Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dopravní inženýr ve výslužbě sepsal knihu o vejprtské železniční trati

  9:31aktualizováno  9:31
Horská železniční trať číslo 137, která spojuje Chomutov s Vejprty a dále pokračuje do Německa, představovala za první republiky důležitou spojnici mezi československým a německým příhraničím. Její vznik, největší rozmach i postupný úpadek popisuje nová kniha autora Jana Kadlece z Chomutova.

Jan Kadlec se svou novou knihou. | foto: Miroslava Strnadová, 5plus2.cz

Po této trati jezdí v současné době vlaky pouze od jara do podzimu, a to ještě jen o víkendech a svátcích. Výletníkům nabízejí především krásný výhled do krajiny.

Jde o jednu ze tří železnic, jež překračují hřeben Krušných hor do Saska a která doposud neměla vlastní publikaci, byť vznikla jako první.

„Cítil jsem, že vůči vejprtské železnici vznikl jakýsi dluh, který jsem chtěl napravit. Navíc železnice i Krušné hory jsou mými srdečními záležitostmi,“ líčí své pohnutky ke vzniku publikace někdejší dopravní inženýr Jan Kadlec.

Nákladní vlaky na této trati začaly jezdit v únoru 1872. Následně se dokončilo napojení do německého Annabergu a 1. srpna téhož roku byla trať slavnostně otevřena i pro osobní dopravu.

V období první republiky trať přispěla k rozvoji společenského života v Krušnohoří a napomohla rozmachu průmyslu. Úpadek započal zkraje 50. let minulého století.

Silniční doprava vlaky vyprázdnila

Začalo to útlumem nákladní dopravy, kdy v regionu zanikaly velké podniky a fabriky. V důsledku toho nebylo co po železnici přepravovat. Další ranou byl rozvoj silniční dopravy.

„Do osobních vozidel přestoupili i lidé a vlaky se postupně vyprazdňovaly. Logicky proto došlo v roce 2007 k redukci dopravy na této trati,“ upozornil Kadlec.

Podél trati byla zdemolována řada nádražních budov. Ty, co zbyly, pomalu chátrají.

„Je mi hodně smutno při pohledu na pohraniční stanici Vejprty. Z dříve rozsáhlé budovy, kde měla kanceláře česká i německá železnice, zbyla jen malá část, ale i ta bývá cílem vandalů,“ posteskl si Kadlec.

„Větší štěstí mají koleje, jsou v nejlepším technickém stavu. V některých úsecích je proto díky tomu povolená rychlost 90 kilometrů v hodině,“ poznamenal železniční nadšenec.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rostislav Polášek se snaží tým rychle doplnit o zkušené lékaře. Zatím ale...
Liberecké nemocnici chybějí kardiologové, na pomoc jezdí lékaři z Prahy

Nemocnici v Liberci chybějí kardiologové. O nemocné se sem jezdí proto starat lékaři z Prahy. I přesto ale musejí některé pacienty záchranáři převážet do...  celý článek

Primářka ústecké onkologie Martina Chodacká.
Moderní léčba vrací stále víc pacientů do života, říká šéfka onkologie

Ústecké komplexní onkologické centrum má po jedenácti letech od svého vzniku k dispozici špičkové zázemí. „Díky přístrojovému vybavení, novému zázemí a výborné...  celý článek

Obžalovaný Pavel Kašuka (vpravo) před ústeckým krajským soudem.
Přiletěla mačeta, tak jsem ji použil k obraně, tvrdil soudu obžalovaný

Ústecký krajský soud se začal zabývat případem bitky, která se odehrála loni v dubnu v Krupce na Teplicku. Na lavici obžalovaných usedl pětačtyřicetiletý Pavel...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.