"Samotná plavba do Ústí bude trvat den, bagr s pontonem bychom tak mohli vyzvednout někdy 25. či 26. října," uvedl Stanislav Tlustoš ze společnosti České přístavy, které stroj patří.
Fotogalerie |
Už krátce po nehodě dorazili na místo hasiči, položili několik vodních stěn kvůli úniku palivových látek. "V bagru bylo více než 300 litrů nafty, 300 litrů hydraulického oleje a 20 litrů motorového oleje," vyjmenoval mluvčí krajských hasičů Lukáš Marvan (o nehodě více zde).
Hasiči kvůli tomu instalovali čerpadlo a dvě norné stěny přímo na místě, další dvě stěny v Hřensku. Zatím odčerpali 300 litrů ropných látek.
Informaci o havárii dostaly i německé úřady. "Ale nevím o tom, že by se znečišťující látky dostaly za Ústí," uvedl Marvan.
To potvrzují i inspektoři životního prostředí. "Zatím to nevypadá na velké znečištění řeky," řekla ředitelka pobočky České inspekce životního prostředí v Ústí nad Labem Jana Moravcová.
Nehoda vyjde České přístavy draho
Inspektoři odeberou vzorky uniklých látek a pokud zjistí, že firma zanedbala bezpečnostní předpisy, udělí jí pokutu. Kvůli úniku látek nechalo Povodí Labe uzavřít zdymadla, od čtvrtka už jsou ale zase v částečném provozu. "Naštěstí je koryto v tom místě dost široké, aby mohly jiné lodě v pohodě proplouvat," uvedl ředitel Závodu Dolní Labe Jindřich Zídek.
Hasiči, čerpadla a norné stěny budou na místě, dokud odstraňování následků havárie nepřeberou v následujících dnech České přístavy. Firmu to přijde draho. Na své náklady bude muset sehnat vlastní norné stěny, likvidátora uniklých látek a hlavně vyzdvihnout oba stroje.
"Opravdu nedokážu odhadnout, jestli nás to přijde na statisíce nebo miliony. To budu vědět ve chvíli, kdy bagr vyzdvihneme a všechno bude vyřízené," sdělil Stanislav Tlustoš z Českých přístavů.
Sám netuší, z jakého důvodu šel ponton s bagrem ke dnu. Ví jen, že bagr stál na pontonu a prováděl u břehu výkopové práce. Vybranou zeminu pak nakládal na vedlejší nákladní loď. Ta je v pořádku.
"Ponton s bagrem se potopil do hloubky 6 až 8 metrů. Proč se to stalo budeme vědět až potom, co je vytáhneme," uzavřel Tlustoš.