Albis, blokující lodní dopravu v Drážďanech. | foto: iDNES.cz

Českou loď, která blokuje dopravu v Drážďanech, uvolní asi až v pondělí

  • 6
Loď Albis, která stojí už několik dnů napříč všemi pilíři Albertova mostu v Drážďanech a blokuje dopravu na Labi, vyprostí pravděpodobně až v pondělí. Stále na ní probíhá vykládka 800 tun soli, dosud se povedlo přeložit jen asi 120 tun.

Tu zkomplikovala vysoká vlhkost, kvůli níž sůl hrudkovatěla a ucpala sací bagr. silnější vysavač a přichystán i plovoucí vykládací bagr.

Informaci drážďanského vodního a plavebního úřadu (WSA), že uvázlá česká loď by měla být odtažená v pondělí, v pátek zveřejnil tamní list Dresdner Neueste Nachrichten.

Uvolnění lodi trvá dlouho hlavně kvůli pomalé překládce nákladu - pomocí speciálních vysavačů se zatím z plavidla na břeh podařilo dostat jen asi 120 z celkových 800 tun soli.

Pomoci může i plovoucí bagr

S odsáváním soli se začalo v úterý kolem 19. hodiny. Do půlnoci se takto podařilo přemístit na břeh jen zhruba 1,5 tuny z celkových 800 tun nákladu. Problémem byla vlhkost, kvůli níž sypký materiál hrudkovatí. Technici, kteří původně zamýšleli pracovat po celou noc, nakonec své úsilí vzdali a sací zařízení vypnuli.

Ještě ve středu se předpokládalo, že vykládka bude dokončena do čtvrtečního odpoledne a že nejpozději do pátečního rána bude řeka pro dopravu opět volná.

Mluvčí německých hasičů Ralf Schröder uvedl, že řešením rychlé vykládky by mohl být plovoucí bagr, který by vedle českého plavidla zakotvil a pomocí nakládací lopaty sůl vyložil.

I v tomto případě by byla sůl podobně jako u varianty se sacím bagrem přepravena do přístavu, kde se přeloží na kamiony. Ty převezou zboží zákazníkovi do Ústí. Jakmile bude loď vyložena, pokusí se ji remorkéry vyprostit.

Lodi vypověděl motor a zůstala zaklíněná

Loď plující pod jménem Albis uvázla u Albertova mostu v pondělí pozdě večer. Drážďanský vodní a plavební úřad po nehodě uvedl, že loď pravděpodobně najela na mělčinu a silný proud ji strhl ke straně.

Říční policie podle listu Sächsische Zeitung uvedla, že plavidlu při podplouvání mostu vypověděl motor. Kapitán se prý ještě pokusil loď vyrovnat, to se mu ale nepodařilo a plavidlo zůstalo zaklíněno na mostních pilířích.

Přes všechny potíže má Albertův most postavený v roce 1877 jen pár škrábanců. V pilířích jsou ocelové nosníky ukotvené ve dně Labe a pevném betonu. „Proto most ve svém věku drží i s opřenou lodí. Jeho statika narušena není,“ řekl Sächsische Zeitung šéf stavebního úřadu Reinhard Köttnitz.

Loni v prosinci zablokovala lodní dopravu na Labi v Drážďanech na několik dní nákladní loď české společnosti ČSPL, která uvázla na mělčině nedaleko Mariánského mostu. Vyprostit se ji podařilo až pomocí vodní vlny, kterou z Čech poslalo Povodí Labe.

,