„Plánovaný cíl dostavby je stále v roce 2023. Ale riziky, která mohou termín negativně ovlivnit, jsou majetkoprávní vypořádání pozemků. A též jednání o kompenzacích a výjimkách v případě vlivu na zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.
Z více než 80 kilometrů dlouhé dálnice, která se začala plánovat už v šedesátých letech minulého století, zbývá dodělat zhruba 37 kilometrů. Stát mají přibližně 10 miliard korun (psali jsme o tom zde).
Letos se počítá jen se stavbou úseku mezi Postoloprty a Bitozevsí na Lounsku, která začala už loni. Po novém čtyřproudovém úseku v délce čtyř kilometrů se řidiči projedou na jaře 2018. Nikde jinde se do země na D7 letos nekopne.
Zdržení u Panenského Týnce
Kvůli zastaralému dokumentu EIA, který posuzuje dopady a vliv stavby na životní prostředí, se totiž odložilo rozšíření obchvatu Loun na čtyřproudovou dálnici. Nyní se zpracovává revizní biologický posudek.
Zdržení je také na úseku kolem Panenského Týnce, kde stát nemá vykoupené pozemky. ŘSD nabídlo pomoc při vyjednávání s vlastníky obce podél dálnice.
„Se starosty jsme se dohodli, že sedlákům nabídneme směnu jejich pozemků za obecní, pokud by nesouhlasili s podmínkami prodeje,“ říká starosta Loun Radovan Šabata, který inicioval vznik spolku dálnice D7.
Ve spolku se sdružují všechny obce podél budoucí dálnice. Před koncem roku byla v Panenském Týnci první schůze starostů a vlastníků, kde se seznámili s podmínkami. Cílem je výkup uspíšit, aby nedošlo k dalšímu zdržení.
Čilejší ruch čeká dálnici D6
Začátek stavebních prací u Loun i Týnce se podle ŘSD uskuteční nejdříve na přelomu let 2018 a 2019. Další úsek na Lounsku kolem Chlumčan se má začít stavět o rok později.
U zbývajících částí dálnice se vzhledem ke stavu jejich přípravy očekává zahájení stavby nejdříve v roce 2020, není to ale definitivní termín.
Čilejší stavební ruch bude naopak letos probíhat na dálnici D6 z Prahy do Karlových Varů. Začnou se budovat hned tři části. Jedním z nich je téměř pětikilometrový obchvat Lubence na Lounsku.
„Stavět se má začít v půli roku. Obci to uleví, sníží se hlučnost a prašnost. Hlavně jde ale o bezpečnost, jelikož silnice je frekventovaná a je tam jak velký pohyb lidí, tak osobních a nákladních aut,“ řekl starosta Jiří Chaloupecký.