Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Nová spojka zrychlí cestu z Ústí do Mostu. Stavět se začne do tří let

  • 12
Rychlejší o několik minut má být nová cesta mezi Mostem a Ústím nad Labem. Komfortnější jízdu řidičům nabídne Kladrubská spojka, silničáři ji chtějí začít stavět za necelé tři roky. Spojka propojí jižně od Teplic silnice I/13 a I/8.

O této dopravní stavbě se uvažuje už léta. Nyní však projekt dostává jasnější obrysy. Už proběhla soutěž na zhotovitele dokumentace EIA o vlivu na životní prostředí.

Kladrubská spojka

  • délka hlavní trasy má být 5 096 metrů
  • spojku bude tvořit 10 mostních objektů a 2 mimoúrovňové křižovatky s celkovou délkou větví 4 768 metrů
  • protihlukové stěny budou v celkové délce 1 748 metrů

„Do konce roku bude probíhat revizní biologický průzkum, který bude podkladem pro tuto dokumentaci,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová.

Firma nyní hledá také zhotovitele projektové dokumentace pro získání stavebního povolení.

Přednost měly jiné komunikace

Podle původního harmonogramu se měla Kladrubská spojka stavět v letech 2009 až 2012, ŘSD však dosud dávalo přednost jiným komunikacím.

Předpokládá se zahájení stavby ve druhém čtvrtletí roku 2019 s plánovaným dokončením v roce 2022.

„Samozřejmě bude záležet na průběhu majetkoprávního vypořádání a stavebního řízení po dokončení a schválení dokumentace stavebního povolení,“ doplnila mluvčí Ledvinová.

Náklady na vybudování Kladrubské spojky se podle odhadů vyšplhají na 2,4 miliardy korun. Za tuto cenu se postaví 5,1 kilometru hlavní trasy a dalších téměř 5 kilometrů větví dvou mimoúrovňových křižovatek u Kladrub a Nechvalic.

Odklon dopravy od okraje Teplic

Výrazným přínosem stavby má být kromě zrychlení cesty také odklon dopravy od okrajových částí Teplic, konkrétně Nové Vsi a Prosetic.

Právě do jejich blízkosti si nyní musí zajet řidiči mířící z Mostu či Bíliny do Ústí nad Labem, což tyto lokality zatěžuje zplodinami z výfuků.

„Výstavbu Kladrubské spojky vítám,“ říká náměstek teplického primátora Hynek Hanza a připomíná, že hlavním smyslem této stavby je propojení čtyřproudové silnice od D8 na západ, tedy na Bílinu, Most a Chomutov.

Ne všichni jsou ale z plánované stavby nadšení. Kladrubská spojka sice uleví okrajovým částem Teplic, hustou dopravu však svede do blízkosti Pytlíkova či Úpořin.

„Lidé proti stavbě zatím neprotestovali, protože Kladrubská spojka dlouho spala. Dosud nebyl žádný harmonogram prací. Ale líbit se jim to nebude,“ poznamenává Ivana Horčicová, starostka Bžan, jejichž je Pytlíkov částí.

„Vždyť v Pytlíkově vzniká nová lokalita, kde se má stavět 16 domů. Tato oblast je k místu zamýšlené spojky ještě blíže než současná zastavěná část. Budeme proto usilovat o to, abychom se mohli ke stavbě vyjadřovat,“ vysvětluje starostka.