Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Geologové začali s vrty do sesuvu na D8. Zjišťují, zda se pohybuje

  12:02aktualizováno  12:02
Geologové začali s průzkumem sesunutého svahu na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku. Průzkum určí, jak zabezpečit svah, pod kterým má dálnice vést. Měl by trvat tři až čtyři týdny a má stát dva miliony korun.

Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8. | foto: Jaroslav Mendl

Geologové provedou dvanáct vrtů hlubokých 15 až 55 metrů. "Účelem vrtů je stanovit hloubku smykové plochy, zároveň bude probíhat hydrogeologické měření, karotážní měření v těch vrtech a geofyzika," řekl geolog Jakub Šindelář ze společnosti AZ Consult, která průzkum provádí.

Fotogalerie

Průzkum by měl ukázat, nakolik je svah nestabilní. "Zatím nevíme, jestli, a případně o kolik, se ten sesuv stále pohybuje. Je potřeba zjistit, co se stane, kdyby se ta sesutá zemina teď odvezla," doplnil Šindelář.

Sesuv rozestavěnou dálnici zavalil po vydatných deštích loni 7. června. Podle ředitele České geologické služby Zdeňka Venery v současné době další sesuv nehrozí.

"V určité fázi tam byly výraznější pohyby, teď je to uklidněno. Ale záleží na tom, jaké budou klimatické podmínky. Pokud budou výraznější srážky, tak nikdo nezaručí, že se ten svah nepohne," řekl Venera.

Právě kvůli nestabilnímu prostředí geologové v polovině 90. let tuto trasu dálnice nedoporučili. "Tahle varianta nebyla doporučována, protože se vědělo o tom, že svahové nestability tady v minulosti byly," doplnil Venera.

Geologové doporučovali vést dálnici tunelem

Gologové, stejně jako později ekologové, doporučili vést v těchto místech dálnici tunelem Kubačka, který měl mít délku 3,7 kilometru.

Ministr dopravy Antonín Prachař už dříve odmítl variantu, že by se dálnice D8 nemohla na současné trase dostavět. "Musíme najít řešení, které vyřeší tento problém. Jsme v chráněné krajinné oblasti, tady nemůžeme hledat trasu. Je tady utracena spousta peněz," řekl.

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří se už několikrát prodlužovala. Zatím poslední termín je podle šéfa stavby Františka Zuckersteina polovina roku 2016.

Dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem v Německu. O její trasu přes České středohoří se vedou spory už od 90. let. Mezitím automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až deset tisíc aut denně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Eskorta přivádí Viktora Yanchiho k chomutovskému soudu.
Falešným dolarům se po nákupu auta odlepil roh, kupec dostal tři roky

Na tři roky do vězení poslal chomutovský okresní soud devětadvacetiletého Viktora Yanchiho z Ukrajiny. Loni v únoru zaplatil prodejci za auto falešnými...  celý článek

Kuřácký salonek na děčínském zámku.
Salonek na děčínském zámku získal původní podobu díky starému obrazu

Malý salonek za rohovým sálem na děčínském zámku se rekonstruoval podle dobového akvarelu. V minulosti místnost sloužila k nejrůznějším účelům, teď vypadá díky...  celý článek

Barbora Suchanová s glukometrem, který tým vyvinul. Je velký jako platební...
Klíčem úspěchu bylo poznat soupeře, říká spoluautorka oceněného glukoměru

Trojice českých studentů vytvořila výjimečný měřič cukru v krvi dětí. S vynálezem vyhráli mezinárodní soutěž Microsoft Imagine Cup v americkém Redmondu. Na...  celý článek

Byt 3kk 87 m2 se zahradou
Byt 3kk 87 m2 se zahradou

Liberec XV-Starý Harcov, Liberec(nečleněnéměsto), Jizerská
3 878 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.