Přívoz v Dolním Žlebu.

Přívoz v Dolním Žlebu. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Dolní Žleb má nový přívoz, Děčín za něj dal tři a půl milionu korun

  • 0
Dolní Žleb na Děčínsku má připravený nový přívoz. Nahradí starý prám, který sloužil místním obyvatelům i turistům přes 45 let. Kyvadlový přívoz přes Labe usnadňuje lidem přístup do poslední části Děčína před hranicí s Německem. První cestující tu převozníci přepraví příští středu.

Město, které je vlastníkem, vyšel nový přívoz na tři a půl milionu korun. Provozuje ho občanské sdružení. Radnice za jeho provoz zaplatí průměrně 400 tisíc korun ročně (psali jsme o tom zde).

„Přívoz je nepostradatelnou součástí města. Mnohokrát se ukázalo, jak důležitý pro místní obyvatele je,“ říká děčínská primátorka Marie Blažková.

Převozník tu bude i nadále sloužit lidem denně v každém ročním období. Jeho dobré fungování je nutné pro obyvatele Dolního Žlebu, kteří ho využívají při svých cestách do zaměstnání.

Přívoz je ale také turistickým lákadlem. „Patří ke koloritu Labského údolí. Pohled na nejhlubší pískovcový kaňon Evropy má díky přívozu další rozměr,“ doplňuje Blažková.

Unikátní plavidlo s dolním vodičem

Kyvadlový přívoz v Dolním Žlebu patří v Česku mezi unikátní plavidla s dolním vodičem. Ocelové lano je ukotvené u levého břehu a po celé délce ho nadlehčují plováky.

Pro samotnou plavbu mezi oběma břehy se využívá říční proud, a to postupným natáčením prámu proti proudu pomocnými lanky.

„Zkušení převozníci tak musí reagovat na aktuální vodní stav, povětrnostní podmínky, ale i na přepravovanou tonáž,“ poznamenává mluvčí magistrátu Markéta Lakomá.

Přívoz se provozuje na neregulovaném úseku Labe, kde hladina v závislosti na hydrologických podmínkách průběžné kolísá.

„Obecně tedy platí, že přívoz je schopný provozu, pokud je hodnota stavu vody na vodočtu v Ústí nad Labem v rozmezí od 160 do 300 centimetrů. V opačném případě je přívoz mimo provoz,“ upozorňuje Lakomá.