Návrat oltářního obrazu Ukamenování sv. Štěpána do litoměřické katedrály.

Návrat oltářního obrazu Ukamenování sv. Štěpána do litoměřické katedrály. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Pověsit Škrétovy obrazy zpět do litoměřické katedrály trvalo sedm hodin

  • 0
Do litoměřické katedrály sv. Štěpána se po půl roce vrátily tři vzácné obrazy Karla Škréty. Hlavní obraz Ukamenování sv. Štěpána, vysoký téměř pět a široký více než tři metry, a dva menší obrazy sv. apoštolů Petra a Pavla a sv. Václava restaurátoři na oltář vraceli sedm hodin.

"Pro každý z nich se muselo za dohledu restaurátorů postavit speciální lešení," uvedla mluvčí Biskupství litoměřického Jana Michálková.

Nejvýznamnější český barokní malíř 17. století Karel Škréta, celým jménem Karel Škréta Šotnovský ze Závořic, cyklus šesti oltářních obrazů namaloval pro prvního litoměřického biskupa Maxmiliána Rudolfa Schleinitze. Soubor je nejrozsáhlejší zakázkou, kterou kdy škrétovský ateliér dodal mimo Prahu.

Návrat oltářního obrazu Ukamenování sv. Štěpána do litoměřické katedrály.
Návrat oltářního obrazu Ukamenování sv. Štěpána do litoměřické katedrály.
Návrat oltářního obrazu Ukamenování sv. Štěpána do litoměřické katedrály.

Tři obrazy z cyklu loni na podzim litoměřická farnost zapůjčila do Prahy na výstavu "Karel Škréta (1610 - 1674): Doba a dílo". Návštěvníky katedrály nyní překvapí nový jas maleb. Před výstavou totiž byly v péči restaurátorů.

Na Ukamenování sv. Štěpána restaurátoři odhalili dvě vrstvy přemaleb, které hrubě deformovaly původní autorskou malbu (více čtěte zde).

"Současně se potvrdilo, že malba pochází v rozhodujících partiích ze Škrétovy ruky. Osobnost biskupa Schleinitze připomíná na obraze zástava s jeho znakem," upřesnila Michálková.