Sesuv, který zavalil stavbu dálnice D8, přerušil železniční trať mezi Lovosicemi a Teplicemi v úseku Úpořiny - Chotiměř. Snímek je z března 2014.

Sesuv, který zavalil stavbu dálnice D8, přerušil železniční trať mezi Lovosicemi a Teplicemi v úseku Úpořiny - Chotiměř. Snímek je z března 2014. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Úřady s obnovou lokálky zničené sesuvem na D8 otálejí, turistů ubývá

  • 1
Osud turistické lokálky mezi Teplicemi a Lovosicemi, kterou v červnu 2013 poničil sesuv nad rozestavěnou dálnicí D8, je nejistý. Ústecký kraj i ministerstvo dopravy na dotaz, zda ji obnoví, odpovídají vyhýbavě. Cestujících zatím kvůli přestupování do autobusů ubývá, což nahrává zrušení trati.

Ještě v únoru kraj i ministerstvo tvrdily, že s obnovou trati 097 počítají, protože jde o linku s velkým turistickým potenciálem, kterou by bylo vzhledem k charakteru Českého středohoří obtížné nahradit autobusy. Jenže pak přišlo Ředitelství silnic a dálnic s informací, že se kraj s ministerstvem dohodl na tom, že trať obnovena nebude.

Na dotaz MF DNES, jak to tedy s budoucností trati je, obě strany odpovídají váhavě a mlhavě.

„Pro Ústecký kraj je prioritou dostavba dálnice D8, až poté bude aktuální otázka obnovení trati. Předložili jsme ministru dopravy několik návrhů řešení právě kolem obnovy této železniční trasy, zatím nám nikdo neodpověděl,“ sdělil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Obnova trati není prioritou ani pro ministerstvo dopravy. „Primární je v tuto chvíli dokončit dálnici D8. Dále ještě nebudeme předjímat,“ poznamenal bez bližších podrobností mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Ve prospěch obnovy trati se tak vyjádřila jen Správa železniční dopravní cesty, jíž železnice patří.

„Vzhledem k výši nákladů na zprovoznění trati a nízkému využití místní železnice chápeme, že zatím k obnovení poničené trati nedochází. Věříme ale, že pro železnici to není rozhodnutí konečné,“ řekl mluvčí správy Jakub Ptačinský.

Turisty odrazuje přestupování na autobus

Právě váhání nad osudem trati přitom může v konečném důsledku znamenat její zrušení. Například turisté, kteří jezdí z Teplic do Oparenského údolí pod horou Lovoš, musí v Radejčíně z vlaku vylézt, nastoupit do autobusu a poslední tři stanice jet v něm. Přestupování mnohé turisty odrazuje, což se negativně projevuje na vytížení vlaků.

Kraj a turistické tratě

Ústecký kraj na provoz vlaků na trati 097 přispívá ročně 23 miliony korun, přičemž cena za kilometr náhradní autobusové dopravy je shodná s cenou za vlak.

Dalších více než 12 milionů korun letos kraj rozdělí mezi provozovatele turistických železničních tratí, jakými jsou Kozí nebo Švestková dráha.

„Málokomu se bude chtít přestupovat, natož když s sebou poveze jízdní kolo. A když lidé nebudou trať využívat, tak ji ministerstvo dopravy dříve nebo později zruší,“ říká Michal Tétauer z bílinské Strany zelených, který problematiku kolem trati 097 dlouhodobě sleduje.

Částka za opravu trati by přitom podle jeho slov nebyla ve srovnání s miliardovou sanací sesuvu na D8 nijak zvlášť závratná.

„Při použití moderních technologií by šlo o desítky milionů korun. Není totiž potřeba budovat betonové podloží, těleso trati je lehké, vždyť zde stálo skoro 120 let,“ upozorňuje Tétauer.

Připomíná případ poškozené turistické trati mezi Mělníkem a Mšenem, do jejíž opravy chce stát nalít půl miliardy korun. „A to jde o úsek dlouhý 24 kilometrů. Jenže lidé na Kokořínsku za svou lokálku bojovali a tisíce jich podepsaly petici za její obnovu. U nás je problém opravit 200 metrů,“ poznamenal Tétauer.