"Podchod je v současnosti vzhledem ke svému stavu využíván minimálně, lidé v mnoha případech volí raději cestu přes koleje," říká vedoucí mosteckého odboru investic Eva Semanová.
Železniční trať z Ústí do Chomutova odděluje Rudolice od Mostu. Podchod pod nádražím je pro pěší nejkratší spojnicí.
Kvůli jeho mizernému stavu loni Rudoličtí sepsali petici. Žádali buď opravu podchodu, nebo stavbu nadchodu. Ten by ale byl velmi drahý, protože kolejiště, které by lávka musela překlenout, je velmi široké. Kvůli nutným bezbariérovým úpravám by navíc musel mít i výtah.
Přespolní budou do podchodu pouštět strážníci
Magistrát nyní podchod na pět týdnů zcela uzavřel. Po opravě do něj speciální systém pustí jen obyvatele vesnice.
"Nové turnikety umožní přiložením speciální karty přístup pouze oprávněným osobám, tedy především obyvatelům Rudolic," přibližuje Semanová.
Všichni ostatní, kteří budou chtít podchod použít, budou muset zazvonit a požádat o vstup videotelefonem městskou policii.
"V podchodu bude navíc instalováno patnáct kamer," doplňuje Semanová.
Město podchod opravuje potřetí
Vedle většího bezpečí pro obyvatele Rudolic mají změny zabránit i další devastaci podchodu. Město ho totiž opravuje už potřetí.
Po první rekonstrukci v roce 2002 i další o šest let později vandalové a zloději opravenou chodbu vždy zase brzy poničili. I kvůli tomu nyní musí město znovu opravovat i schodiště, stěny a podlahy a měnit okna i osvětlení.
Součástí prací bude také stavba nové čerpací jímky a odvodnění chodby, které má zabránit vlhnutí, a tím výskytu hniloby a plísně.
Rekonstrukce bude stát přes 2,5 milionu korun. Magistrát neměl stavbu zahrnutou v letošním rozpočtu, ale peníze na ni ušetřil na investicích, které se nepovedlo udělat nebo byly proti plánu levnější.