Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek.

Dopravci hledají peníze na platy řidičů autobusů. Možná podraží jízdné

  • 3
Nečekaný problém vznikl většině dopravců. Vláda nařídila od Nového roku zvýšit mzdu řidičům autobusů. Dopravci hledají miliony, které jim prý na platy chybí. Také řeší, zda a kolik přidají lidem z dílen a řidičům trolejbusů. Těch se totiž rozhodnutí vlády netýká.

Minimální hodinová mzda nařízená vládou je od 1. ledna 98,10 korun. Revoluci v platech řidičů nyní řeší všichni dopravci v kraji. Nejen dálkových zelených autobusů, ale i městské hromadné dopravy.

„Už se na nás s tímto problémem obrátili úplně všichni dopravci. Rozhodla o tom vláda a odbory, ne soukromí dopravci. Pokud to vláda slíbila, tak by také měla říci, jak řidičům přidat,“ zlobí se krajský radní Jaroslav Komínek, který má na starosti dopravu v regionu.

Podle něj je jednou z cest, jak řidičům přidat, zvýšit ceny jízdného. Situaci musí nyní dopravci řešit sami, to znamená, že budou zvyšovat jízdné. „Například teplická Arriva od města dostala o třetinu méně, než žádala. Naopak Chomutov na MHD přidá 4 miliony korun, aby se se zvýšením platů současně zdražila doprava, to je špatně,“ míní Komínek.

Bez potíží je, zdá se, jen Dopravní podnik Mostu a Litvínova. Tady je základní hodinová mzda řidiče 103 korun, a tak ji zvyšovat nemusí.

V Ústí musí najít na mzdy 7,7 milionu

Pro představu, Dopravní podnik města Ústí nad Labem na zvýšení mezd na příští rok musí najít 7,7 milionu korun. Zatím je zde nástupní hodinová mzda řidiče 78 korun, na vládou požadovaných 98,10 se vyšplhá po 10 letech.

„Ocitli jsme se v těžké situaci. Počítali jsme příští rok se zvýšením, ale ne ve vládou požadovaném rozsahu. I přes snahu hledat úspory nám bude 4,8 milionu korun chybět,“ řekl ředitel ústeckého dopravního podniku Libor Turek.

„Jízdné se ale určitě zvyšovat nebude, už dnes je na svém limitu. Povedeme jednání s městem,“ dodal Turek. Základní jízdenka stojí 18 korun, stejné ceny mají třeba v Karlových Varech a Plzni, v Brně či Českých Budějovicích se cestující svezou o dvě koruny levněji.

Plošné zvýšení platů přináší současně několik problémů. „Také nelze při změně platů pominout zaměstnance v údržbě a dílnách... Je to složité. A nikdo nechce, aby všichni měli stejně, odstupňované mzdy se musí udržet,“ upozornil Turek.

Na řidiče trolejbusů vláda nemyslela

„Stejné je to s pohyblivou složkou mzdy, kterou musíme zachovat, aby měla motivační smysl. U nás je už nyní nízká a bohužel jsme také na předposledním místě ve srovnání platů řidičů v zemi,“ poznamenal.

Paradoxem také je, že vládou nařízené zvýšení platů se týká pouze řidičů autobusů. Zvednout se ale musí všem stejně. „Máme 280 řidičů, jen 100 z nich řídí autobus. Tím, že vláda upřednostnila jednu skupinu řidičů, bychom pak neměli žádné řidiče trolejbusů. Všichni by chtěli za volant autobusu,“ přiblížil mluvčí ústeckého dopravního podniku Luboš Heřman.

Další potíže může mít i kraj, který se soukromými dopravci loni uzavřel smlouvy platné až do roku 2024. V nich dopravcům každoročně přidává na zvýšení platů.

„Musíme situaci posoudit, aby uchazeči, kteří neuspěli o pár haléřů, neřekli, ať vítězové odstoupí, že oni za současných podmínek budou jezdit. Proto svoláme do dvou týdnů jednání všech dopravců v kraji a v memorandu budeme chtít od vlády slyšet, jak chce situaci řešit, když o přidání rozhodla,“ podotkl Komínek.