Vrtulník se nejdříve vznesl z parkoviště za výletním zámečkem Větruše. U budoucí dolní stanice lanovky ve Foru k předem připravenému závěsu pracovníci připevnili dvě montážní lana, jež vrtulník posléze vynesl nahoru na Větruši.
Celá akce netrvala déle než dvacet minut. "Spojili jsme horní a dolní stanici provizorním lanem. S jeho pomocí se pak natáhnou nosná a tažná lana lanovky," popisoval Martin Komárek ze společnosti Diamont DSP, která práce zajišťovala.
Podotkl, že cívka s lanem byla během transportu bržděná, aby se lano svévolně neprověšovalo.
Po zemi to nešlo
Komárek rovněž uvedl, že vrtulník byl jedinou možností, jak lana na Větruši dopravit. "Mezi horní a dolní stanicí vede silniční i železniční koridor. Toto byl jediný způsob, jak lano na druhou stranu natáhnout."
Petr Černý, pilot vrtulníku a zároveň provozní ředitel společnosti Aerocentrum, která přenos lan zprostředkovala, iDNES.cz řekl, že se jednalo o vcelku rutinní záležitost. "Je to běžná praxe. Tento pátek například budeme ukotvovat lana pro lanovku v Liberci," sdělil.
Jak bude vypadat další technologický postup? Za pomoci právě nataženého vodícího lana se natáhnou dvě slabá ocelová lana, na něž se zavěsí speciální konstrukce, tzv. lanový most. Uprostřed těchto konstrukcí, kterých bude po celé trase celkem dvacet, budou natažena tažná a nosná lana budoucí lanovky.
LANOVKA NA VĚTRUŠI- lanovka by měla být hotová do konce října letošního roku |