Snímek z projektu Hory Doly, v němž mostecký fotograf Jan Hodač zaznamenává proměny podkrušnohorské krajiny těžbou uhlí.

Snímek z projektu Hory Doly, v němž mostecký fotograf Jan Hodač zaznamenává proměny podkrušnohorské krajiny těžbou uhlí. | foto: Jan Hodač

OBRAZEM: Proměna krajiny kvůli uhlí objektivem mosteckého fotografa

  • 4
Mostecký fotograf Jan Hodač pracuje na projektu Hory Doly, v němž se snaží zaznamenat proměňování krajiny těžbou uhlí. Součástí výtvarného cyklu bude i série fotografií inspirovaná pohledy a místy, kde fotil fenomenální Josef Sudek.

Sudkovy panoramatické fotografie průmyslové krajiny pod Krušnými horami vznikly před půl stoletím, a jeho cyklus Smutná krajina udivuje dodnes.

"Když jsem začal na projektu Hory Doly pracovat, zjistil jsem, že Josef Sudek kdysi chodil podobnými místy. Jeho snímky vznikaly v podstatě v desetikilometrovém okruhu kolem Mostu. Jelikož spolupracuji se zakladatelem zdejších rekultivací Stanislavem Štýsem, který kdysi Sudkovi zdejší krajinu ukazoval, dozvěděl jsem se mimo jiné i to, kde přesně stával jeho stativ," líčí Hodač.

Snímek z cyklu Smutná krajina

Snímek Josefa Sudka z cyklu Smutná krajina

To ale neznamená, že by se Hodač snažil "Smutné krajiny" kopírovat a jen znovu fotil stejná místa.

"Spíš jdu v Sudkových stopách a inspirován jím a svým vztahem ke zdejší krajině se snažím současnou technikou zachytit svůj vjem z míst, kde fotografoval i člověk, jehož díla si nesmírně vážím," říká fotograf.

Při práci na projektu zjišťuje, že často už ani nejde fotit z míst, kde Sudkovy snímky vznikaly. Zdejší krajina prošla obrovskou proměnou a občas se téměř nedají najít ani záchytné body, podle nichž by se dalo orientovat.

Snímek z projektu Hory Doly, v němž mostecký fotograf Jan Hodač zaznamenává proměny podkrušnohorské krajiny těžbou uhlí.

Snímek Jana Hodače ze stejného místa z projektu Hory Doly

Třeba kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě se v sedmdesátých letech, přesunul na jiné místo, elektrárna v Ervěnicích už dávno nestojí a kde bývala těžební jáma, je nyní kopec vzniklý z výsypky.

První ukázku z nového cyklu by chtěl Hodač představit v prosinci na ústecké univerzitě. Pracovat na něm bude ale až do konce roku 2012 a finální expozice by měla být představena na Staroměstské radnici v Praze.

Samotná série fotografií podle Smutných krajin Josefa Sudka bude podle něj vznikat dál ještě nejméně osm let. Několik vybraných snímků autor prezentuje na svých stránkách.