Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tři nové trasy pro D8. Ministr dopravy upřednostňuje tu zavalenou

  0:31aktualizováno  0:31
Ministr dopravy Antonín Prachař nechce připustit jinou variantu trasy dálnice D8, než tu, na které staveniště loni v červnu zavalila po vydatných deštích zemina z kopce Kubačka. MF DNES přináší možnosti, jak se nebezpečnému místu vyhnout a silnici do Německa dokončit.

Stavba posledního úseku dálnice D8 u Litochovic kvůli sesuvu stojí. | foto: Karel Pešek, MAFRA

Experti na životní prostředí probírají plány, jak by dálnice D8, jež má spojit Prahu s Ústím nad Labem a Německem, překonala rizikový bod na labském úbočí v Českém středohoří.

Už někdejší ministr dopravy Zdeněk Žák nařídil svým úředníkům, aby kromě plánu na obnovu loňským mohutným sesuvem zničené dálnice hledali náhradní trasu. Přesto jeho nástupce Antonín Prachař mluví jinak. "Neumím si představit, že bychom teď řešili změnu trasy," řekl ve čtvrtek po návštěvě zavaleného místa.

Podívejte se, jak to na zavaleném místě vypadá:

Svůj postoj zdůvodnil tím, že územní řízení v koridoru nové trasy by zabralo až dvanáct let. "A nemůžeme se chovat tak, že na všechny peníze zapomeneme a budeme hledat jinou variantu," dodal ministr k dálnici, která má být dokončena do roku 2015.

Fotogalerie

Tyto úmysly jsou však do velké míry závislé na tom, co o situaci v terénu nad dálnicí řeknou geologové. Plán totiž může vyjít pouze v tom případě, když vozovku udrží na suťovém svahu hluboko zapuštěné piloty. A to je nejisté. V případě, že geologové Prachařovu variantu odmítnou, bude mít ministr podle informací MF DNES k dispozici tři možnosti.

Trasy, které navrhují experti na životní prostředí, se příliš neliší od těch, které obcházejí masiv vrchů Kubačka a Kletečná po suťovém svahu nad řekou Labe. Dálnice by však nevedla po úbočí Kubačky, ale skryla by se do 1,2 kilometru dlouhého tunelu.

Na stole je také deset let starý návrhu, který využily Děti Země ke kritice nynější trasy. Dálnice D8 by se narovnala a tunel o délce 3,4 kilometru by vedl dále na západ od současné trasy, přímo pod vrcholem Kubačky.

Nejlépe připravená je pak varianta, kterou plánovala ještě v roce 1995 projekční firma VPÚ. Doporučovala trasu známou pod názvem "koridor A", která by využila už dokončenou část dálnice přes Středohoří z Lovosic do Bílinky, pak by nezabočila směrem k rizikovému svahu u Labe, ale vedla by dále okolo Velemína a pokračovala tunelem pod horou Kletečná o délce 2,2 kilometru.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Místo nehody u autobusové zastávky v Hrobu. Díra na boku zdi je po nárazu auta.
V Hrobu řídil bratr patnáctileté, zní z Facebooku. Policie to prověřuje

Vyšetřování úterní nehody v obci Hrob na Teplicku, kde auto srazilo dívku s kočárkem, se zřejmě protáhne. Na sociálních sítích se totiž začaly objevovat...  celý článek

Přípravné práce na stavbě nového autobusového nádraží v Lovosicích jsou v plném...
V Lovosicích se staví autobusové nádraží za více než 25 milionů

Zastřešené zastávky, nástupní ostrůvky, nové osvětlení, oddechovou zónu, tabule s jízdním řádem autobusů, vlaků i informacemi pro turisty nabídne v Lovosicích...  celý článek

Hidžáb (ilustrační foto)
Fotka oblečených muslimek u bufetu pobouřila plavce, akvapark se omluvil

Vlnu pohoršení vyvolala fotka dvou muslimských žen v chomutovském Aquasvětě. Zachytila je v typickém arabském oblečení v prostorech, kam smějí lidé jen v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.