Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice D8 je po sesuvu poškozená víc, než se čekalo. Ujela o 40 metrů

  11:01aktualizováno  11:01
Problémy na dálnici D8 nekončí. Po odtěžení svahu, který se sesunul v roce 2013 u Litochovic na rozestavěný úsek, čekalo stavbaře nepříjemné zjištění. Sesuv posunul těleso dálnice téměř o čtyřicet metrů. Termín otevření v prosinci to ale ohrozit nemá.

Na rozestavěné dálnici D8 u Dobkoviček začala 24. září 2015 druhá etapa sanace sesuvu, který zavalil těleso dálnice v červnu 2013. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Nákladní auta v těchto dnech odvážejí poslední zbytky z více než půl milionu tun zeminy. Dokud bylo těleso dálnice pod touto „přikrývkou“, mohli stavbaři míru jeho poškození jen odhadovat. Teď už mají jasno.

Fotogalerie

„Těleso dálnice je poškozeno více, než jsme předpokládali. Sesuv utrhl středovou kanalizaci a veškeré konstrukční prvky byly kvůli tlaku horniny odsunuté,“ přibližuje následky vedoucí technické dozorčí správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pro dálnici D8 František Zukerstein.

Kromě dokončovacích prací na odtěžení sesuvu tak musí ŘSD řešit i kompletní obnovu utržené autostrády. Sesuv je už prakticky odtěžený, zbývá několik posledních kubíků mimo hlavní trasu ve směru do Litochovic. Na místě dálnice je teď ale hluboká díra.

Odvodnění části svahu

„Z ní odstraňujeme nestabilní horniny, které vykazují neshodu s materiály použitelnými pro standardní stavbu dálnice,“ upřesnil Zukerstein s tím, že nestabilní podloží nahradí vhodnější materiály.

Archivní video ze sesuvu v roce 2013:

Do týdne by také mělo být hotové odvodnění této části svahu. „Dokončujeme propojení odvodnění záporové stěny. Jde o 25 metrů hlubokou šachtu, kterou napojujeme na kanalizační řad. Ten odvádí vodu, která by se na místě mohla objevit z vrchních partií sesuvu,“ vysvětlil vedoucí stavby.

Přítomnost většího množství spodní vody podle něj projektanty nepřekvapila. Mocnost vodního přítoku podle Zukersteina odpovídá tomu, co ukázaly drenáže vybudované v minulosti.

„Otázka vody je pod kontrolou a nic mimořádného se tam v tomto ohledu po odkrytí sesuvu nestalo,“ uvedl. Potvrdil také, že odstraňování sesuvu a navazující práce i nadále pokračují podle harmonogramu.

Sesuv na dálnici

Stovky tisíc tun hlíny se po dlouhých deštích navalily na rozestavěnou trasu dálnice v blízkosti obce Litochovice a kamenolomu Dobkovičky 7. června 2013 (psali jsme o tom zde) . Sesuv o velikosti 500x200 metrů s sebou vzal vzrostlé stromy a poškodil i železniční trať spojující Teplice s Lovosicemi, po níž se dosud nejezdí a její obnova je nejistá. Sanace horní části závalu začala na podzim 2014, dolní část se pak sanovala od letošního jara.

Ukázal to i poslední z pravidelných kontrolních dnů, které se na místě sesuvu konají každý týden. Situace na stavbě se totiž neustále vyvíjí. „Nejde o nějakou u dopředu naprogramovanou věc, kterou bychom dokázali do detailu předpovědět.

Další sesuvy nezle zcela vyloučit

Termín otevření dálnice, které je naplánované na 16. prosince letošního roku, však podle něj ohrožený není. „To mohu potvrdit,“ poznamenal.

Celý projekt sanace tak upravujeme podle toho, co se na místě sesuvu najde a v jakých hloubkách,“ podotkl Zukerstein.

Příčinou sesuvu byly podle ministerstva dopravy nadměrné srážky a činnost kamenolomu Dobkovičky s nedostatečným odvodněním srážek. Proto také podalo na provozovatele lomu, jímž je společnost Kámen Zbraslav, žalobu.

Ministerstvo dopravy však zároveň připustilo, že úsek mezi Bílinkou a Řehlovicemi je rizikový a další sesuvy zde není možné stoprocentně vyloučit.

„Stát ale udělá vše, aby k tomu nedošlo. Jsme schopní dálnici zabezpečit tak, aby se sesuvy daly eliminovat. Chceme, aby desítky miliard korun nepřišly vniveč,“ ujistil ministr dopravy Dan Ťok.

Odstraňování sesuvu na D8:






Hlavní zprávy

BusLine a.s. - Karolína Rybníčková
Řidič autobusu

BusLine a.s. - Karolína Rybníčková
Ústecký kraj
nabízený plat: 20 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.