Rekonstrukce terezínské jízdárny stála 37 milionů korun.

Rekonstrukce terezínské jízdárny stála 37 milionů korun. | foto: ČTK

V unikátní stavbě v Terezíně už není sklad. Opět slouží jako jízdárna

  • 0
Po jedenácti měsících rekonstrukce cenné stavby slouží jízdárna v Terezíně na Litoměřicku opět svému účelu. Oprava za 37 milionů v těchto dnech oficiálně skončila a zájemci mohou popohnat koně k cvalu i klusu.

Pro ježdění je připravená plocha o rozměrech zhruba 40 krát 20 metrů vysypaná pískem.

"Chceme jízdárnu využívat i komerčně. Může se tu samozřejmě jezdit, ale chceme prostory nabízet i pro ustájení koní," uvedl vedoucí odboru rozvoje a výstavby terezínské radnice Robert Czetmayer. 

Jízdárna v Terezíně

Krytá jízdárna v Terezíně vznikla v letech 1861 až 1862, aby sloužila vojákům z nedalekých jezdeckých kasáren. Později sloužila jako opravárenská dílna. Stavba je unikátní díky obloukové konstrukci krovu, jaký dnes není k vidění v žádné jízdárně v Česku. V rámci rekonstrukce dělníci objevili na zdi nad okny erby jednotlivých zemí Rakouska-Uherska, jež po restaurování nyní interiér jízdárny opět zkrášlují.

"Terezín nabízí možnosti k ježdění, je tu hodně zeleně, takže tady může být základna pro celodenní výlety, pro jezdeckou turistiku," dodal Czetmayer. Vedle ježdění lze památku využívat i pro kulturní účely, například pro některé koncerty.

Rekonstrukci jízdárny, jež stála 37 milionů korun, zaplatila dotace, kterou Terezín společně s Ústeckým krajem získaly na projekt oživení pevnostního města.

Objekt sloužil v minulosti i jako armádní sklad

Výsledek prací rekonstrukce kvitovala i náměstkyně ministra kultury Anna Matoušková, která se zúčastnila slavnostního otevření.

"Nedošlo jen k materiálnímu zachování památky, ale práce sloužily k tomu, aby znovu žila a sloužila veřejnosti," zdůraznila Matoušková.

Objekt starý 230 let museli dělníci opravit kompletně. V minulosti sloužila armádě jako opravárenská dílna a sklad, vojáci tak například vybourali původní vrata. Rekonstrukce zajistila opravu podlah, stěn i ojedinělého obloukového krovu.

Obnova jízdárny, jež původně sloužila pro výcvik jezdectva rakousko-uherské armády, je součástí velkého projektu Terezín - oživení historických památek. Na něj město spolupracující s krajem získalo dotaci půl miliardy korun.

"Je to pro nás velká událost, velká radost. Trvalo dlouho, než se tady ledy pohnuly," připomněla složitý zrod projektu starostka Terezína Růžena Čechová.

 Poslední akcí v rámci půlmiliardové investice bude rekonstrukce Dělostřeleckých kasáren, které bude z celého projektu vůbec nejnáročnější.