Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Železnici před zloději nikdo hlídat nebude, plán najmout ochranku padl

  • 15
Správa železniční dopravní cesty stopla projekt na ochranu tratí před zloději. Na severu Čech je měla tři měsíce na zkoušku hlídat bezpečnostní agentura. Pokud by se hlídání vyplatilo, čtyřiadvacetihodinová ostraha železnic by pokračovala. Jenže nové vedení státní organizace projekt zastavilo.

"Původní projekt hlídání části trati v naší správě byl prozatím zrušen," potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla. Vedení SŽDC podle něj nyní analyzuje, jestli taková prevence proti krádežím není zbytečně drahá. Alternativu za ostrahu miliardového majetku ale státní podnik zatím nemá.

Internetová aukce, ve které SŽDC agenturu vybírala, skončila na konci května. Po měsíci a půl ji vedení firmy bez řádného vysvětlení zrušilo. V té době už měla ochranka podle původního plánu koleje hlídat.

SŽDC na pilotní projekt původně vyčlenila dva miliony, aukce nakonec částku srazila na polovinu. Agentura měla na severu Čech hlídat dva úseky - trať z Ústí přes Teplice do Mostu a z Ústí do Bíliny. Monitoring byl naplánovaný na červenec, srpen a září, tedy v době, kdy se na tratích krade nejvíc.

"Za letošní rok evidujeme 36 trestných činů a 30 přestupků. Jednoznačně převažují krádeže barevných kovů. Například v úterý odpoledne někdo u tratě Předlice - Trmice překopl dvacet centimetrů kabelu k zabezpečovacímu zařízení. Místo zahrabal a jenom hodinu trvalo, než se to našlo," přiblížil vedoucí ústecké železniční policie Roman Jelen.

Za loňský rok zloději v Ústeckém kraji způsobili škodu přes 1,8 milionu korun.

Policie na obchůzky tratí nestačí

Teď tratě prakticky nikdo nehlídá. Stavy drážní policie jsou zdecimované a do jejich agendy spadají i jiné činnosti.

 V celé republice existují pouze čtyři železniční útvary a policie uvažuje o jejich úplném zrušení. Z drážních oddělení fungují v Ústeckém kraji dvě - na Ústecku a Děčínsku. Všude jinde byli drážní policisté převedeni do obvodních oddělení.

Pachatele se tak nejen nedaří dopadnout, ale pokud je někdo nechytí při činu, těžko se jim trestná činnost i dokazuje. Policisté kromě kontroly sběren, kde ukradený materiál končí, sledují tratě při pochůzkách, podle Jelena ale policie nemůže suplovat práci ochranky.

"Hodně se krade v Trmicích a na ústeckém západním nádraží. Na Mostecku jsou to Obrnice a v Kopistech se zase krade nafta," přibližuje člověk z bezpečnostní branže, který nechtěl být jmenován.

Koleje nikdo nehlídal ani v minulosti, argumentuje mluvčí

Zloději za ukradený materiál dostanou ve sběrně řádově stokoruny, správci kolejí ovšem vznikne škoda tisícinásobně vyšší. Například tlumivek, které obsahují měď, pobertové na severu Čech ukradli tolik, že SŽDC vyčerpala všechny jejich zásoby.

Také když kvůli krádeži nefunguje na trati elektřina, SŽDC vznikají další náklady - firmám musí podle smluv zaplatit naftu do dieselových lokomotiv. Škody tak za jednu událost narůstají.

Situace na severu Čech je tristní, ale podle mluvčího Hally koleje uhlídat před zloději stejně nelze. "Koleje skutečně nikdo nehlídá, ale nikdo je nehlídal ani nikdy v minulosti," řekl Halla.