Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Lanovka i po letech vyvolává rozepře, jestli je pro Ústí přínosem

  13:02aktualizováno  13:02
Lanovka na Větruši zůstává v Ústí nad Labem i po letech provozu ožehavým tématem. Denně sveze stovky pasažérů, hlasy kritiků, že pro město je to drahá atrakce výhodná jen pro soukromé firmy, však neumlkají.

Lanovka v Ústí nad Labem vede z obchodního centra Forum přes železnici a frekventovanou silnici k restauraci Větruše. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

„Lanovka se stane městotvorným prvkem. Bude na všech fotkách a obyvatelé města si na ni zvyknou a budou ji mít rádi,“ hlásal na podzim 2010 na konci svého funkčního období tehdejší ústecký primátor ODS Jan Kubata. Do spuštění lanovky na výletní zámeček Větruše zbývaly dva měsíce, poprvé se rozjela 7. prosince 2010.

Kubata reagoval na množství negativních ohlasů, které projekt provázely. Řadě lidí lanovka připadala jako dobrý nápad, řadě jiných jako nesmysl. Navíc dost drahý nesmysl. A tato názorová rozpolcenost přetrvává dodnes.

Přispěla k tomu i skutečnost, že hned první jízdu provázela porucha, selhal systém napínání tažného lana. Jako by předznamenala, že s technickými potížemi se bude dráha potýkat pravidelně. K poslednímu výpadku došlo letos v polovině června, kvůli poruše hydraulického systému lanovka stála 9 dní.

Fotogalerie

„Od zahájení provozu byla mimo provoz kvůli poruchám 74x,“ spočítal Radek Chobot, ředitel ústeckého dopravního podniku, který lanovku provozuje. Z naprosté většiny ale podle něj šlo o odstávky v řádu minut až hodin. Chobot navíc míní, že výpadky k lanovkám patří.

„Dlouhodobější odstávky kvůli poruše byly tři, což v porovnání s obdobnými dráhami je celkem běžné,“ podotkl Chobot.

Nejdéle lanovka stála v létě 2012, kdy provoz kvůli nevhodné evakuační kabině a nevyhovujícímu lanu zarazil na 12 dní drážní úřad.

Dopravní podnik je s návštěvností spokojený

Lanovka denně sveze asi 500 lidí, celkem to loni bylo 187 749 pasažérů. „Mile mě překvapil docela velký zájem občanů a musím říct, že i můj,“ glosuje opoziční zastupitel František Nesvadba z ODS.

Lanovka na Větruši

Je dlouhá 330 metrů, jde o nejdelší lanovku bez nosných sloupů v Česku.

Do kabiny se vejde až 15 lidí.

První kompletní rok provozu se jí svezlo 309 tisíc lidí, v roce 2012 jejich počet klesl na 196 tisíc a loni už jich bylo jen necelých 188 tisíc.

Poslední dva roky se tržby pohybují kolem 2,5 milionu korun, město každoročně dotuje provoz lanovky zhruba 2 miliony korun.

Na druhé straně ovšem tato čísla padají. První kompletní rok provozu se nechalo vyvézt lanovkou 309 tisíc lidí, rok poté už jen 196 tisíc. Pokles je logický, atrakce se jednoduše do určité míry okoukala. Přesto si šéf dopravního podniku Chobot její využití pochvaluje.

„S návštěvností jsem spokojený,“ řekl. Do budoucna prý ale hodlá pracovat na tom, aby zájem mezi místními i turisty posílil.

Větruše patří v Ústí mezi atraktivní cíle. Nabízí pěkný výhled na město, restauraci, děti baví přilehlé venkovní i zrcadlové bludiště. A lanovka představuje pohodlný a netradiční způsob, jak se na zámeček dopravit.

„Pravda je, že v Ústí není moc šancí příjemně strávit volný čas. Když už se to udělalo, tak si myslím, že lanovka je docela příjemné zpestření areálu,“ uvažuje zastupitel Nesvadba.

Radnice musí provoz dotovat miliony korun

Na druhou stranu dráha znamená zátěž pro městský rozpočet. Její provoz každoročně radnice dotuje, naposledy částkou dva a čtvrt milionu.

„Neberu estetický přínos. Cestovat dvě minuty nad dráty a kolejemi může někoho obohatit. Za průšvih považuji, že jsme si z evropských peněz pořídili dárek vpravdě danajský, na který rok co rok doplácíme okolo dvou milionů,“ míní ale třeba herec, aktivista a krajský zastupitel Jaroslav Haidler, který lanovku kritizuje dlouhodobě.

Mimořádně velké byly i náklady na její pořízení. Dráha stála 85,6 milionu, 61,5 milionu poskytl dotační úřad Severozápad, zbytek město. Lanovku navíc vybudovala firma Viamont DSP, kterou neblaze proslavilo spojení s někdejším ministrem dopravy za ODS Alešem Řebíčkem.

A dráha na Větruši řadu lidí dráždí ještě něčím. Jako projekt za veřejné peníze totiž podporuje také byznys, který je ryze soukromý.

„Je rozhodně výhodná pro dva soukromé podniky: obchodní centrum Forum (odtud lanovka vyjíždí), prosazované exprimátorem Kubatou, a hotel na Větruši, postavený z dotace, kterou získala bývalá firma současného primátora Mandíka,“ připomíná jiný aktivista David Daduč.

MF DNES žádala Kubatu i jeho sociálnědemokratického nástupce Víta Mandíka, aby také oni s odstupem času přiblížili svůj pohled na lanovku a její přínos. Ani jeden z nich ale nereagoval.

Záchranáři trénovali záchranu cestujících z uvázlé kabinky (29.11.2010):

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Eskorta přivádí Viktora Yanchiho k chomutovskému soudu.
Falešným dolarům se po nákupu auta odlepil roh, kupec dostal tři roky

Na tři roky do vězení poslal chomutovský okresní soud devětadvacetiletého Viktora Yanchiho z Ukrajiny. Loni v únoru zaplatil prodejci za auto falešnými...  celý článek

Zámky zamilovaných na mostě přes Čertovku nedaleko Velkopřevorského náměstí.
Zhrzení milenci ničili most u Chomutova, zámky lásky proto zmizely

Ze zábradlí mostu v Bezručově údolí u Chomutova zmizely zámky, které sem připevňovali zamilovaní jako symbol své lásky. Město je nechalo odstranit, protože...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Ústecký kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.