"Bude to nevyvážené. V sousedních a podobně velkých Kryrech zastaví denně víc než deset vlaků. U nás jen dva. Nádraží, už tak zchátralé, teď přestane fungovat úplně," obává se místostarosta Vroutku Jaromír Kubelka.
V obci přitom podle původních plánů kraje neměly vlaky stavět vůbec. Radnice si vybojovala alespoň dvě výjimky na ráno a večer.
"Bude to pro nás mít i další dopady. V místě, kam nejezdí vlaky, klesne cena nemovitostí. A důchodci, kteří měli na vlak slevu, o tuhle výhodu přijdou," upozorňuje Kubelka.
Spokojeni jsou naopak na trase Podbořany - Blatno, kde desítkám dětí díky novým spojům odpadne brzké ranní vstávání a cesta za vesnici na vlakovou zastávku. Dospělí se zase z malých vesniček lépe dostanou k lékaři či na nákupy.
Kraj ušetří 3,5 milionu korun
O novém dopravním systému na Podbořansku se diskutuje od začátku letošního roku. Starostové s krajem vyjednávali o co nejlepších podmínkách.
"Obce požadovaly obnovení zrušených autobusových linek, některé přímo chtěly místo vlaků autobusy," uvedl Petr Mojžíš, podbořanský krajský zastupitel, který se zabývá dopravou.
Díky změnám v jízdních řádech by nově na Podbořansku měly o víkendech jezdit čtyři páry autobusových spojů navíc.
"Podle údajů krajského úřadu přitom vlaky najezdily mezi Podbořany a Blatnem ročně 105 tisíc kilometrů, a i když zavedením nových autobusů dojde k nárůstu kilometrů na 120 tisíc, ušetří Ústecký kraj minimálně 3,5 milionu korun," vypočítal Mojžíš ekonomickou výhodu změn.