Hala mosteckého úřadu práce nevyhovuje počtu nezaměstnaných, kteří si musí...

Hala mosteckého úřadu práce nevyhovuje počtu nezaměstnaných, kteří si musí každé čtvrtletí přijít znovu zažádat o prodloužení dávky. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Úřad nestačí návalu žadatelů o dávky, otevřel dřív a instaloval zábrany

  • 11
Úřad práce v Mostě musel upravit provoz kontaktního místa, aby stačil náporu žadatelů o sociální dávky. Před budovou v úterý nainstaloval bezpečnostní zábrany jako před stadionem a ve středu otevřel už hodinu před úředními hodinami. Na pořádek dohlíží strážníci i státní policisté.

„Zkoušíme neustále něco nového. Dnes jsme otevřeli už v sedm hodin,“ řekla ve středu ředitelka mostecké pobočky Úřadu práce Pavla Zůzová.

První úřední den v novém roce, pondělí,  byl totiž neúnosný. Na úřad se nahrnulo přes tisíc lidí. Mnozí přišli už hodinu a půl před otevřením a když úřad otevřel, snažily se jich dovnitř dostat dvě stovky. Strážníci měli co dělat, aby zjednali pořádek.

„Objekt byl rekonstruovaný v době, kdy byl mnohem nižší počet klientů. Navíc pod nás nespadala agenda hmotné nouze ani dávek osob s tělesným postiženým,“ říká ředitelka Zůzová.

Každého čtvrt roku se tak do malé vstupní haly úřadu nahrnou davy.

„Tato situace nastává každé čtvrtletí, kdy jsou klienti povinni si žádat o prodloužení příspěvku na bydlení. A protože počet klientů stále narůstá, situace se vždy takhle vyhrotí,“ podotkla Zůzová.

Nával potrvá celý měsíc, říká ředitelka

Plno bude podle jejích zkušeností u přepážek i nadále.

„Tohle potrvá celý měsíc. V rámci státní sociální podpory máme přes čtyři tisíce klientů. Lidé jsou totiž na dávkách závislí. I pronajímatelé bytů je tlačí, aby do určité doby zaplatili nájem, takže tu dávku potřebují. Proto se to snaží vyřídit hned na začátku měsíce. Ale předtím sem přijít ani nemohou. Dokládají příjmy za celé čtvrtletí, takže nemají možnost je předložit dřív,“ přibližuje.

Například Marie Nemetová stráví na pracovním úřadě v Mostě pokaždé dvě až tři hodiny. „Musím si vždy vyřídit prodloužení příspěvku na bydlení. A také na děti, které studují. Trvá to dvě, tři hodiny, někdy déle, lidí bývá hodně vždycky. Ale v pondělí jsem odtud odešla, už jsem ani nedostala lístek do fronty. Tak jsem tu znovu,“ svěřila se ve středu ráno.

Díky tomu, že úřad otevřel o hodinu dříve, nával byl snesitelnější. Vstupní hala ale byla zase přeplněná a vchod do budovy blokovala fronta od automatu na výdej pořadových čísel. A to jej úřad nově přestěhoval na druhý konec haly kopírku, u které si klienti pořizují kopie svých dokladů, aby získal místo.

Jedna kopírka brzy nestačí

„Hromadili se tu lidé, takže se nedalo chodit ani do patra, kde si lidé vyřizují dávky hmotné nouze,“ přiblížila úřednice, která u přepážky podává informace.

Dav kvůli tomu u vstupních dveří není takový jako jindy. Zato fronta u kopírky se klikatí přes celou halu a lidé v ní se mísí s těmi, kdo čekají, až vyvolávací systém ukáže jejich číslo a pošle je k některé přepážce v přízemí či patře.

V půl deváté navíc úředníci zjišťují, že u kopírky je fronta větší než jindy a stěhují do haly další kopírku.

„Pokaždé se objeví něco jiného. Většinou jedna kopírka stačí, lidé si často kopie už donesou. Ale dneska ji potřebuje mnohem víc lidí, tak jsme to museli vyřešit takhle,“ podotkla jedna z úřednic.

Vzduch uvnitř haly je brzy vydýchaný. Mladá maminka s kočárkem se zlobí, že si potřebuje vyřídit podporu, ale příslušná přepážka už má zaplněnou kapacitu. „Co mám teď dělat?“ ptá se bezradně u recepce.

Odpověď, že musí přijít třeba odpoledne nebo se telefonicky objednat, se jí nezamlouvá. I s kočárkem se zkouší přece jen k přepážkám protlačit, ale neúspěšně. Po chvíli se rezignovaně tlačí davem ven.

Otevřeno bude i během poledne

Lidé před budovou se baví o pondělním pozdvižení, které bylo ještě o trochu větší než jindy. Oceňují, že úřad tentokrát otevřel dříve.

„Je to samozřejmě lepší. Ale tady se to moc vyřešit nedá, je to malé. Copak nikdo nevidí, že sem chodí skoro celý okres?“ diví se lidé. Hlavní problém je jim jasný - nezaměstnaných je mnoho a úřad je pro ně příliš malý.

Ředitelka Zůzová říká, že úřad chystá i další vstřícné kroky.

„Necháme otevřeno pro klienty i během poledne, aby nemuseli stát venku. Ale teprve uvidíme, jaké budou výsledky dnešních opatření. Už dva roky máme zažádáno o rekonstrukci druhého nadzemního podlaží. Chceme opravit celé patro a umístit tam agendu hmotné nouze, aby došlo k odlivu klientů z haly v přízemí, kde by se vyřizovaly pouze dávky státní sociální podpory,“ dodává ředitelka.