Budova Činoherního studia v Ústí nad Labem

Budova Činoherního studia v Ústí nad Labem | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Lidé z Činoheráku přecházejí pod Ústí, ředitelku si vybrali sami

  • 7
Spolek Činoherák Ústí míří ke svému konci. Jeho zaměstnanci i herci mají nakročeno do příspěvkové organizace, již loni v březnu po likvidaci původního souboru založila tehdejší radnice v čele s ČSSD. Současná rada schválila příspěvkovce dotaci, se kterou se ještě před týdnem počítalo pro spolek.

„K tomuto kroku rada přistoupila na základě jednání náměstka Jiřího Madara s ředitelkou spolku Terezou Silbernaglovou, kteří vedli jednání se zaměstnanci a členy souboru. Společně se dohodli na nástupu zaměstnanců a členů souboru do zaměstnaneckého poměru v příspěvkové organizaci od 1. července,“ sdělila mluvčí města Romana Macová.

Dotace pro organizaci je 6,345 milionů korun, schválit ji ještě musí zastupitelstvo.

Ředitelka spolku Tereza Silbernaglová podotkla, že z herců proti spolupráci s příspěvkovou organizací nebyl nikdo. „Jde hlavně o to, aby se mohlo hrát. Na té právní formě až tak nezáleží,“ podotkla Silbernaglová. Spolku totiž bez avizované dotace od města došly ke konci června peníze na provoz.

Umělecký šéf Skočovský: Udržíme tím tradici

Co říkáte na návrh dohody mezi spolkem a radou města?
Pakliže by spolek nedostal peníze, tak je to jedna z variant, jak tradici Činoherního studia udržet. A prvotním zájmem nás divadelníků je dělat divadlo na vysoké úrovni.

Nezradí lidé ze spolku to, za co přes rok bojovali?
Pokud se bavíme o morální odpovědnosti lidí, kteří vstoupí, nebo nevstoupí do příspěvkové organizace, tak myslím, že je to čistě individuální, a všichni asi pochopíme, pokud nebudou chtít vstoupit. Já jako budoucí umělecký šéf jsem připravený pokračovat v tradici Činoherního studia a zdá se, že jediným možným způsobem je vstoupit do příspěvkové organizace.

Věříte, že bude v příspěvkovce tvůrčí svoboda?
Tvůrčí svobodu určuje osoba uměleckého šéfa. A pakliže vznikne správní rada, která bude tlumit případné politické tlaky na divadlo potažmo na ředitelku, tak si myslím, že to lze utlumit natolik, abychom tvůrčí svobodu měli.

Nicméně jeden z nejvýraznějších herců spolku Jan Plouhar už řekl, že se zaměstnancem příspěvkovky nestane. „Jsem na volné noze,“ poznamenal.

Tvůrčí svobodu organizace, která spadá přímo pod radu města, má zajistit její nová ředitelka Kamila Zinčenková. „Ona je garantem toho, že jim do toho město nebude mluvit,“ uvedl náměstek Madar.

Spolek bude působit vedle příspěvkové organizace dál

Zinčenkovou, která má zkušenosti z neziskových organizací, si vybral sám soubor. Ředitelka už avizovala, že počítá s nástupem Michala Skočovského, který převezme umělecké vedení souboru po Filipu Nuckollsovi. „Bude připravovat nový repertoár,“ řekla.

Spolek ale bude ještě nějakou dobu fungovat paralelně vedle příspěvkovky. Autorská práva na inscenace totiž drží spolek, hry Činoheráku tak bude příspěvková organizace zatím od spolku dál kupovat, mělo by jich být podle předběžných dohod 30 až 40 ročně. Spolek pro změnu bude mít i svá vlastní představení například pro školy, za která bude platit nájem.

„Bude mezi námi těsná spolupráce,“ podotkla Zinčenková. Dodala, že situace je zcela jiná, než jakou před rokem připravovalo sociálnědemokratické vedení města.

Nezávislost souboru na politicích by totiž měla zajistit změna zřizovací listiny příspěvkové organizace Činoherního studia města Ústí nad Labem. Připravit by ji měla do konce srpna skupina složená z úředníků, zastupitelů, zástupců souboru a zaměstnanců divadla a zástupců Asociace profesionálních divadel ČR.

„Tým by měl zajišťovat i vytvoření institutu dozorčí rady po vzoru zásad vztahu orgánů statutárního města Brna k příspěvkovým organizacím a dále by měl připravit bezproblémovou organizační změnu a transformaci Činoherního studia na právní formu veřejnoprávní instituce v kultuře,“ uvedla mluvčí města Macová.

,