Budova Činoherního studia v Ústí nad Labem | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Činoherní studio památkou nebude, podle ministerstva není co chránit

  • 0
Ministerstvo kultury odmítlo udělit budově ústeckého Činoherního studia status kulturní památky. Památková ochrana měla zajistit kulturní využití objektu i poté, co předchozí vedení magistrátu dovedlo městskou činohru k likvidaci.

„Budova za kulturní památku prohlášena nebyla,“ sdělila Kristýna Bernášková z tiskového oddělení Ministerstva kultury.

Prohlásit objekt za památku navrhlo v dubnu občanské sdružení 400/27, které sdružuje některé ústecké historiky a architekty.

„Tato stavba hraje stěžejní roli v kulturních dějinách metropole severozápadních Čech, a tento význam ji činí ochrany hodnou památkovým zákonem,“ stálo mimo jiné v návrhu sdružení. Ústečtí památkáři pak v červenci postoupili žádost na ministerstvo s doporučením, aby se jí resort zabýval.

Ministerstvo nyní odmítnutí návrhu zdůvodnilo mimo jiné tím, že původní ráz budovy z roku 1927 se zachoval minimálně. „Budova prošla rozsáhlými stavebními úpravami, po kterých zůstala zachována jen vlastní hmota domu, některé dveřní výplně ve dvou podlažích a uliční fasáda již bez dobových ozdobných prvků,“ uvedla mluvčí Bernášková. Svou roli ve změně původní podoby objektu sehrála především jeho rekonstrukce po povodni z roku 2002.

Nové vedení města zváží, zda se odvolá

Neuspěl ani argument sdružení, že v budově se odehrála premiéra československého zvukového filmu a že zde od roku 1981 třiatřicet let sídlilo slavné Činoherní studio.

„Interiéry, ve kterých se tyto události uskutečnily, již neexistují. V důsledku toho chybí vlastní předmět ochrany a k připomenutí uvedených událostí se jeví jako vhodnější umístění případné pamětní desky,“ podotkla Bernášková.

Sdružení 400/27 přijalo výrok ministerstva s výhradami. „Ministerstvo mezi řádky říká ‚uznáváme, je to význačné místo, ale nemáme na něm co chránit‘. Ovšem ochranu si zaslouží samotný genius loci této stavby. Památkový zákon totiž reguluje i způsob využití objektu,“ poznamenal historik Martin Krsek, který se na formulování návrhu podílel.

Vlastníkem budovy je město Ústí nad Labem, které ještě může právní moc rozhodnutí ministerstva oddálit. Má šanci si do 26. listopadu podat odvolání, v opačném případě se verdikt resortu stane pravomocným.

„Po potřebných poradách se město v pondělí rozhodne, zda se proti rozhodnutí ministerstva odvolá,“ řekla mluvčí radnice Romana Macová.

Ochrana již není tak naléhavá jako před půl rokem

Památková ochrana bývalého sídla Činoherního studia však již není tak naléhavá jako v době, kdy sdružení dávalo dohromady svůj návrh. Tehdy totiž bylo pár dní poté, co tehdejší vedení města v čele s ČSSD řízenými kroky činohru zlikvidovalo, soubor z budovy vyhodilo a další budoucnost objektu se zdála velmi nejistá.

„Nejspíš tu hrozí užití budovy k účelům, které neodpovídají kulturní hodnotě,“ řekl tehdy v dubnu architekt Matěj Páral zapojený do sdružení. Spekulovalo se, že radnice nabídne dům pro komerční účely. Jakkoliv to tehdy magistrát zapíral, v kuloárech se mluvilo o zřízení kasina.

Žádná z těchto hrozeb už není aktuální. Bývalá radnice jednak mezitím v budově zajistila představení pro děti a mládež, nové vedení města, koalice ANO a PRO! Ústí, navíc v současnosti usiluje o návrat původního souboru.

„Jsem rád, že pominulo akutní nebezpečí, že bude objekt využit a upravován k nekulturním účelům,“ glosoval aktuální stav architekt Páral.

Zlikvidovaný soubor ustavil nástupnický spolek Činoherák Ústí, jenž má zázemí v budově bývalého kina Hraničář. K návratu souboru do původního sídla ve čtvrti Střekov je nutné vypořádat právní otázky zbylé po bývalém Činoherním studiu, osud příspěvkové organizace založené předchozí radnicí a podporu spolku z veřejných peněz.

Své obavy příznivci Činoherního studia ztvárnili ve videu:

25. dubna 2014