Dálnice D8 měla být hotová v roce 2010. Dodnes končí v prudké zatáčce u Řehlovic, odkud pokračuje rychlostní silnice na Teplice.

Dálnice D8 měla být hotová v roce 2010. Dodnes končí v prudké zatáčce u Řehlovic, odkud pokračuje rychlostní silnice na Teplice. | foto: Karel Kopáč, MF DNES

Ministerstvo zvažuje, že by část dálnice D8 vedlo jako rychlostní silnici

  • 23
Ministerstvo dopravy zvažuje, že by místo chybějící části dálnice D8 přes České středohoří postavilo rychlostní silnici. Vyšlo by to levněji.

"S tímto návrhem přišel už ministr Slamečka, že by se dálnice mohla okleštit. Nemusela by být tak široká. Uživatelsky je rozdíl mezi dálnicí a rychlostní silnicí nepozorovatelný, nicméně pro nás je to úspora v řádech desítek miliard korun ročně," přiblížil jednu z možností Ptačinský.

rychlostní silnice

Rychlostní silnice jsou široké 25,5 a dálnice 27,5 metru.

Jízdní pruhy u obou typů komunikací jsou široké 3,75 metru, o půl metru je však užší šířka krajnice a středního dělicího pásu.

Rychlostní silnice mohou mít až o 0,5 % větší stoupání a klesání.

Mohou na nich být ostřejší poloměry zatáček a křižovatkových větví.

V praxi by to však znamenalo, že tunely, nájezdy a mosty by mohla spojovat užší silnice, stoupání by mohlo být ostřejší stejně jako zatáčky.

"Nemusely by se stavět tak sáhodlouhé násypy, celá šířka komunikace by byla o metr užší. Ten se ušetří na krajnicích a odstavných pruzích. Úspora je ovšem obrovská," popsal Ptačinský.

Pokud by okleštěná varianta nakonec vyhrála, řidiči si předem nemusí lámat hlavu, jak by při cestě poznali, zda jsou ještě na placené dálnici, nebo již na rychlostní silnici, která je bez poplatku. Podle plánů ministerstva se již brzy bude platit za oba typy silnic.

Je to nesmysl, říká odpůrce dálnice Patrik

Podle hlavního odpůrce dálnice D8 Miroslava Patrika v současné chvíli uvažovat o nějakém okleštění dálnice nemá smysl.

"Není vhodné, aby se to nyní změnilo, když úsek z Prahy do Ústí je dálnice. Nerozumím tomu smyslu, kdyby pár zbývajících kilometrů bylo postaveno v jiných parametrech," přiblížil Patrik, nyní i poradce ministra dopravy.

V současné chvíli stavbě dálnice D8 kromě územního rozhodnutí chybí ještě 93 z 310 stavebních povolení. Nejdůležitější stavby jako mosty, tunely a křižovatky na 16,4 kilometru dlouhém úseku od Řehlovic po Lovosice stojí nebo se dostavují, ale asfalt, který by je spojil, chybí.

"Kdyby byla letos všechna stavební povolení vydána, jsme schopni splnit termín dokončení v roce 2013," říká Pavel Lány z Ředitelství silnic a dálnic.