Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Strážníkům na Teplicku se dá volat pohodlněji. Přes hlasový automat

  • 2
Lidé na Teplicku mohou od března pohodlněji telefonovat strážníkům. Díky modernizaci jejich linky 156 už se nestane, že hlídka vyrazí k zásahu v jiném městě, nebo že se kvůli přepojování mezi služebnami musí všechno vysvětlovat několikrát.

„U zimního stadionu někdo právě vykrádá auto,“ hlásí rozrušeným hlasem muž na lince 156. „Volám z telefonní budky poblíž a zrovna toho zloděje sleduju,“ dodal.

Tepličtí strážníci vyrazili na místo, avšak nenašli zloděje, volajícího ani budku. Až při dalším telefonátu zjistili, že oznamovatel na ně čekal u zimního stadionu v Bílině.

Historka je stará několik let, aby se ale neopakovala, strážníci na dispečinku se od té doby raději ujišťovali, ze kterého města lidé volají, a pak je případně přepojili.

Volající si mohou sami zvolit služebnu

Od 1. března si mohou volající na Teplicku na hlasovém automatu sami patřičnou služebnu zvolit. Po vytočení 156 se ve sluchátku ozve: „Pokud chcete volat městskou policii Teplice – stiskněte 1, Bílina – stiskněte 2, Dubí – stiskněte 3, Duchcov – stiskněte 4, Krupka – stiskněte 5.“

Když volající nezvolí nic, automaticky bude po dvou opakováních spojen s Teplicemi.

„Funguje to bezvadně, za první dva dny se ani jednou nestalo, že by volal člověk odjinud,“ řekl ředitel strážníků v Teplicích Michal Chrdle.

Zároveň to řeší i jinou potíž, kterou přineslo zavedení možnosti přepojit volajícího na jinou služebnu.

Dříve přes 156 jen do okresního města

Ještě nedávno linka 156 směřovala jen do okresních měst, další služebny měly běžná devítimístná čísla. Ta si ale málokdo pamatuje, navíc jsou placená.

Takže i když lidé kdekoli na Teplicku vytočili 156, dostali se do lázeňského města a dispečink jim číslo nadiktoval, stejně ho museli sami vytočit a hovor i sami platili.

Zhruba před rokem se to změnilo, aby strážníci mohli volajícího rovnou přepojit, kam potřebuje. Jenže – když třeba před časem hlásil muž z ulice Karla Čapka v Krupce rušení nočního klidu, musel to udělat dvakrát.

Nejprve vytočil 156 a dovolal se na služebnu v Teplicích, kde vysvětlil, o co jde, operační ho pak přepojil do Krupky a tamním strážníkům musel stěžovatel vše vykládat znovu. To nebylo moc komfortní a lidé ztráceli čas.

Hlasový automat vše urychlí

„Za první dva dny volalo přes hlasový automat asi 15 lidí. Zvyknou si na to, vždyť přes automat volají i na ČEZ, RWE, mobilním operátorům, bankám či pojišťovnám,“ říká ředitel strážníků v Krupce Jiří Petrák.

Pokud se tedy volající nespletou při volbě. Jako ve čtvrtek, kdy muž z Teplic omylem volal do Krupky.

Potíže by mohli mít cizinci, kteří hlášení v češtině nerozumí. Strážníci na Teplicku proto zjišťují, zda by hlášení mohlo začít jazykovou předvolbou. „Ale aby se tím zase příliš neprodloužilo,“ uvažuje Petrák.

Strážníci: Lidé si musí nejdříve zvyknout

Hlasový automat mají už půl roku i v Litoměřicích, Roudnici a ve Štětí. Litoměřickým operačním ale paradoxně přibylo práce.

„Málokdo stiskne číslo, většina lidí nechá hlášení doběhnout do konce a pak automaticky spadnou k nám,“ postěžovali si.

Nejhorší prý je, když pak takový volající ve spěchu sdělí jen název ulice, v níž potřebuje pomoc, a operační pošle hlídku do zmíněné ulice v Litoměřicích, ač volající měl na mysli stejnojmennou ulici v jiném městě.

Strážníci ale doufají, že až si lidé zvyknou, nový systém se totiž vyplatí.