S nestabilními skalami podél silnice mají v Hřensku problémy už léta

S nestabilními skalami podél silnice mají v Hřensku problémy už léta | foto: iDNES.cz

Dobrá zpráva pro Hřensko: turisté se vrátí za tři týdny

  • 1
Ředitelství silnic a dálnic slíbilo, že silnice do Saska, po které míří němečtí turisté do Hřenska, se brzy otevře aspoň v jednom pruhu. Vybuduje se kvůli tomu za dva miliony korun speciální vana na padající kamení.

Ještě tři týdny bude uzavřena silnice Hřensko - Schmilka, kterou na konci srpna uzavřel pohyb nestabilní skály nad silnicí (čtěte zde). Po této době by si snad mohli oddechnout místní podnikatelé závislí na turistech, kteří sem z německé strany nyní nemají kudy přijet.

Do týdne měla být hotová prováděcí studie prací a do 14 dní studie dopadového lože pro nestabilní kameny, což přijde asi na dva miliony. "Za tři týdny by se silnice měla otevřít," slíbila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

PROBLÉMY SE SKALAMI

31. srpna - nestabilní skála zavřela hlavní tah z Hřenska do Schmilky 20. srpna - skalní blok zavřel silnici z Hřenska na Janov

15. října 2009 - sesula se část skály nedaleko bývalé restaurace Přístav

srpen 2006 - balvany popadaly u hotelu Klepáč

leden 2005 - skalní blok se zřítil na turistické trase v Divoké soutěsce duben

2003 - utrhla se skála nad hotelem Labe prosinec

2002 - vyhlášen stav nebezpečí, lidé museli několik domů kvůli hrozbě sesuvu opustit

Jestli se to opravdu podaří, je ale otázka. Ministerstvo dopravy šetří, zastavuje stavby i opravy. Výjimku mají jen havarijní situace. "Pokud se rozhodne, že je to havarijní stav a půjde to zaplatit, pak můžeme začít," uvedla Vápeníková.

Základem všeho je teď právě to, aby s pracemi začalo ŘSD. "Až začnou se stavbou dopadového lože, my odtěžíme drobné kameny v okolí pohyblivého bloku," řekl mluvčí parku Tomáš Salov. Nestabilní masiv pak budou hlídat čidla napojená na semafory pod skálou, kde se bude jezdit kyvadlově jen jedním pruhem. V případě pohybu skal by se na obou koncích rozsvítila červená.

Dopadové lože tentokrát bude větší než to, které řidiči musí objíždět už rok. Je tu od loňského 15. října, kdy spadl na silnici obří balvan.

"Současné lože bude z kovových košů s kamením, aby bylo bezpečnější. Studie totiž prokázaly, že v 25 procentech případů by padající kameny zasáhly průjezdný pruh," vysvětlil Salov.

Otevření aspoň jednoho pruhu je pro místní úlevou. Hrozilo, že studie ukáže, že ať se udělá cokoli, cesta bezpečná nebude. Masiv se totiž uvolnil v místech bývalého lomu na pískovec.

"Trhal se výbušninami a skála je celá rozpraskaná, je tady množství drobných kamenů, které se mohou dát do pohybu," varoval Salov. V budoucnu tu proto podle něj bude potřebná mnohem větší sanace a definitivní zajištění.

Přestože silnice je nyní zavřená, místní ani řada Sasů zákaz vjezdu nedodržují. Policisté jsou ale podle místostarosty tolerantní a pokuty nedávají. "Sami nebezpečným místem musí projíždět, mají tam služebnu a nějak se k ní musejí dostat," dodává Dařbujan.