Lidé ze Strážek, kteří obchvat prosazují, za něj bojují i zveřejňováním

Lidé ze Strážek, kteří obchvat prosazují, za něj bojují i zveřejňováním fotografií dopravních nehod ve vesnici na internetových stránkách obce. | foto: www.strazky.cz

Lidé se hádali o trasu obchvatu, auta nakonec budou jezdit přes vesnici

  • 6
Strážky na Ústecku se zbytečně dohadovaly, kudy povede obchvat silnice k dálnici D8 do Německa. Krajský úřad rozhodl, že auta budou dál jezdit prostředkem vesnice. Lidé, kteří obchvat požadovali, se kvůli tomu chtějí obránit na soud a policii.

"Všechno je to fraška a podvod. Chtěli to prostě zamítnout, tak to zamítli. Budu chtít prošetřit, proč takhle rozhodli," rozčiluje se jeden z místních obyvatel Vlastimil Křižan.

Spory o variantu

Možné trasy obchvatu Strážek

Obyvatelé Strážek se přeli, jestli chtít východní, západní nebo superzápadní variantu obchvatu.

Každá z nich má proti: západní by vedla přes pozemky s domy, východní přes CHKO České středohoří (už se tam navíc řeší stavební povolení) a kvůli superzápadní by musel kraj draze vykupovat stavební parcely politika Ryšavého.

Místní se po hádkách dohodli na kompromisu: superzápadní varianta. V územním plánu se však dál počítá se západní.

Přes Strážky jezdí po otevření dálnice denně 3,5 tisíce aut. Pro mnoho lidí z Ústí nad Labem je to tudy totiž při cestě do Německa kratší než po oficiálním dálničním přivaděči. Centrem Strážek ale silnice kličkuje v těsném sousedství rodinných domů. "Kvůli husté dopravě už tu zemřel člověk, když šel do práce," říká Křižan.

Zastupitelstvo Ústí nad Labem, pod které Strážky spadají, začalo prosazovat stavbu obchvatu a jako veřejně prospěšnou stavbu ho zahrnulo do čerstvého územního plánu města. Investorem měl být Ústecký kraj. Za obchvat by musel zaplatit 137 milionů korun.

Jenže navržené varianty obchvatu obyvatele Strážek rozdělily. Ve hře byly tři varianty - východní, západní a superzápadní. Každá z nich by obepínala Strážky z jiné strany, ale pokaždé by někomu zasahovala do pozemků. Územní plán Ústí počítá se západní variantou, která by vedla hned vedle Strážek. Většina místních požadovala, aby obchvat vedl co nejdál (více o jejich postoji čtěte zde).

Rozhodnutí krajského úřadu nyní spor rozhodlo. Úřad přihlédl ke studii EIA hodnotící vliv obchvatu na životní prostředí a všechny tři varianty na jejím základě zavrhl. "Důvodem nesouhlasného stanoviska je především nedostatečné prokázání nezbytnosti realizace obchvatu," stojí ve vyjádření krajského úřadu.

Úřad doporučil chodníky a nižší rychlost

"V tuto chvíli se s přípravou stavby nepokračuje. Ústecký kraj se jako investor ještě jednou obrátí na město, zda by souhlasilo se stavbou přes negativní stanovisko EIA," řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.

Územní rozhodnutí a stavební povolení sice vydává ústecký magistrát, ale povolení se bez souhlasu EIA obvykle neudělují. Obchvat Strážek tak podle všeho nebude.

Krajský úřad místo toho doporučil, aby se ve Strážkách vybudovaly chodníky a retardéry a omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině, které nyní platí uprostřed obce, se rozšířilo po celé její délce.

"To je nesmysl. Silnice je úzká, u jednoho svahu je potok, u druhého jsou domy," namítá na to Križan a upozorňuje, že samotný Ústecký kraj tyto zpomalovací a bezpečností prvky v minulosti nedoporučil.

Naopak lidé z "druhého tábora" ve Strážkách rozhodnutí krajského úřadu přivítali. Padlo tím totiž nejspíš nebezpečí, že se obchvat bude podle ústeckého územního plánu stavět za domy v západní části vesnice.

"Z našeho pohledu je to dobrá zpráva. Jsou jiné silnice, které jsou daleko zatíženější. Doprava tu není extrémní, z mého pohledu proto není nezbytně nutné stavět obchvat," říká Gabriela Glöcknorová, která zastupuje část místních spojených v Občanské sdružení Strážky.

Přes Strážky si Ústečané mimo jiné zkracují cestu k dálnici D8 do Německa.

Přes Strážky si Ústečané mimo jiné zkracují cestu k dálnici D8 do Německa.