Zámek v Peruci u Loun

Zámek v Peruci u Loun | foto: MF DNES

Návrat Fillových obrazů do zámku v Peruci je po krádeži nejistý

  • 0
Návrat obrazů výtvarníka Emila Filly do zámku v Peruci u Loun i se čtyřmi díly vypátranými po krádeži má nejasné obrysy. Krajský úřad sice tvrdí, že se sem díla přestěhují na jaře, ředitelka Galerie Benedikta Rejta, jíž obrazy patří, však o ničem neví.

"Chtěla bych to uvést na pravou míru: nevím o tom nic, že by se to na jaře mělo vrátit," říká ředitelka Alice Štefančíková, pod níž spadá i pamětní síň Emila Filly v Peruci.

Zloději obrazů

Policisté zloděje, kteří v listopadu ukradli z peruckého zámku čtyři obrazy kubistického malíře Emila Filly, vypátrali v prosinci. Celkem kriminalisté obvinili šest lidí, dva z nich jsou stíháni za krádež, zbylí čtyři čelí obvinění z podílnictví. (více zde)

"Obrazy se do výstavní síně v Peruci vrátí na jaře, takhle mi to řekl vedoucí odboru kultury," zopakovala i přes rozporné tvrzení Štefančíkové mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.

Podle Štefančíkové s ní nikdo nekonzultoval ani termín návratu obrazů, ani způsob obnovení pamětní síně a zvýšení jejího zabezpečení. Přitom kraj mluví o zvýšení bezpečnosti jako o jistotě.

"Bezpečnostní opatření budou provedena," řekla mluvčí Hanáčková s tím, že kvůli jejich účinnosti je nemůže specifikovat.

Ani o případných opatřeních však Štefančíková také nic neví. "Síň líp zabezpečit nelze, to není možné. Byla zabezpečená nejvíc, jak zabezpečená býti mohla," oponuje Štefančíková.

Nejistá budoucnost zámku

Jestli jde jen o komunikační šum mezi oběma stranami, či zda komunikace Štefančíkové s krajem vůbec nefunguje, si lze jen domýšlet. Vedoucího odboru Radka Spálu v pondělí redaktor nezastihl. "Předpokládám, že s paní ředitelkou normálně komunikuje," uvedla jen mluvčí Hanáčková.

Jisté zatím je následující: návrat Fillových obrazů do Peruce a obnovení pamětní síně je prioritou (už jen z důvodu přání Filly ve svém odkazu) pro obě strany, ale termín není vůbec jasný.

Jasný není proto, že budoucnost samotného zámku je nejistá. Pro obnovu síně je přitom zásadní. Stávající majitelé, dva Britové, se o zámek nestarají, ten chátrá a v současném stavu není pro výstavy důstojným ani vhodným místem.

Navíc zámek je na prodej a Štefančíková se bojí, aby nepadl do stejně (či více) nezodpovědných rukou. "A to nemůže nemít fatální důsledky na síň," obává se. Sama by si přála, aby se o zámek staral stát s krajem a obcí. Ale k tomu se nikdo z nich nechystá.

Přes snahu vrátit obrazy do síně v Peruci je ve hře další, byť teoretická varianta - najít místo pro Fillova díla jinde. "Budeme muset jednat s jeho (Fillovými) rodinnými příslušníky o tom, zda by nebylo vhodnější obrazy umístit někde jinde," uvažuje o další možnosti krajská radní pro kulturu radní Ryšánková.

Obrazy jsou v depozitáři

Obrazy jsou zatím bezpečně uložené v depozitáři. Kde, to Štefančíková tají. "Nejlepší zabezpečení je tajné umístění, takže to nebudu říkat," uvedla.

Podle ní jsou čtyři ukradené a nalezené Fillovy obrazy prakticky netknuté. Malby však projdou ještě jednou prohlídkou, pod mikroskopem je zreviduje restaurátor z lounské galerie. "Podívá se, jestli náhodou nějaká vrstva není uvolněná a ani mikroskopická částice nechybí. To by ale nebylo tragické, to lze velmi lehce přichytit zpátky k podkladu," míní ředitelka.

Jediným poškozením částí děl byly vnější rámy, kterých se zloději zbavili pár dní po loupeži u vísky Byseň na Kladensku, kde je poškozené pohodili. (více zde)Štefančíková chce najmout restaurátora, aby dal rámy dohromady a malby do nich zpět zasadil.