviny a kam rozmístit, aby se loď rozpadla na dvě poloviny a klesla ke dnu. Sama o sobě je totiž díky odděleným přepážkám v trupu téměř nepotopitelná.

"Rychle se muselo spočítat, kolik trhaviny bude potřeba na to, aby se remorkér kompletně rozpadl a šel přímo ke dnu. Vycházelo to na 70 kilogramů, my jsme s sebou preventivně měli kolem 200 kilo," vzpomíná pyrotechnik, který později za odstřel lodě dostal vyznamenání od prezidenta Václava Havla.

Při samotné akci málem přišel o kolegu. Protože loď vezla 600 tun řepky, nálože do ní museli policisté uložit dostatečně hluboko. Jenže sypký materiál je zrádný.

"V tu ránu máte obrovský problém. Kolega se nám v řepce málem utopil, museli jsem ho z ní tahat," líčí dramatické chvíle Forejt.

Aby loď nevybuchla přímo pod mostem a nepoškodila ho, celá akce musela být hotová velmi rychle. "Stejně to nedopadlo úplně přesně, jak jsme si přáli," posteskl si policista.

Jedna ze střepin totiž zasáhla do hrudníku muže, který nerespektoval varování a stál v zakázané zóně. Na místě zemřel.

Ukotvení lodí se od té doby zlepšilo

Po povodni policie prověřovala, kdo za utržení lodí může, ale případ pak odložila. Nepodařilo se prokázat žádné porušení předpisů.

"Utržení lodí nebylo zaviněno lidskou chybou, šlo o extrémní přírodní událost," říká ředitel správy Povodí Labe Václav Jirásek.

Následovala nicméně opatření, díky nimž by už lodě v případě další podobné povodně mosty a zatopené domy ohrožovat neměly.

"Byly vybudovány nové vysoké kruhy na bezpečné vázání lodí v přístavech v Rozbělesích, Děčíně či Roudnici, kam by se lodě měly při takto velké vodě uchýlit. Státní plavební správa i dopravci to vědí," přiblížil Jirásek.