Jaroslav Komínek

Jaroslav Komínek | foto: Karel Pešek, MAFRA

Já a odstoupit? diví se navzdory chaosu krajský radní pro dopravu

  • 15
Zpoždění až 45 minut, desítky metrů dlouhé fronty na nové čipové karty, nefunkční odbavovací systém, naštvaní cestující i řidiči. Změny, které Ústecký kraj zavedl na meziměstských linkách a v MHD v Teplicích, provázejí zmatky a emoce. Krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek z KSČM je ale spokojený.

Pane radní, odstoupíte z funkce?
Cože? A proč?

Vy jste radní odpovědný za dopravu, ne?
No. Ale proč bych měl odstoupit?

Příběhy cestujících: úlevy skončily, došlo i na násilí

Vám se líbí, jak změny v dopravě od počátku roku probíhají?
Nelíbí. Ne, nelíbí.

Proto se ptám, jestli vyvodíte nějakou odpovědnost.
Já určitě ne, v žádném případě.

Sám jste teď řekl, že se vám změny nelíbí. Vy jste je plánovali několik let, myslíte, že jste udělali všechno pro to, aby proběhly bez problémů?
Určitě, samozřejmě, udělali jsme všechno. Doprava se připravovala od roku 2011, dnes je 9. ledna (rozhovor vznikl v pátek, pozn. red.) a my už máme informace od dopravců, že už se srovnal počáteční nápor na řidiče, kteří se museli ztotožnit s odbavovacím systémem, museli prodávat čipové karty, nabíjet je... Ovšem dopravci upravují změny v jízdním řádu, a to budeme chtít po konzultaci se starosty obcí provést co nejrychleji.

Informační kampaň ke změnám jste masivněji rozjeli až v prosinci. Nebylo vhodnější informovat třeba už půl roku dopředu? Mohli jste dávat letáky do autobusů, na zastávky, lidem do schránek...
A kdo vám řekl, že jsme kampaň rozjeli až v prosinci?

Já jsem obyvatel Ústeckého kraje, bydlím v Teplicích a nevšiml jsem si, že by byla dříve.
A vám nechodí do schránky krajské noviny? Zjistíte, že od července jsme pravidelně věnovali celou stránku změnám v dopravě. V říjnu jsme vydali magazín, letáčky a s nimi jsme v prosinci objížděli města.

Takže informační kampaň podle vás byla dostatečná?
Určitě. Za tím si stojím.

Výdej čipových karet, které si cestující zaplatili, vázne. Jejich objednávání se totiž muselo odložit kvůli tomu, že Ústecký kraj až 25. listopadu předal dodavatelské firmě údaje, co všechno mají karty umět, a až v prosinci testoval zařízení na jejich odečítání. Proč tak pozdě, když jste tu akci připravovali od roku 2011?
Tuhle otázku bych směřoval na oddělení dopravní obslužnosti, tohle já jsem neřešil.

A jaký na to máte názor vy?
Ale počkejte, cestující si nemusí koupit čipovou kartu, může si koupit papírovou kuponovou jízdenku.

Na čipové kartě máte možnost získat slevu.
Lidem jsme doporučovali, aby si koupili týdenní kupon a až nápor odezní, koupili kartičku.

Zůstaňme u čipových karet. Odbavovací systém v mnoha případech nefunguje a třeba cestující z Ústí nad Labem do Velkého Března jezdí celý týden zdarma.
Víme, že někde může docházet k problémům, ale v mnoha případech to určitě není.

V pondělí a úterý se autobusy zpožďovaly až o 45 minut.
Ano, víme o tom. Samozřejmě.

Kdy se to zlepší?
Se všemi dopravci komunikujeme každý den. Včera v ranní špičce měla Arriva (dopravce v Teplicích, pozn. red.) dva zpožděné spoje, BusLine neměl žádný. Devět dnů po spuštění nového systému se nám podařilo dílčí problémy velmi rychle odstranit.

Proč ve svých krajských autobusech neumožňujete seniorům a držitelům ZTP karet cestování zdarma tak, jak jsou na to lidé zvyklí v teplické MHD?
Pokud bychom chtěli někoho zvýhodnit, tak nejen v Teplicích a okolí, ale plošně na území celého kraje.

A uděláte to?
Ústecký kraj má 600 milionů korun na výdaje. Pokud dáme jízdné zdarma seniorům nad 70 let, potřebujeme na to 250 milionů. Pak se ozvou samoživitelky, proč nepřispějeme i jim, protože mají ještě nižší příjem než důchodci. Takže pokud slevy, tak plošně, ale to stojí peníze a my musíme vyřešit, kde na to vzít.

Řekl jste, že se vám nelíbí, jak změny probíhají. Můžete vyloučit, že stejně nebudou probíhat i v jiných městech, až je budete začleňovat do systému jako Teplice?
Neřekl bych, že se mi integrace nelíbí. Se smlouvami s dopravci jsme spokojeni, všichni dopravci koupili požadované vozy, odbavovací zařízení, informační transparenty, to si dopravci plní. Spíš nejsem spokojen s tím, jakým způsobem integrace naběhla. To, že přijede vůz zpožděný, je způsobeno tím, že byl enormní nárůst prodávání čipových karet ve vozech a tak dále.

Ale řidiči autobusů u sebe karty neměli, proto museli cestující stát ve frontách před kanceláří dopravce.
Ano, dopravci říkají, že jim dodavatelé nebyli schopni dodat karty. Já ale hlavně tvrdím, že pokud by nebyl propad počtu řidičů k 1. lednu, oblast Teplicko by fungovala jako nejlepší v kraji. Největší problémy byly způsobeny tím, že nebyli řidiči a nejely spoje tak, jak měly jet.

Řidiči dávali výpovědi kvůli novým jízdním řádům, které byly tak napjaté, že jim ukrajovaly z přestávek. Během směny také vystřídají až pět vozů, což se jim nelíbí.
To je způsobeno právě tím, že je málo řidičů a dopravce je musí mezi sebou prohazovat, aby zabezpečil linku. Navíc jízdní řády měli dopravci v zadávacích podmínkách při výběrovém řízení. Problémy nás mrzí, já sám, kdybych stál tři čtvrtě hodiny na zastávce, budu naštvaný, s lidmi plně soucítím. Ale to se už teď stabilizuje.