Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mushera čeká nejtěžší závod, pět set kilometrů za polárním kruhem

  13:28aktualizováno  13:28
Musher z Podbořan Roman Habásko finišuje dlouholetou přípravu na svůj nejtěžší závod, jenž ho čeká příští rok na jaře v Norsku. Na nejseverněji konaném závodu pro psí spřežení na světě čeká Habáska a jeho sibiřské husky pět set kilometrů zasněženými planinami, zamrzlými jezery a řadou stoupání.

Roman Habásko vyrazí na závod s celkem osmi psy. | foto: archiv Romana Habáska

V náročném terénu nonstop závodu Finnmarkslopet se závodník musí spolehnout jen na sebe a své psy. Musí projet stanovenými kontrolními body, kde ho čeká veterinární kontrola psů a má možnost si krátce odpočinout.

„Bez zkušeností, jež jsem nabral v průběhu předchozích let na obdobných severských závodech v Rusku a Norsku, bych si na Finnmarkslopet netroufl. Bude to nejtěžší podnik, který jsem za 22 let závodní kariéry absolvoval. Mým cílem není vyhrát, ale dojet v pořádku,“ říká nejlepší český musher Habásko.

Na start pětisetkilometrového závodu se postaví ve městě Alta 11. března. V čele osmičlenného spřežení bude dvojice pětiletých zkušených severských vytrvalců Chignik a Canis, které Habásko domácky říká Teniska.

Závod chce ujet za pět dní

Do cíle chce dojet ideálně o pět dní později. „Kromě velké fyzické náročnosti je takový závod hlavně o psychické připravenosti. Já i psi se musíme vyrovnat s extrémními klimatickými podmínkami a spánkovým deficitem. Drobné zaváhání či chyba se může vymstít. Neustále sleduji psy. Jakmile vidím změnu v jejich chování, musím na to reagovat,“ popisuje Habásko. ̈

„Cestou do pekla je počítání kilometrů. Když v těžkém terénu po hodině dřiny zjistíte, že máte za sebou jen pět kilometrů, s psychikou to hrozně zamává. Odměnou za námahu jsou pak momenty, kdy na planině vysvitne slunce, přestane foukat vítr a vy si užíváte jedinečný pohled na krajinu a splynutí s přírodou,“ vypráví Habásko.

Vybavení na cestu jako GPS zařízení, spacák, karimatku, vařič, lopatu a další věci včetně jídla pro sebe a psy má závodník u sebe na saních. Povinná výbava váží maximálně devadesát kilogramů. K tomu je nutné připočítat váhu saní a samotného mushera. Samozřejmostí je speciální polární oblečení včetně arktických bot.

„Když je člověku zima na trup nebo ruce, dá se s tím poprat. Ale když začnou mrznout nohy, je konec,“ podotkl Habásko.





Hlavní zprávy

Renault Fluence 1.6 16V 2011 ·...
Renault Fluence 1.6 16V 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 34 666 km, benzín
183 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.