Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z jezera Most se odpařuje víc vody, než počítal projekt. Stojí to miliony

  9:11aktualizováno  9:11
Už za dva roky se má zpřístupnit veřejnosti jezero Most, které vzniklo zaplavením hnědouhelného lomu. Jenže stát má s jezerem zatím dost jiných starostí, mizí z něj totiž voda. Připravuje se tak opatření, aby jezero do budoucna mělo vody dost.

Úbytek vody chce stát vyřešit tím, že do jezera bude voda přitékat z dolu Kohinoor. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Voda se ztrácí odpařováním. Kvůli loňskému horkému létu jí zmizelo tolik, že se musela dopouštět přivaděčem z Ohře, což stálo přibližně sedm milionů korun. A miliony na další dopouštění má Palivový kombinát Ústí (PKÚ), státní podnik spravující podobná rekultivační díla, připraveny i letos.

Fotogalerie

„Na dopouštění máme připraveno pro letošní rok v nejhorší variantě 9 milionů korun. Loni to bylo něco kolem 7 milionů korun. Platíme Povodí Ohře jako dodavateli vody,“ přibližuje ředitel PKÚ Petr Lenc.

Potíže s vodou vycházejí už z projektu jezera. Od počátku bylo konstruováno jako bezprůtočné, tedy bez vodního přítoku i odtoku, a hladina byla stanovena kótou 199 metrů nad mořem. Dno a stěny bývalého lomu Ležáky se utěsnily a z Nechranické přehrady se šest let nádrž napouštěla až do zmíněných 199 metrů. To přitom není náhodné číslo.

„Měla to být kóta, která na základě historických údajů zaručí při průměrném počasí vyrovnanou bilanci přítoků a odparu,“ podotkl Lenc.

Pokles vody o 60 centimetrů je velmi drahý

Jenže poslední roky se odmítají vtěsnat do historických statistik a kvůli vysokým teplotám se voda odpařuje víc, čímž se hladina snižuje. Její udržení je přitom poměrně složitá záležitost a PKÚ kvůli tomu spolupracuje s vědci několika univerzit.

Letos se třeba bude na více místech jezera měřit odpar vody. Společně s předpověďmi počasí a dalšími měřeními tak bude jasné, kdy a kolik vody do jezera připustit.

Významným faktorem při udržování stálé hladiny je ale i přirozená nasákavost břehů. Původní projekt počítal s tím, že hladina jezera může kolísat 60 centimetrů nad i pod výšku 199 metrů nad mořem. A pokles o 60 centimetrů je velmi drahou záležitostí. Vzhledem k rozloze 311 hektarů jde totiž o obrovské množství vody.

„Odkrytá část břehů přitom stačí vyschnout, a když začneme znovu napouštět, zase bude probíhat saturace, čili voda se ztrácí nasáknutím do břehů,“ přibližuje Lenc.

Do jezera bude téct voda z dolu Kohinoor

Tolerance pro kolísání hladiny jezera se tak nejprve snížila na pět centimetrů a dnes už se s ní nepočítá vůbec. PKÚ udržuje hladinu, která nesmí klesnout pod kótu 199 metrů. Důvodem jsou právě miliony, které jsou pak nutné na dopouštění.

V příštích letech pak odpadne i tato starost, protože jezero přestane být bezpřítokové. Počítá se s vodou čerpanou z nedalekého bývalého dolu Kohinoor.

Zatím se z něj voda odvádí do potoka, PKÚ ale připravil projekt velké kořenové čistírny, která důlní vodu upraví tak, aby se dala používat i pro dopouštění jezera Most. Stačilo by přepnout klapku, zda má voda odtékat do potoka, či do jezera.

„Čistírna má stát kolem 100 milionů. Není to kvůli jezeru, jde o projekt spojený s čerpáním důlních vod a vznikla by stejně,“ říká Lenc, ale přiznává, že je to vítaná pomoc.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nové policejní uniformy ze speciálních materiálů
Policisté v Ústeckém kraji chybí, noví většinou neprojdou psychotesty

Na pět desítek policistů schází do plného stavu v Ústeckém kraji. Podle vedení policie noví uchazeči nepřicházejí kvůli nižšímu platu. Podmínky přijetí se ale...  celý článek

Za hlavními vraty garáže se skrývaly další dvoje dveře.
Garáž hrůzy na Střekově, kde únosce Hryščenko věznil děti, se prodává

Zdeněk Hryščenko, jenž je zavřený za únos a věznění dvou dětí, zareagoval na výzvu Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, aby nechal vyklidit garáž...  celý článek

Přípravné práce na stavbě nového autobusového nádraží v Lovosicích jsou v plném...
V Lovosicích se staví autobusové nádraží za více než 25 milionů

Zastřešené zastávky, nástupní ostrůvky, nové osvětlení, oddechovou zónu, tabule s jízdním řádem autobusů, vlaků i informacemi pro turisty nabídne v Lovosicích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.