Hans Hesse, Kristus před Pilátem, rok 1522, tempera na dřevěné desce

Hans Hesse, Kristus před Pilátem, rok 1522, tempera na dřevěné desce | foto: Karel PešekMF DNES

Litoměřická galerie vystavila díla gotických mistrů severních Čech

  • 1
Litoměřická galerie výtvarného umění zahájila výstavu středověkého deskového malířství severních a severozápadních Čech. Představuje mimo jiné vzácné skvosty saského umělce Hanse Hesseho, grafické listy Lucase Cranacha staršího či Albrechta Dürera. Součástí výstavy jsou také práce Mistra litoměřického oltáře a Mistra IW.

"Vystaveny jsou necelé dvě desítky velkých oltářních arch z let přibližně 1340 až 1550, z nichž každá je tvořena několika deskovými obrazy," uvedl kurátor výstavy Ľubomír Turčan.

Projekt zaměřený na takto staré umění je ve výstavním plánu litoměřické galerie poměrně ojedinělý, v posledních letech se zaměřuje převážně na prezentaci prací soudobých umělců či na moderní umění. Autorem výstavy je Jan Royt, přední český odborník na staré umění.

"Je to iniciativa profesora Royta, který připravoval k tématu knihu, měla by brzy vyjít. V této souvislosti se rozhodlo, že některá z nejvýznamnějších děl, o kterých kniha pojednává, se představí in natura na výstavě," dodal Turčan.

"Nejvýraznější uměleckou osobností deskové malby v severozápadních Čechách a bez nadsázky i na dvoře Jagellonců byl Mistr litoměřického oltáře. Z ruky tohoto umělce pochází několik desek s pašijovými a mariánskými náměty," uvádí v textu k výstavě Royt.

Zmíněné práce jsou součástí stálé expozice litoměřické galerie, stejně jako obrazy Mistra IW. Jsou sice zahrnuty do aktuální výstavy, návštěvníci si za nimi ale musí kousek dojít.

Nejstarší díla vznikla kolem roku 1460

"Nechtěli jsme je ze stálé expozice přenášet, protože to jsou skutečně mimořádně vzácné věci. Z výstavy je to do stálé expozice jen pár metrů, pro diváka není problém sem přejít," dodal Turčan.

Nejstaršími vystavenými díly jsou oltář z Duban s Madonou v květnici a oltář z Jeníkova, oba přibližně z let kolem roku 1460. Oltář z Jeníkova zpodobňuje Zvěstování Panně Marii podle Royta ve velmi zajímavé a ne příliš typické podobě - jako lov na jednorožce.

Hans Hesse, Poslední večeře, rok 1522, tempera na dřevěné desce
Neznámý autor, oltářní křídlo se sv. Dorotou , kolem roku 1520, tempera na
Nykl z Jurghentalu, Sv. Barbora, tempera na dřevěné desce

Výstavu obohatí 1. března ještě oboustranně malované oltářní křídlo z Roudník u Chabařovic s námětem upálení mistra Jana Husa přibližně z 60. až 70. let 15. století, které nyní vystavuje Husitské muzeum Tábor. Křídlo připomíná dobu, kdy se velká část severočeských obyvatel hlásila k utrakvistické víře.

Výstava trvá do 10. května a její autoři zatím nepředpokládají, že by ji poté uspořádali i jinde.