Pacientský ombudsman Krajské zdravotní Milan Schoř

Pacientský ombudsman Krajské zdravotní Milan Schoř | foto: Karel Pešek, MAFRA

Stížnosti budou vždy, říká pacientský ombudsman Krajské zdravotní

  • 0
Krajská zdravotní, pod kterou patří pět největších nemocnic v Ústeckém kraji, zřídila funkci ombudsmana. Stal se jím Milan Schoř, který pro firmu osm let pracoval jako právník. Krajská zdravotní si od něj slibuje, že vytvoří funkční systém vyřizování stížností pacientů a ubude tak žalob pacientů.

Můžete něco vyřešit ve prospěch pacienta ve sporu s Krajskou zdravotní, když jste jejím zaměstnancem?
Já jsem nezávislý na všech ostatních zaměstnancích kromě ředitele Krajské zdravotní, pod něhož jsem zařazen. S ostatními nemám nic společného, takže se nikoho neobávám. Jsem nestranný.

Jako ombudsman děláte vlastní šetření, ale nemáte žádné právní prostředky. Pacienty ve sporu nezastupujete a Krajská zdravotní vaše závěry vůbec nemusí brát v potaz. Je to tak?
Pacienty právně nezastupuji. Snažím se spor vyřešit tak, aby z toho nakonec spor ani žaloba nebyly. Snažím se, aby pacienti s vysvětlením a odpovědí na stížnost byli spokojeni. Je to podobné, jako u ombudsmana státu. Může prozkoumávat všechny podněty, které dostane, ale nemá nařizovací pravomoc. Vydá své usnesení a ostatní by se tím měli řídit. To je myšleno tak. Ani já nemohu nařizovat primáři, co musí udělat, ale mohu mu říci: Měl byste dělat to a to, protože tak by to mělo mýt podle předpisů. Jestli se tím ale bude řídit, to už je na něm. Pokud by se tím neřídil, mohu na to ještě posléze upozornit jeho nadřízeného.

Pacientský ombudsman

Řeší stížnosti pacientů na léčbu v nemocnicích, lze se mu svěřit i se špatnými zkušenostmi s chováním zdravotnického personálu.

První pacientské ombudsmany zřídil Svaz pacientů v červnu roku 2008, dnes působí v sedm krajích a v Praze. V Ústeckém kraji jím je od listopadu 2010 poslanec Josef Tancoš.

Od 1. dubna má svého pacientského ombudsmana Milana Schoře i společnost Krajská zdravotní, která spravuje pět největších nemocnic v regionu.

Milan Schoř je v pondělí od 9 do 11 a od 13:30 do 15:30 hodin v ústecké Masarykově nemocnici, v úterý od 9 do 11 je v mostecké, od 12 do 14 v chomutovské, ve středu od 13 do 17 v ústecké, čtvrtek 9 až 11 hodin v lichém týdnu v Děčíně, v sudém pak v Teplicích a v pátek od 9 do 11 hodin v Děčíně.

Ačkoli jste ve funkci krátce, máte už 30 stížností. Stěžují si teď pacienti víc, když mají komu?
Stížnosti pacientů byly a budou a vždy se musely řešit. Před zřízením funkce ombudsmana je administrativně vyřizovala referentka na tiskovém odboru. Moje funkce je úplně jiná, jednám s pacienty osobně, třikrát týdně objíždím všechny nemocnice.

Na co si pacienti nejvíce stěžují?
Na vše možné od stravy v nemocnici po chování zdravotníků vůči pacientům, na péči. Ale stěžují si i zdravotníci na chování pacientů.

Můžete přiblížit nějaký konkrétní případ?
Řešil jsem například, že pacient dlouho čekal na ošetření. Lidé si stěžují, že personál nebyl dostatečně vstřícný, že jim neřekli úplně všechno. Málokdy je to tak, jak tvrdí jedna strana. Ať ta, nebo ta. Dříve jsem měl na starost agendu škod na zdraví a soudní spory, vím to z praxe.

Jak takové spory a stížnosti pacientů řešíte?
Já preferuji osobní jednání. Vyřídím si to s lékaři, primáři a pak s pacienty. Už se mi podařilo zažehnat asi tři spory.

Tak vážné, že by stížnost došla až k soudnímu sporu?
Těžko říci, ale možné by to bylo.