Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ČEZ

ČEZ zrušil sloupy i s dráty O2. Lidé přišli o internet, telefon a alarm

  • 61
Obyvatelé obce Lipová ve Šluknovském výběžku přišli o internet, pevnou linku i o ochranu svých podniků nebo domů. Energetický gigant ČEZ totiž likvidoval kabely na sloupech, které vkládal do země. Jenže sloupy nesly i dráty společnosti O2. Obě velké firmy se nyní dohadují, kdo nepříjemnou situaci zavinil.

„Šlo zhruba o 30 domácností, někteří jsou bez pevné linky a internetu dosud,“ říká starosta Lipové Pavel Svoboda.

Potíže mají hlavně živnostníci. „Někteří naši dodavatelé mají jen naši pevnou linku. Ti se nám už přes měsíc nemůžou dovolat,“ říká prodavačka z obchodu s potravinami. Ještě větší starost ale má o ostrahu obchodu.

„Prodejnu máme přes pevnou linku napojenou na pult centralizované ochrany a každá manipulace s kódem i narušení objektu vyšle signál bezpečnostní firmě. Jenže teď bez pevné linky to nefunguje a my měsíčně platíme 1 500 korun za ochranu, kterou nemáme. Kdyby sem vlezl zloděj, tak se to bezpečnostní firmě nezobrazí,“ říká prodavačka.

Stejný problém s nefunkčním alarmem v domě má ostatně i jeden ze zastupitelů, který bydlí v osadě Liščí.

Termín se několikrát měnil

K potížím došlo poté, kdy se ČEZ rozhodl opravit tři trafostanice a přeložit kabely ze starých sloupů do země. Původně to chtěl udělat už v roce 2010, ale pak investici posunul.

„Oznámil nám, že to udělá někdy v letech 2015 až 2016. Jaké bylo naše překvapení, když loni v říjnu přišla firma, že začne kopat,“ vypráví starosta Svoboda.

Vedení obce s tím nesouhlasilo a žádalo termín posunout. „Jednak jsme nechtěli, aby se kopalo na zimu. Jednak jsme současně s likvidací sloupů chtěli vybudovat nové veřejné osvětlení, protože lampy byly právě na sloupech, které ČEZ odstraňoval,“ říká Svoboda.

Operátor se snaží zajistit wi-fi

Energetici nakonec nastoupili v červnu a spolu se svým kabelem strhli i kabel O2.

„ČEZ to začal realizovat, aniž by o tom byla naše společnost informována v dostatečném předstihu. Výpověď z umístění nadzemního vedení ze strany ČEZ přišla pozdě a nestihli jsme zákazníky včas přepojit,“ tvrdí mluvčí O2 Martin Žabka.

ČEZ chybu odmítá. „Společnost O2 byla již na podzim roku 2009 dopisem informovaná o plánované akci, byla jí dána výpověď, a měla dostatečně dlouhou dobu, aby provedla úpravy svých sítí pro své zákazníky,“ reagovala mluvčí ČEZ pro Severní Čechy Soňa Holingerová.

Operátor se teď snaží zajistit wi-fi, díky které půjdou opět pevné linky i internet. „Do konce týdne budou všichni zákazníci připojeni,“ slíbil Žabka.