Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ústí nad Labem bude mít poblíž centra via ferratu, po vzoru Děčína

  11:01aktualizováno  11:01
V Ústí nad Labem by měla v dohledné době vzniknout stejná turistická atrakce, jaká je už třetí sezonu v sousedním Děčíně - zajištěná lezecká cesta via ferrata. Vedla by po stěně Mariánské skály jen kousek od centra. Pod ní by navíc vznikla i venkovní hřiště či veřejná griloviště.

Předběžný návrh, kudy by mohly vést lezecké cesty na ferratě na Mariánské skále. | foto: HotRock.cz

„Nápad vznikl už před třemi lety, kdy jsme se s kamarády odmítli smířit s tím, jak to vypadá na louce pod skálou, kde bylo fotbalové hřiště a dalo se tam posedět na trávě,“ říká tehdejší aktivista a dnes místostarosta centrálního obvodu Karel Karika.

„Chodili jsme to tam čistit od náletů a černých skládek a přitom nás napadlo, jestli by se nedalo se skálou něco udělat,“ doplňuje.

Jedním z těch, kdo na brigády chodili, byl i architekt Jiří Němeček. Svým studentům na ČVUT zadal úkol navrhnout řešení, jak by se mohla celá lokalita na Mariánské skále i kolem ní proměnit poté, co skončí tamní lom.

Vznikne sportovně-volnočasový areál

Částečně z jejich vizí a zčásti z vlastních nápadů se pak zrodila myšlenka na sportovně-volnočasový areál, jehož součástí bude i ferrata. Vedení města je záměru nakloněné a vše by mělo být otázkou maximálně několika měsíců.

Zastupitelé nedávno odmítli pronajmout pozemek pod skálou blízkému autocentru, které chtělo rozšířit svůj prodejní areál, a v současné chvíli už je záměr na odboru životního prostředí.

„Po něm se musí vyjádřit ještě ochrana přírody a pak už zbývá jen oslovit firmy, které vytvoří projekt, podle něhož se to celé vybuduje. Koncem září by mělo být jasné, co a jak, stavět by se začalo nejspíš na jaře,“ nastiňuje Karika.

Na louce na úpatí skály by vznikla workoutová hřiště pro děti i seniory, dále místo pro kuželky, zmíněné veřejné grily a také půjčovna pro zájemce o výstup na ferratu bez vlastního vybavení.

Stavitel plánuje jednu cestu za dva týdny

Samotná lezecká cesta má být dílem horolezce Karla Běliny, který postavil i ferratu na Pastýřské stěně v Děčíně a ještě před ní i ve Slaném či v Rakousku (psali jsme o tom zde).

„Když se do toho pustím, myslím, že jednu cestu zvládnu udělat za 14 dní,“ ujišťuje Bělina, že na příští letní sezonu by měla být trasa připravená.

Na vrcholovou plošinu Mariánské skály povedou celkem tři lezecké cesty. Víc jich být nemůže, skála není jako v Děčíně pískovcová, ale ze znělce, a jeho vlastnosti to neumožňují.

Aby přitom nenastaly problémy jako v Děčíně, kde je celkem 15 cest, a přesto je ferrata často přeplněná, počítá se od začátku s tím, že v Ústí bude mít každá trasa vlastní nástupní místo (o potížích v Děčíně jsme psali zde).

„Zároveň tu právě i z tohoto důvodu chceme vytvořit širší volnočasové centrum, aby si lidé mohli zacvičit nebo se jinak zabavit, pokud zrovna nebude na ferratě volno, aby se nemuseli na skálu cpát,“ poznamenal Karika.

Cena vzejde až z projektu

Na kolik radnici vybudování areálu přijde, se zatím neví, to podle jeho slov vzejde až z projektu. Nemyslí si ale, že půjde o vyšší sumu, než jakou zaplatil Děčín, kde původní ferrata s pěti trasami, než se rozšířila na stávajících patnáct, přišla zhruba na 250 tisíc.

„Některá místa na skále se musí vyčistit a zabezpečit, na druhé straně se vyhneme úpravám terénu i pracím, které už jsou dole hotové,“ připomíná Karika zmíněné brigády.

A drahá nebude podle Běliny ani následná údržba ferraty. „Musí se jen kontrolovat nosná lana a háky, jestli jsou v pořádku,“ poznamenal.

Na četnost jejich případných výměn ani na bezpečnost lezeckých tras by přitom neměl mít lom na druhé straně skály žádný vliv.

„Všechny naše záměry vycházely z plánu rekultivace, které byly u Báňského úřadu v Mostě. Podle nich už by se tam měly jen dotěžovat zbytky a nemělo by se už nic odstřelovat,“ uvedl Karika, že třeba otřesy a uvolňování lanových kotev by hrozit neměly.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zámky zamilovaných na mostě přes Čertovku nedaleko Velkopřevorského náměstí.
Zhrzení milenci ničili most u Chomutova, zámky lásky proto zmizely

Ze zábradlí mostu v Bezručově údolí u Chomutova zmizely zámky, které sem připevňovali zamilovaní jako symbol své lásky. Město je nechalo odstranit, protože...  celý článek

Stará Škoda 105 S, kterou kvůli nezájmu musely úřady zlikvidovat.
Hlídka honila po poli auto s opilcem, jiný opilý s ním pak zbořil plot

Policie v Teplicích stíhala na poli starou škodovku, ve které jí unikal opilý devatenáctiletý řidič. S autem zajel až k maringotce, kde popíjeli jeho známí, a...  celý článek

Policista zastavuje na pražské magistrále auto během bezpečnostní akce.
Mladý opilý řidič na křižovatce zhasl světla a zběsile ujížděl policii

Ústecká policejní hlídka při nočním průjezdu městem zpozorovala Volkswagen Golf, který na kruhovém objezdu náhle zhasl světla a prudce zrychlil. Policejní vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.