Parník Porta Bohemica letos omezí některé plavby. Zachová jen ty, o které je mezi turisty největší zájem.

Parník Porta Bohemica letos omezí některé plavby. Zachová jen ty, o které je mezi turisty největší zájem. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Ústecký parník Porta Bohemica omezí jízdy po Labi, chce vydělat

  • 1
Výletní parník Porta Bohemica bude i letos nabízet plavby po Labi, poprvé vyjede příští sobotu. S pravidelnými jízdami z Litoměřic po proudu do Ústí nad Labem nebo naopak proti proudu do Štětí už ale provozovatel nepočítá.

Soukromý parník bude letos nabízet hlavně plavby, na kterých neprodělává. Jízdní řád nabízí od 4. května dva druhy jízd. První je okružní plavba z Litoměřic do Lovosic, Velkých Žernosek a kolem Píšťanského jezera. Druhou jsou prázdninové jízdy za piráty.

"Obzvláště děti se mohou každou prázdninovou neděli těšit na oblíbené přepadení lodi piráty z Labibiku," potvrdil kapitán Porty Bohemica Karel Svoboda, že letní plavby na Píšťanské jezero budou pokračovat.

O prázdninách plaveb přibude

Okružní plavby z Litoměřic bude parník provádět v květnu jen o víkendech. V červnu se bude jezdit i v pátek a o prázdninách navíc i ve čtvrtek.

Vyplutí je vždy ve stejný čas, tedy v 10 hodin. Letošní novinkou je namluvený komentář, který cestujícím popíše atraktivní místa, kolem nichž právě proplouvají.

Jízdenka za okružní plavbu z Litoměřic bude cestujícího stát 250 korun. Je možné se ale nalodit i s kolem a vystoupit v Lovosicích či Velkých Žernosekách, pak stojí cesta méně. Prázdninové jízdy za piráty stojí 250 korun pro děti a 350 pro dospělé.

Města už nechtějí na plavby přispívat

Od letošního roku zajišťuje plavby už jen kapitán Porty Bohemica Svoboda, končí podpora společnosti Labská paroplavební, která začala před pěti lety.

Jejím smyslem bylo obnovit po šedesáti letech pravidelnou lodní dopravu na dolním Labi, města sdružená ve společnosti provoz lodi dotovala. Právě tyto dotace ale letos končí.

"Hlavním důvodem zrušení obecně prospěšné společnosti byla úspora financí vynakládaných na provoz běžné agendy, jež souvisela s jejím chodem. Ročně ušetříme zhruba 200 tisíc korun," popsal úsporu Litoměřic místostarosta Jan Szántó.

Zájem turistů prudce klesl

Když společnost před pěti lety vznikla a parník poprvé vyplul, byl o cesty po Labi velmi slušný zájem. První rok se jím svezlo 17 tisíc lidí. Po počátečním nárůstu ale v dalších letech zájem cestujících klesal, loni si jízdenku koupilo jen 7 tisíc turistů.

Ukázalo se totiž, že turisté mají zájem jen o některé úseky, naopak proti proudu se chtělo plavit jen minimum lidí. "Vlivem toho například města Štětí a Roudnice nad Labem již loni nezaplatila členské příspěvky," dodal Szántó.

Na Labi přitom předloni pluly dokonce dvě lodi a plány, které chtěly prostřednictvím cest po řece přilákat na sever Čech další turisty, počítaly i s nákupem dalšího menšího plavidla a jízdami proti proudu Ohře do Terezína. Všechny tyto záměry postupně utichly.

I do budoucna se přitom turisté mohou parníkem do Roudnice nad Labem nebo do Štětí vydat, ale bude to už pouze příležitostně, když si například některá z radnic loď objedná. Důvodem může být třeba cesta na oblíbené roudnické vinobraní.