Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Městská nádraží v kraji dostanou nový kabát. Tak jako v Klášterci

  8:06aktualizováno  8:06
Obyvatelé Chomutova, Teplic a Bíliny a další lidé cestující vlaky se během dvou let zřejmě dočkají startu rekonstrukcí "svých" nádraží. Modernizace budov vyjde na dvě stě milionů korun. Zatím poslední výraznou opravou prošlo nádraží v Klášterci.

Nádraží v Teplicích čeká rekonstrukce. | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Naší prioritou je nyní dokončit úpravy stanice v Ústí nad Labem. Prakticky nám zbývá dodělat podchod spojující nábřeží Labe s ulicí V Jirchářích, tedy ve směru do centra města. V Teplicích jde o památkově chráněný objekt, takže to není úplně jednoduché," uvedl Milan Matzenauer, náměstek generálního ředitele Českých drah (ČD) pro správu majetku.

nádraží v klášterci

České dráhy ho opravily za 13,8 milionu korun. Má novou fasádu, střechu i okna. Zpevňovalo se okolí budovy i nástupiště a vybudovala se nová kanalizace. Rekonstrukcí haly vznikl bezbariérový vstup a nová WC pro cestující.

Nádraží k opravě se vybírají podle poměrně jednoduchého klíče. Rozhodující je, kolik v místě nastupuje pasažérů. Nejvíce se tak logicky opravují stanice v krajských městech. Na řadu přicházejí i další faktory - třeba spolupráce s městy nebo zájem developerů vybudovat u nádražních budov centra nákupů a služeb.

Právě z jejich prvotního zájmu se zrodil někdejší velký projekt Živá nádraží, který sliboval proměnu nádražních budov snad ve všech bývalých okresních městech. Nakonec z něj ale sešlo. Pro developery jsou totiž nádraží v Česku mnohem méně atraktivní než třeba v Německu. V Lipsku, Erfurtu či Drážďanech k velkým nádražím patří i kaskády obchodů, restaurací a dalších služeb.

Nádraží v Teplicích čeká rekonstrukce.

Rekonstrukce nádraží v Teplicích začala před několika roky, záhy ale byla kvůli neodstatku financí peněz zastavena. Opravilo se jen první nástupiště a zčásti hala. Do dvou let by se měla rekonstrukce rozeběhnout znovu.

"Máme podepsáno 19 developerských smluv v celém Česku, ale odstupuje jeden developer za druhým. Zjistili, že nejde o rychle návratné investice, ale že projekty, pokud budou úspěšné, začnou vydělávat třeba až za dvacet let. V Ústí zůstane pro případného zájemce prostor připraven, ale zatím se nenašel," sdělil Matzenauer.

Šance pro další města?

Šanci by ale v kraji vedle zmíněných tří budov měla dostat i nádraží v dalších městech. Záleží na jejich stavu a právě na tom, kolik jimi projde lidí. Třeba čerstvě opravené nádraží v Klášterci patřilo k nejzničenějším a hrozila mu totální devastace. Loni prošlo velkou proměnou nádraží v Rumburku.

V jak blízké době by se mělo začít s opravami dalších zanedbaných stanic, jako je třeba Most nebo Žatec, ale v tuto chvíli není jasné. ČD obhospodařují celkem 991 nádraží, v kraji jich je kolem stovky. Do čtyř let nicméně chtějí dráhy opravit nebo alespoň začít s pracemi na všech z prvních 200 nejvyužívanějších nádraží v celé zemi, kterými projde 82 % všech cestujících.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stará Škoda 105 S, kterou kvůli nezájmu musely úřady zlikvidovat.
Hlídka honila po poli auto s opilcem, jiný opilý s ním pak zbořil plot

Policie v Teplicích stíhala na poli starou škodovku, ve které jí unikal opilý devatenáctiletý řidič. S autem zajel až k maringotce, kde popíjeli jeho známí, a...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Barbora Suchanová s glukometrem, který tým vyvinul. Je velký jako platební...
Klíčem úspěchu bylo poznat soupeře, říká spoluautorka oceněného glukoměru

Trojice českých studentů vytvořila výjimečný měřič cukru v krvi dětí. S vynálezem vyhráli mezinárodní soutěž Microsoft Imagine Cup v americkém Redmondu. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.