Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

On-line rozhovor s cestovatelem Martinem Měchurou

Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům...
velikost textu:
vydáno 3.12.2015 10:00
Martin Měchura z Horní Řepčice na Litoměřicku se nedávno vrátil z expedice, při které společně s kamarádem odjeli do Thajska, koupili skútr a asijskou tříkolku tuk-tuk a osm měsíců na nich jeli domů.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. prosince 2015 do 12:30

OTÁZKA: Dobrý den, kolik kilometrů jste celkem ujeli? A kdybyste do toho šli ještě jednou, udělali byste něco jinak? Díky JP Josef Petr
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: Tady máme menší problém. V Iránu nám přestal fungovat tachometr a tak je zbytek cesty bez přesného měření. Když jsem cestu zadal co nejpřesněji do Google maps, tak jsem se dopočítal 18 152 km. K tomu se musí přičíst nějaká režie, kdy jsme například po Istanbulu najezdili kolem 100 km při hledání pneumatik na Vespu atd. Takže počítám ještě asi 500-1000km navrch. 3.12.2015 12:03
OTÁZKA: Dobrý den, jaký je v současnosti průjezd Barmou? Je to pro běžného smrtelníka možné nebo jste se setkal s hodně obstrukcemi a nebezpečím? Petr Nechanický
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: Barma v dnešní době není vůbec problém. Některé oblasti jsou stále ještě uzavřené a na některé je potřeba povolení - například oblast těsně u hranic s Indií. To zajišťují cestovní agentury a dá se pořídit za 50-100$. Pokud ale jedete vlastním dopravním prostředkem dovezeným přes hranice, tak je situace jiná. Vše je velmi nákladné. Pro nás to vyšlo na 2700$ za 5 dní. Cena byla stejná jako za námořní dopravu a tak jsme do toho šli po zemi. A stálo to za to :o) Pravděpodobně byl náš Tuktuk první, který to takhle projel a Vespa na tom bude podobně :o) 3.12.2015 12:09
OTÁZKA: Ahoj kluci sledovala jsem vaší cestu a první co mě napadlo, jestli vás nebolel zadek nebo něco jiného:) Majda Majda B.
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: První věc, kterou jsme u tukana udělali bylo, že jsme vyměnili dřevěný sedátko za takový vzdušný upletený z bužírky. Na začátku to chvíli trvalo, než jsme si zvykli, ale pak už to celkem šlo. Ještě teď mám sedací mozol :o) 3.12.2015 12:12
OTÁZKA: Dobrý den, co se s tuk tukem a vespou stalo, že jste nedojeli až domů? Milan Rychlý
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: S Vespou jsem měl menší nehodu v Iránu, kdy jsem nakopávačkou narazil do odhozené pneumatiky. Ta se ohnula, ale vše fungovalo dál. Až na Moravě při startu se ukázalo, že byla asi nalomená hřídel a když se zlomila, tak poškodila převodovku. Raději jsme jí tam nechali. No a tukan... asi se mu nechtělo jet samotnému a tak to u Čáslavi vzdal. Vypadla segerovka na pístu a poničila píst a válec. Téměř to nejelo. Ale na opravě už se pracuje. 3.12.2015 12:17
OTÁZKA: Dobrý den. Když jsem o vaší expedici četl říkal jsem si, že skončí nejpozději na hranicích přeregulované EU. Jak se vám podařilo přesvědčit celníky, aby vás pustili? Honza Kašpar
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: Toho jsme se báli taky a málem to byla pravda. Celníci z našich Thajských papírů nic nemohli přečíst a tak nás pořád vraceli zpátky do Turecka. Chtěli po nás evropský techničák, ale nevěděli, kde ho získat. Pak se to ustálilo na oficiálním překladu do angličtiny. Ten jsme měli v podobě karnetu CPD a jak říkal celník, který to řešil:"Vaše papíry nejsou v pořádku. Můžete mít problémy kdekoliv cestou po Evropě. Ale náš šéf řekl, že uděláme výjimku a necháme vás jet." 3.12.2015 12:23
OTÁZKA: Měli jste někdy strach o svůj život? Jirka
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: Akorát jednou, když jsme objevili výbornou a levnou restauraci v Indii. Bál jsem se, že umřem na přejedení :o) Jinak to bylo celkově v pohodě. 3.12.2015 12:25
OTÁZKA: Četl jsem, že jste museli uplácet místní policisty, aby vás nechali jet dál. Kolik vás to stálo a jak to vůbec probíhá? To si o úplatek sami řeknou? Martin K.
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: No tohle je trochu zkreslené prvním článkem. Za celou cestu jsme zaplatili 3 pokuty a všechny byly v Bangkoku. Tou dobou jsme měli strach, že na těch pokutách vykrvácíme. Stačilo se objevit na nějaké větší silnici a když tam byla policejní hlídka, tak to byla jasná pokuta. S úplatkem je to taková hra, kterou musí hrát oba. Policista začne počítat, kolik to bude stát a co to znamená (v Thajsku se odebírají ŘP a musíte si ho vyzvednout na okrsku). Vy se chtáte za hlavu a říkáte, že to nejde a co by se dalo dělat. No a policista má samozřejmě v záloze řešení - levnější a rychlejší :o) V jednom případě ale byl policajt neúplatný a tak se šlo oficiální cestou. Celkově jsme na pokutách zaplatili 1300 bátů což bylo asi 1000 korun. 3.12.2015 12:32
OTÁZKA: Jaké máte plány s tuktukem? Bude ho vůbec možné přihlásit? Petr Novotný
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: Co se bude dít s tukanem zatím jasné není. S největší pravděpodobností ho prodáme, přemýšlel jsem o veřejné aukci. Přihlášení je pravděpodobně možné na veteránská čísla, ale zatím jsem žádné informace k tomu nehledal. Je to jako s celou naší cestou. Prostě uvidíme co se bude dít ;o) 3.12.2015 12:36
OTÁZKA: Vydáte o vaší cestě knihu nebo plánujete nějaké přednášky? A jaký nejhorší a nejlepší příklad pohostinnosti jste během svých cest zažili? David
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: Knihu v normálním stylu neplánuji. Slíbil jsem e-book, který bude hlavně obsahovat fotografie a nějaké příhody a přiblížení celé expedice. Ten samozřejmě udělám a pak bude k dispozici na našich stránkách. Už máme spoustu dotazů na nějaké přednášky a tak určitě něco spácháme. Nikdy jsme nic podobného nedělali a tak sami netušíme, jak to bude vypadat :o) Asi to bude nuda. Nejhorší případ pohostinnosti byl asi v Laosu, kdy jsme nebyli schopni dostat jídlo v hospodě, kde normálně ostatní lidé jedli. Trvalo nám přes hodinu, než jsme se někam prostě nacpali a odmítali odejít bez jídla. No a nejlepší to bylo určitě v Iránu - jednou jsme zastali kvůli opravě v dílně. Chlapíci nám vyřešili několik problémů. Pak odmítli peníze a pozvali nás na oběd. Během toho nám ještě nabídli nocleh. Ty lidi prostě musíte milovat. 3.12.2015 12:45
OTÁZKA: Jste pro mě frajeři, dát výpověď a zrealizovat tenhle nápad. Spočítali jste si, na kolik vás to celkově vyšlo včetně všech nákladů? Tomáš Pavelka
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: Díky. Celkové náklady se dostaly na 500 tisíc korun. Nejvíce se nám prodražil přejezd Barmy a námořní doprava do Indie. Bez toho by celá akce byla o dost levnější a rychlejší. 3.12.2015 12:48
OTÁZKA: Dobrý den, dá se tuk tuk opravit stejně "snadno" jako legendární žlutý trabant z expedice Dana Přibáně? A neměli jste někdy chuť se na to všechno vykašlat? Jana P.
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: Tuktuk se dá opravit hrozně snadno. Jen na to musíte mít náhradní díly :o)) Když jsem v Indii sháněl dva dny brzdovou hadičku, tak mě veškerý humor přecházel. Nakonec jsme udělali jiné řešení a fungovalo to stejně dobře jak originál. Já jsem hlava tvrdá dubová a tak jsem se držel, Kozáč jednu dobu dost silně zvažoval, že to ukončí. Ale vydrželi jsme. 3.12.2015 12:52
OTÁZKA: Dobrý den, nějaké problémy s policií v EU, nebo vtipné situace? Martin Doucha
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: Problémy s policií v EU nebyly. Silně nám to připomínalo Indii. Projeli jsme kolem několika silničních kontrol, ale asi se rozhodli, že když nevědí co s námi, tak nás radši nezastaví. Vtipné to bylo na hranicích ČR. Kolem slovenské hlídky jsme projeli a pak jsme se vrátili kvůli fotce. Slovenský policista nás "zdokladoval" a pak říkal:"Nám už je to jedno, ale jsem zvědavý, co s tím budou dělat Češi". Pak nám řekl, že má tyhle věci rád a vyfotil nás. 3.12.2015 12:56
OTÁZKA: Jaké nejexotičtější zvíře jste na své cestě potkali? Jak na vaši "kolonu" reagovali místní a kde jste po cestě spali? Katka
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: Pro mě bylo ohromné překvapení když jsme v Bandar Abbásu v Iránu viděli plameňáky. Nikdy bych je tam nečekal. Jinak taková klasika - slon, nosorožec, chcíplej pes... 3.12.2015 12:58
OTÁZKA: Jsou podle vás na podobnépodniky lepší menší party lidí, nebo naopak velké výpravy o mnoha členech? Cestovatelka
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: Myslím si, že je určitě dobré míň lidí, kdy je lehčí organizace. Určitě bych nechtěl jet s kolonou jako má Dan Přibáň. To už musí být organizačně strašně složité. Na druhou stranu bych určitě ocenil víc než dva lidi na takovouhle srandu. Dá se pak jednodušeji rozhodovat co dál. Takhle se nedá moc hlasovat. 3.12.2015 13:01
OTÁZKA: Dobrý den! Byla po cestě nějaká dopravní situace, která vás zaskočila a s níž jste si prostě nedovedli poradit? V které ze zemí, jimiž jste projeli, měli nejhorší silnice? Michal Nový
Nápad na expedici vzešel z lásky Martina Měchury k legendárním italským skútrům... Martin Měchura: Nejzajímavější byly kruhové objezdy. V některých zemích doteď netušíme, jakými pravidly se to tam řídilo. My jsme dost často používali asijské narvu to tam a vy se starejte. Vycházelo to kupodivu dobře. I v Evropě :o)) 3.12.2015 13:04

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.