Stav potopené lodi v ústeckém Vaňově zkoumali ve čtvrtek pod vodou potápěči.

Stav potopené lodi v ústeckém Vaňově zkoumali ve čtvrtek pod vodou potápěči. | foto: Karel PešekMF DNES

Potopená loď zůstává pod vodou, jeřábu brání připlout zavřená Vltava

  • 1
Vyzdvihnutí bagru s nosným pontonem, který se ve středu potopil v ústeckém Vaňově, zkomplikovala uzavírka vltavské vodní cesty. Ta bude z technických důvodů uzavřená až do 23. října. Do té doby nemůže do Ústí vyplout jeřáb na speciální lodi, která kotví v Praze v Holešovicích.

"Samotná plavba do Ústí bude trvat den, bagr s pontonem bychom tak mohli vyzvednout někdy 25. či 26. října," uvedl Stanislav Tlustoš ze společnosti České přístavy, které stroj patří.

Fotogalerie

Už krátce po nehodě dorazili na místo hasiči, položili několik vodních stěn kvůli úniku palivových látek. "V bagru bylo více než 300 litrů nafty, 300 litrů hydraulického oleje a 20 litrů motorového oleje," vyjmenoval mluvčí krajských hasičů Lukáš Marvan (o nehodě více zde).

Hasiči kvůli tomu instalovali čerpadlo a dvě norné stěny přímo na místě, další dvě stěny v Hřensku. Zatím odčerpali 300 litrů ropných látek.

Informaci o havárii dostaly i německé úřady. "Ale nevím o tom, že by se znečišťující látky dostaly za Ústí," uvedl Marvan.

To potvrzují i inspektoři životního prostředí. "Zatím to nevypadá na velké znečištění řeky," řekla ředitelka pobočky České inspekce životního prostředí v Ústí nad Labem Jana Moravcová.

Nehoda vyjde České přístavy draho

Inspektoři odeberou vzorky uniklých látek a pokud zjistí, že firma zanedbala bezpečnostní předpisy, udělí jí pokutu. Kvůli úniku látek nechalo Povodí Labe uzavřít zdymadla, od čtvrtka už jsou ale zase v částečném provozu. "Naštěstí je koryto v tom místě dost široké, aby mohly jiné lodě v pohodě proplouvat," uvedl ředitel Závodu Dolní Labe Jindřich Zídek.

Hasiči, čerpadla a norné stěny budou na místě, dokud odstraňování následků havárie nepřeberou v následujících dnech České přístavy. Firmu to přijde draho. Na své náklady bude muset sehnat vlastní norné stěny, likvidátora uniklých látek a hlavně vyzdvihnout oba stroje.

"Opravdu nedokážu odhadnout, jestli nás to přijde na statisíce nebo miliony. To budu vědět ve chvíli, kdy bagr vyzdvihneme a všechno bude vyřízené," sdělil Stanislav Tlustoš z Českých přístavů.

Sám netuší, z jakého důvodu šel ponton s bagrem ke dnu. Ví jen, že bagr stál na pontonu a prováděl u břehu výkopové práce. Vybranou zeminu pak nakládal na vedlejší nákladní loď. Ta je v pořádku.

"Ponton s bagrem se potopil do hloubky 6 až 8 metrů. Proč se to stalo budeme vědět až potom, co je vytáhneme," uzavřel Tlustoš.