Hrad Střekov od jihu. Doerellova olejomalba na plátně z roku 1860. | foto: Repro: MF DNES

Historici uctili ústeckého malíře Doerella, vydali knihu o jeho tvorbě

  • 0
Město Ústí nad Labem ve spolupráci s ústeckým muzeem vydalo výpravnou knihu o malíři Ernstu Gustavovi Doerellovi. Slavný ústecký umělec 19. století na stovkách svých pláten zachytil dramatickou proměnu severočeské krajiny v bohatý průmyslový region.

Romantická krajina i tovární komíny vystupující z mlhy, to jsou obrazy Ernsta Gustava Doerella.

„Rozhodli jsme se vydat publikaci o něm, protože toto téma dosud nebylo takto rozsáhle a souhrnně zpracované,“ říká ředitel muzea a jeden z autorů Václav Houfek.

Doerellovo dílo je podle něj významným pramenem poznání kulturních dějin severozápadních Čech.

„V jeho obrazech je zachycena zmizelá podoba krajiny před nástupem industrializace, zároveň je v detailech často i jedinečným obrazovým dokumentem každodenního života 19. století,“ vysvětluje Houfek.

Práce na knize trvala přibližně rok a kromě Houfka se na ní podíleli ještě historik Vladimír Kaiser a estetik Martin Kolář.

Nechybí část o napodobitelích

Práci měli rozdělenou, Kaiser se zabýval například životopisem malíře, který se narodil v roce 1832 a zemřel roku 1877, Kolář napsal pojednání o malbách z umělecko-vědního hlediska, Houfek se pak zaměřil na to, co bylo s umělcovým odkazem po jeho smrti.

Spolu s jejich texty je na 180 stranách k vidění na tři sta Doerellových maleb, které doplňují i kresebné studie k jeho známým dílům či ukázky dosud nepublikovaných kreseb.

Co se týče obrazů, jsou podle autorů v knize všechny, o nichž se ví.

„Soukromý sběratel z Teplic získal před časem na různých aukcích přes dvacet dosud neznámých obrazů, ústecké muzeum ve Vídni 93 kreseb za nepatrnou částku kolem 180 eur,“ přibližuje Kaiser, kde všude autoři získávali materiál.

„Je úžasné, kolik děl se dochovalo. On se malováním obrazů živil, prodával je u ústeckých a teplických knihkupců. Často se stalo, že mu vzkázali - mistře, došel nám Dubický kostelík, a Doerell zalovil v kufru se skicami a obraz podle vlastní kresby obratem namaloval,“ doplňuje Kaiser.

Část knihy je věnována i Doerellovým napodobitelům, v regionálním měřítku totiž patřil k nejkopírovanějším. Nejstarší kopie jeho díla vznikla pouhý rok po jeho smrti.