Nádraží v Teplicích čeká rekonstrukce.

Nádraží v Teplicích čeká rekonstrukce. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Městská nádraží v kraji dostanou nový kabát. Tak jako v Klášterci

  • 1
Obyvatelé Chomutova, Teplic a Bíliny a další lidé cestující vlaky se během dvou let zřejmě dočkají startu rekonstrukcí "svých" nádraží. Modernizace budov vyjde na dvě stě milionů korun. Zatím poslední výraznou opravou prošlo nádraží v Klášterci.

"Naší prioritou je nyní dokončit úpravy stanice v Ústí nad Labem. Prakticky nám zbývá dodělat podchod spojující nábřeží Labe s ulicí V Jirchářích, tedy ve směru do centra města. V Teplicích jde o památkově chráněný objekt, takže to není úplně jednoduché," uvedl Milan Matzenauer, náměstek generálního ředitele Českých drah (ČD) pro správu majetku.

nádraží v klášterci

České dráhy ho opravily za 13,8 milionu korun. Má novou fasádu, střechu i okna. Zpevňovalo se okolí budovy i nástupiště a vybudovala se nová kanalizace. Rekonstrukcí haly vznikl bezbariérový vstup a nová WC pro cestující.

Nádraží k opravě se vybírají podle poměrně jednoduchého klíče. Rozhodující je, kolik v místě nastupuje pasažérů. Nejvíce se tak logicky opravují stanice v krajských městech. Na řadu přicházejí i další faktory - třeba spolupráce s městy nebo zájem developerů vybudovat u nádražních budov centra nákupů a služeb.

Právě z jejich prvotního zájmu se zrodil někdejší velký projekt Živá nádraží, který sliboval proměnu nádražních budov snad ve všech bývalých okresních městech. Nakonec z něj ale sešlo. Pro developery jsou totiž nádraží v Česku mnohem méně atraktivní než třeba v Německu. V Lipsku, Erfurtu či Drážďanech k velkým nádražím patří i kaskády obchodů, restaurací a dalších služeb.

Nádraží v Teplicích čeká rekonstrukce.

Rekonstrukce nádraží v Teplicích začala před několika roky, záhy ale byla kvůli neodstatku financí peněz zastavena. Opravilo se jen první nástupiště a zčásti hala. Do dvou let by se měla rekonstrukce rozeběhnout znovu.

"Máme podepsáno 19 developerských smluv v celém Česku, ale odstupuje jeden developer za druhým. Zjistili, že nejde o rychle návratné investice, ale že projekty, pokud budou úspěšné, začnou vydělávat třeba až za dvacet let. V Ústí zůstane pro případného zájemce prostor připraven, ale zatím se nenašel," sdělil Matzenauer.

Šance pro další města?

Šanci by ale v kraji vedle zmíněných tří budov měla dostat i nádraží v dalších městech. Záleží na jejich stavu a právě na tom, kolik jimi projde lidí. Třeba čerstvě opravené nádraží v Klášterci patřilo k nejzničenějším a hrozila mu totální devastace. Loni prošlo velkou proměnou nádraží v Rumburku.

V jak blízké době by se mělo začít s opravami dalších zanedbaných stanic, jako je třeba Most nebo Žatec, ale v tuto chvíli není jasné. ČD obhospodařují celkem 991 nádraží, v kraji jich je kolem stovky. Do čtyř let nicméně chtějí dráhy opravit nebo alespoň začít s pracemi na všech z prvních 200 nejvyužívanějších nádraží v celé zemi, kterými projde 82 % všech cestujících.