Pohled na Labe v Děčíně.

Pohled na Labe v Děčíně. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Němcům se jezy na Labi nelíbí. Chtějí o nich více informací

  • 5
Stavba jezu u Děčína se nelíbí sousedům v Sasku. Tamní ministr životního prostředí Frank Kupfer už kvůli tomu napsal ministrovi Pavlu Drobilovi. Žádá více času na překlad dokumentace, která posuzuje vliv plavebního stupně na životní prostředí. Ta má totiž bezmála 1 300 stran.

Ředitelství vodních cest předložilo ministerstvu životního prostředí dokumentaci zvanou EIA koncem letních prázdnin. "Pro realistické hodnocení tohoto velkého projektu je delší doba nutná," píše Kupfer.

sasko proti jezu na labi?

Poslanci zemského sněmu žádají informace o tom, jak by stavitelé zajistili způsob odtoku vody z údolí v případě povodní. Mají za to, že se zhorší kvalita vody i říční nivy. Jezy také donutí podle odpůrců k migraci vzácné živočichy z údolí kolem Žlebu. Sasové si nepřejí bagrování dna Labe.

Podle zjištění MF DNES česká strana se saskou o jezech příliš nekomunikovala. Podle českého ministerstva ale německá strana všechny informace má. "Dopis pana ministra jsme vyřídili podle požadavků. A po dohodě obou ministerstev příští týden dostaneme oficiální žádost s konkrétním termínem prodloužení, který saská strana žádá pro vyjádření k dokumentaci," oznámila mluvčí ministerstva Jarmila Krebsová.

Saská strana ohledně jezu nejásá, protože ministerstvo i tamní veřejnost, pro kterou je nyní stavba jezu jedním z velkých témat, má pochybnosti, zda se kvůli jezu podmínky a život na Labi nezhorší.

Levicová poslankyně saského sněmu Jana Pinkaová prohlásila, že pouze úplný překlad dokumentace stavby dává pádné argumenty pro hodnocení sporných bodů jako je například volný průchod pro ryby a malé živočichy. "Iniciativa ministra Kupfera přišla pozdě, ale ne úplně pozdě," prohlásila Pinkaová.

Proti jezu se postavila v saském parlamentu i Sociálnědemokratická strana Německa (SPD) a hodlá jeho stavbě zabránit. "Stavba nepovede k žádnému zlepšení plavebních podmínek na Labi, ale poškozuje životní prostředí a okolí Labe. Kromě toho přinese i větší povodňová rizika," míní dopravní mluvčí SPD Mario Pecher.

Ministr dopravy Bárta je na straně rejdařů

Podle jeho kolegyně Liany Deickeové je další bagrování dna Labe zcela nerentabilní. Oba vyzvali saskou vládu, aby přijala rychlá a rázná opatření proti výstavbě. O té sice ještě není rozhodnuto, ale čeští rejdaři mají výraznou podporu politiků z kraje i vlády.

Ministr Kupfer v saském sněmu připomněl, že firma Saské labské přístavy vlastní i přístavy v Děčíně a Lovosicích. Ty nyní v Čechách za stavbu jezu lobbují, nicméně se určitě budou muset jednoznačně podřídit politice zemské vlády, ať už rozhodne stavbu podporovat, či ne.

Bitva o jez v Prostředním Žlebu za 5 miliard korun bude tuhá. Ministr Vít Bárta se v červenci postavil na stranu rejdařů. "Vodní cesty jsou nejlevnější formou přepravy a snížení nákladní silniční přepravy je strategická věc, které se chci věnovat," prohlásil dříve Bárta.

Stavbu kritizují i čeští ekologové. "Zaplaví se říční pásy s cennými biotopy, které řeka vytvářela stovky let," kritizuje projekt bioložka Eva Chvojková ze sdružení Arnika.

rejdaři versus ekologové

Podle ekologů neexistují záruky, že navržená opatření na ochranu budou fungovat. "Není jisté, zda lze náplavy v řece uměle vytvořit. Hromada štěrku ještě není biotop," říká Chvojková z Arniky. "Stavbou budou nejvíce ohroženi chránění lososi a úhoři. Přitom projekty na návrat lososů do řeky stály již několik milionů korun," připomíná Pavel Vrána z Českého rybářského svazu.

Podle Ředitelství vodních cest jsou argumenty ekologů jednostranné a vytržené z kontextu. "Nestátní iniciativy pouze napadají nepodloženými domněnkami. Probíhající proces EIA snad ukáže, jak kvalitní záměr překládáme. Projekt je skutečně unikátní tím, že je přínosný jak životnímu prostředí, tak dopravě," brání projekt ředitel vodních cest Miroslav Šefara.