Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Vedro se projevilo na počtu nehod, bylo jich o čtvrtinu víc než loni

  • 0
Úmorné vedro, které ukončila až víkendová bouřka, se odrazilo v policejních statistikách dopravních nehod. Za červenec a prvních dvanáct dní srpna evidují severočeští policisté o 24 procent dopravních nehod více než za stejné období loňského roku, kdy parna nebyla.

„Jednoznačně za to může počasí. Řidiči byli unavení a ztráceli koncentraci,“ říká vedoucí severočeské dopravní policie Jiří Ušák.

Nehody v Ústeckém kraji

1. 7. - 12. 8. 2014
Počet nehod 916, při nich bylo 8 mrtvých, 25 těžce zraněných a 224 lehce zraněných. Příčiny nehod: 140x překročení rychlosti, 120x nedání přednosti, 220x nesprávný způsob jízdy.

1. 7. - 12. 8. 2015
Počet nehod 1 132, bylo při nich 8 mrtvých, 25 těžce zraněných a 238 lehce zraněných. Příčiny nehod: 123x překročení rychlosti, 159x nedání přednosti v jízdě, 322x nesprávný způsob jízdy.

Dokládá to statistickými čísly příčin nehod. Vyplývá z nich, že řidiči nejezdili rychleji, ale častěji přehlíželi značky nebo nedávali přednost.

„Zatímco loni se stalo 140 nehod kvůli vysoké rychlosti, letos jich bylo jen 123. Ale nedání přednosti v jízdě bylo letos už 159, což je o 39 více než loni. A nejzřetelněji se vliv tepla ukazuje na nesprávném způsobu jízdy, loni 220 případů, letos 322,“ vyjmenovává Jiří Ušák.

Ač bylo letos nehod víc, jejich následky jsou srovnatelné s loňskými. Mrtvých a těžce zraněných nepřibylo, jen škoda je vyšší o 19 procent.

S počasím souvisí i doba, kdy řidiči nejvíc bourali. Nejvíc nehod, celkem 699, se na severočeských silnicích stalo mezi 14. až 16. hodinou.

V horku kolaboval i policejní radar

„Řidiči mají v horku především unavené oči. Ostré bílé světlo působí stejně, jako kdyby jeli celou dobu proti autu, které má zapnutá dálková světla. Navíc asfalt klouže,“ říká Ušák.

Příkladem je nehoda, která se stala ve čtvrtek kolem 13. hodiny na křižovatce u odbočky na Lhotu na Lounsku. Dvaačtyřicetiletý řidič nákladního auta, nesoustředěný a unavený z horka, přehlédl značku a nedal přednost čtyřiadvacetiletému muži v mazdě.

„Řidiči by měli dělat častější zastávky. Uvádí se, že by měli zastavovat každých 100 kilometrů. Mají dodržovat pitný režim, což je rovněž nutí zastavit, aby si mohli odskočit. Neměli by zapomínat na sluneční brýle, jinak si namáhají oči, bolí je hlava, jsou unavení, nervózní a rozhází je i maličkosti, které jim jindy nevadí,“ radí na řízení ve vedrech severočeský koordinátor Besip Jan Pechout.

Podle zkušeností policistů je poznat, kdo má v autě klimatizaci. Jízda s ní bývá klidnější a plynulejší. Řidiči by ale měli také častěji kontrolovat tlak v pneumatikách. Vzduch se totiž na slunci rozpíná, tlak se může zvýšit až o půl atmosféry a pneumatika ztvrdne. Nejenže je pak cítit každá nerovnost na silnici, ale auto může jít víc do smyku.

Při vedrech ale kolabuje i policejní technika. „Radar se v teplu přehřeje a vypne. Neměří jinak, prostě přestane fungovat. Na půl hodiny ho musíme dát do stínu nebo do auta a zapnout klimatizaci,“ přiblížil Ušák.