Lidé z okolí mosteckého autodromu si stěžují na hluk, který se line od závodních aut (ilustrační snímek).

Lidé z okolí mosteckého autodromu si stěžují na hluk, který se line od závodních aut (ilustrační snímek). | foto: Radical Team

Hluku už je moc, zlobí se lidé od mosteckého autodromu. Sepisují petici

  • 23
Obyvatelům z blízkosti mosteckého autodromu už došla trpělivost s hlukem, který se line ze závodní dráhy. Začali sbírat podpisy pod petici, která po mostecké radnici žádá schválení vyhlášky omezující hluk. Provozovatel autodromu už slíbil, že zavede protihluková opatření.

„Má to řada měst, není to nic nového. Chceme omezení hluku aspoň o víkendech a svátcích,“ říká jedna z hlavních kritiček autodromu Jitka Sotová z nedaleké čtvrti Souš.

Petici, která se má předat radnici v červenci, už prý podepsalo na pět set lidí. Tolik členů má i spolek, který proti rámusu z autodromu bojuje.

„A nejsou tam jen lidé ze Souše, ale i z dalších míst Mostu. Nebo ti, kteří si chtějí třeba u jezera Matylda odpočinout, jezdí tam na bruslích nebo chodí s kočárkem, ale hluk jim také vadí,“ dodala Sotová.

To, že je provoz autodromu moc hlasitý, potvrdilo i měření krajské hygienické stanice a ta už dala autodromu pokutu. „Hygiena udělila společnosti Autodrom Most pokutu 50 tisíc korun. Proti sankci jsme se neodvolali, částku jsme uhradili obratem,“ potvrdil trest generální ředitel společnosti Jiří Volovecký.

Chystá se i další kontrola. „Neřekneme kdy, to by ztratilo smysl,“ podotkl šéf krajské hygieny Josef Trmal. Zároveň ale upozornil, že hygienici potíže s hlukem z autodromu nevyřeší. „Můžeme opakovat kontroly a třeba zvyšovat sankce, až budou několikanásobné. Ale stejně se musí hledat řešení,“ upozornil Trmal.

Kontroly z hygieny nepomáhají

Spory kvůli hluku se stupňují od loňska, kdy autodrom převzal nový majitel a přidává nové aktivity. Problém si uvědomuje i on, autodrom provádí různá měření a opatření, nepouští třeba na dráhu příliš hlučná auta. A plánuje i investice za desítky milionů do odhlučnění. Právě kvůli jejich náročnosti chce ale nejprve na základě hlukových měření připravit studii pro nová opatření.

„Výsledky měření slouží jako podklad pro zpracování analýzy a následného řešení efektivních protihlukových opatření - případné výsadby zeleně, vybudování zemního valu, protihlukových stěn a podobně,“ vysvětluje Volovecký. Zároveň poukazuje na další změny, třeba víc aktivit v oblastech, jež nejsou tak hlučné, jako jsou třeba běhy, in-line brusle či dobíjecí stanice elektromobilů.

Lidé z okolí ale nemají pocit, že by se něco měnilo. „Je to pořád stejné. Ani s námi víc nemluví, jen vydávají tiskové zprávy,“ zlobí se Sotová.

Lidé ze sousední Souše si ale nestěžují jen na hluk, ale také na dopravní komplikace. To když nemohou vjet či vyjet ze své čtvrti, protože hlavní silnici blokují kolony aut či motorek najíždějících na různé akce na autodromu. Současnou největší nadějí tak pro ně zůstávají hygienici, kteří mohou měřit hluk a dávat pokuty, a město, jež by mohlo rámus o volných dnech upravit vyhláškou.


Elektromobil