Veškerá doprava nyní proudí po mostu generála Chábery a páteřní ulici Na Valech.

Veškerá doprava nyní proudí po mostu generála Chábery a páteřní ulici Na Valech. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Kolony potrápí Litoměřice déle, oprava klíčového mostu má zpoždění

  • 4
Každodenní kolony sunoucí se Litoměřicemi budou řidiče nejspíš trápit i v příštím roce. Oprava Tyršova mostu, klíčové stavby pro dopravu ve městě, totiž nabírá zpoždění. Podle původních předpokladů se měl most do konce roku zprůjezdnit, dokončení oprav by pokračovalo už za plného provozu.

„Stavba narazila na několik nepředvídatelných problémů. Tím zásadním byl mnohem větší rozsah bouracích prací původních konstrukcí mostů,“ zdůvodnila skluz v harmonogramu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Pod bouranými částmi se navíc objevily bloky pískovce z původního kamenného mostu přes Labe, které se archeologové snažili zachránit pro další generace a ponechat je pod terénem.

„To se ze statických důvodů nepodařilo. Při bližším ohledání se ukázalo, že se pískovec již drolí, a proto se alespoň několik bloků vyzvedlo a předalo městu Litoměřice,“ upřesnila Ledvinová.

Stavebníci také zjistili, že staré konstrukce zasahují do hloubek přibližně sedmi metrů pod terénem. Už v hloubkách okolo tří metrů se však začala hladina Labe vyrovnávat a dělníci nemohli kvůli silným přítokům spodní vody pracovat.

Tyršův most

Oprava Tyršova mostu, kterou zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic, vyjde na 105 milionů korun.

Pro dopravu v Litoměřicích je klíčový, denně po něm projede 17 600 aut, řada z nich odtud míří po silnici I/15 na Českou Lípu, ale například také na akce na výstaviště Zahrada Čech.

Most tvoří dva takzvané inundační mosty vyvyšující silnici kvůli povodním, vlastní most přes Labe a most přes železniční trať.

„Bylo nutné změnit způsob hlubinného založení. Tyto skutečnosti významně ovlivnily posun prací do podzimních měsíců. Neméně podstatný vliv na zprovoznění silnice I/15 teď budou mít klimatické podmínky,“ dodala Ledvinová.

Radnice čeká na zprávu

Litoměřická radnice zatím čeká na podrobnější zprávu o průběhu prací, nejbližší kontrolní den se uskuteční příští středu.

„Informace o skluzu se nám ale donesly. Stavebníci ho nabrali už dříve, ale tvrdili, že na dalších objektech ho dohoní. Pravděpodobně k tomu ale nedochází tak, jak by si představovali,“ poznamenal vedoucí odboru dopravy Jan Jakub.

Dopravní situace ve městě je však podle něj v rámci možností stabilizovaná, a to včetně autobusové dopravy. „Jestli se otevření mostu odloží o 14 dní, nebo měsíc, tak to asi město nijak výrazně nepoznamená. Řidiči si na kolony zvykli. Budeme to prostě muset zvládnout,“ dodal Jakub.

Mnohaměsíční rekonstrukce je ale pro řadu lidí zkouškou nervů. „Z jižní Moravy je to do Litoměřic tři hodiny, ale další hodinu stojím v koloně před novým mostem,“ říká například vinař František Kupsa z Velkých Žernosek.

Oprava začala 1. dubna, předcházelo jí rozšíření křižovatky na Vojtěšském náměstí a příprava objízdné trasy přes most generála Chábery. V těchto dnech stavebníci připravují betonáže hlavních nosných konstrukcí, na hlavním mostě pak dočišťují železobetonovou nosnou desku a připravují betonáž.

Práce probíhají i na poli přes trať, kde se dokončuje zídka a přechodová oblast mostu. Pro zprůjezdnění silnice I/15 je pak nutné provést izolace železobetonových mostovek, osadit zádržné systémy, doplnit násyp silnice a položit vozovku na celém Tyršově mostě.