Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Šíleně drhly plechy a pak velká rána, líčí zranění lidé pád výtahu

Po sobotní havárii výtahu v panelovém domě v Teplicích bude Miluše Valašová chodit už jen po schodech. V osudný večer jela v kabině ještě se třemi muži. Ještě teď se žena vzpamatovává z hrozivého pádu, stejně jako její manžel, který dopadl ze všech nejhůř.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T11o83m43á95š 68J12a39n83í66r38e12k 8280837496579

Tak je asi zrejme, ze se utrhlo lano, jinak by asi nepadal 2 patra .... kdyby se treba rozbila prevodovka, je tam protizavazi a jiste by zabrzdil ihned. Ale i tak je divne, ze padal tak dlouho a jak to popisuje, ze zabrzdil skoro na miste, tak bych cekal, ze ta rychlostni ochrana zareaguje daleko rychleji.

Je to tak rok, co jsem k tomu zjistoval informace, jestli tam ty brzdy na novem vubec mame a na jakem principu fungujou. Moc jsem toho ale nenasel. Akorat vyrobce toho dilu, ktery pri rychlosti nad x m/s, proste odpoji obvod a mechanicky semkne. Nicmene nejake pojednani o tom jak rychle to fyzicky zareaguje na pretrzeny kabel atd, jsem tam nenasel. Urcite bych nebyl sam, co by uvital nejake povidani na tema bezpecnost vytahu.

0/0
18.5.2016 3:08

J59a47n 94K26a61d20l62e26c 7327775754285

pokud idnes řekne a, spad výtah, jsem zvědav, zda řekne B, proč.

já jsem přesvědčen, že výtahy by padat neměly, pokud nepropadneš shnilou podlahou

0/0
17.5.2016 14:09

J24a17n 16Z15e78m97a72n 1226625784686

Mám takový pocit, že výtahy ze 70. let s releovou logikou byly nejbezpečnější. Sice, když se opálily kontakty, se v nich občas uvízlo, ale nepamatuji, že by někdy spadl.

0/0
17.5.2016 12:42

J57i31ř83í 64E13r58b23e70n 1913674346467

Sem tam se někdo odřel o šachtu, semtam někdo přišel o konečky prstů vlisované vedle kabiny, semtam nějakému dítěti srazila vaz šála zachycená ve dveřích, semtam někoho zabil náklad vzpříčený o šachetní dveře... ;-(

...ale asi jo, asi byly bezpečnější než ty dnešní ;-)

+1/0
17.5.2016 13:57

M59i50c94h72a14l 47S67l20a28v92í82č25e76k 1599338332299

Výtah je takové trochu záhadné zařízení. V paneláku máme teď nový, asi dle všech norem a "chytrý". A jako takový žije, podobně jako PC, svůj vnitřní život. Jednou oznámí, ve kterém podlaží zastavil, jindy ne. Občas si zastaví dle své vůle, nebo naopak jede kam chce. Zajímavé je, že se zmenšila kabina a zvýšil počet povolených osob. Těch povolených 5 se tam ale nevejde. Což jsou legrácky, vadí mi podstatnější věci. Výtah evidentně nemá čidlo pro zatížení podlahy, takže pokud nakládáte více věcí, dveře vám v lepším případě zavře. Ovšem, pokud mezitím někdo zmáčkne přivolávač, výtah i s věcmi odjede. A nemá tlačítko STOP. Pokud by v kabině došlo k nějaké nepříjemnosti, neexistuje možnost výtah zastavit!!!

+1/0
17.5.2016 12:08

J21i36ř93í 80E78r46b94e76n 1553594666187

V tom případě vás někdo natáh, matko...

0/0
17.5.2016 14:46

M17i83c60h88a70l 55S64l82a35v68í73č94e67k 1499648472679

He? Jak prosím, slečno? :-)

Jen pro upřesnění. Jde o běžně nově montovaný výtah v panelových domech SBD Družba. Proti tomu starému nevyžaduje místnost pro strojovnu a tak jezdí do -1 podlaží, což je, zejména pro matky s kočárky, skvělé. Servis také není špatný. Ale zaráží mne nedostatky, o kterých jsem již psal.

0/0
17.5.2016 15:10

L87u52k35á89š 50T79e41p39l64ý 2804130109

Ode dneška už raději chodim po schodech.

0/0
17.5.2016 11:42
Foto

L94u57c87i10e 11V21o18n32d35r15á14k67o49v93á 7510613983220

S vědomím, co a jak se do výtahu cpalo v práci mě taková událost nepřekvapuje.

0/0
17.5.2016 8:03

M39a80r57t18i67n 16S41l28í65v13a 5298582157742

Vlezu do výtahu a tam schody.

0/0
17.5.2016 7:37

M60a82r39i20e 85J93a66h38n56o24v42á 5812483664505

Ten výtah je už evidentně novějšího typu. Zajímalo by mě, kolikrát se už utrhl nějaký starý výtah v paneláku, kde jsou neusálé tlaky na jeho výměnu, že nesplňuje normy EU.

0/0
17.5.2016 7:06

Jindriska 7563371788403

Je docela zajimave, ze Brusel neustale dava nejake normy ale sám se jim neridi. Výtahy v Bruselu jsou tak stare, ze se do nich clovek boji nastoupit.

0/0
17.5.2016 7:28

J52i51ř32í 51E86r88b81e67n 1823544146137

Omlouvá vás, že nerozumíte technické standardizaci a že jste asi nikdy v životě neslyšela o zraněních a úmrtích, způsobených socialistickými rychlostavěnými výtahy z Transporty Brno. To, že pasažéři a náklad mohou přijít do přímého kontaktu se stěnami a dveřmi pohybujícími se okolo nich, nebo že výtah není nijak chráněn proti nadlimitní rychlosti zdvihu, je průšvih samo o sobě a ani nemusím vědět o existenci nějaké ČSN EN 81-20.

+1/0
17.5.2016 8:39

M76a98r38i16e 65J63a40h75n14o55v10á 5342433754855

Proto se ptám. Máme výtah starý 25 let a elektronickou závoru. Tak by mě zajímalo, nakolik je riziko reálné oproti tomu výtahu z článku.

0/0
17.5.2016 9:29

J66i74ř77í 18E74r50b28e62n 1333384406527

Elektronická závora je jen nouzové náhradní řešení, které riziko nežádoucího kontaktu pouze zmírňuje, ale neodstraňuje.

0/0
17.5.2016 9:47

J31i13ř36í 82E82r51b20e64n 1823204596837

Černý humor? Před videoreportáží se mi spustila reklama na Metaxu: Pro tuto chvíli se neboj vzlétnout...

0/0
16.5.2016 22:31

J91a95r12o35s95l50a96v 18S20t13u24c92h15l46í38k 7626578452156

Přeji všem postiženým brzké a trvalé uzdravení. Jen by mě zajímalo o kolik kilo překročili povolenou váhu a proč se s nimi rozjel?.

0/0
16.5.2016 21:45

P77e34t21r 19M72u77n71z27a82r 1325211129566

A proč myslíte, že byl ten výtah přetížen?8-o

+1/0
16.5.2016 22:56

J24a92n 26N77o48v91á66k 9827412327417

Výtahy jsou vůbec hrozně záhadná věc. Schválně se před nějaký postavte a chvíli to pozorujte - vlezou tam lidi, zarachotí to a za chvíli přijede zpátky kabina a jsou v ní úplně jiní lidé, nebo je dokonce prázdná! 8-o

+18/−1
16.5.2016 21:29

J27a87r42o77s46l22a57v 16S46v14o81b58o79d86a 1384565348329

a už někdo zkoumal, proč tomu tak je?

+1/0
16.5.2016 22:07

J23i85ř98í 10Š67k78o21p30í59k 5241656787323

Viděl jsem jednou, jak výtah pozorovali biolog, fyzik a matematik. Do výtahu nastoupil člověk, pak se dveře zavřely, po chvíli se otevřely a vystoupili dva.

Biolog povídá: "Viděli jste to? Rozmnožování!"

"Kdepak, pouze chyba měření." - na to fyzik.

Rozlouskl to až matematik: "Mýlíte se oba - za chvíli tam vejde ještě jeden a nebude tam nikdo..."

+3/0
16.5.2016 22:56

V45o12j79t91ě83c45h 92G80r69o73s14s 9659514425436

Ufff...pád výtahu je věc, která ve snu straší asi nejednoho člověka. Tito lidé si to bohužel prožili doopravdy. Přeju jim brzké uzdravení.

+4/0
16.5.2016 21:04

J45a90n19a 44S41t59e27h45l42í26k30o63v65á 2269610430506

jak by to asi dopadlo, kdyby dopadli až dolu? :-/

0/0
16.5.2016 20:06

I67v81a45n 55S10t93e54c21h 8401517537210

O tom by asi psali v jiné rubrice.

+1/0
16.5.2016 21:06

J93a44n 25N45o77v83á68k 9157302467717

Na Alíkovi, že jo?

0/0
16.5.2016 21:31

J28a66n46a 74S62t80e36h63l18í40k62o97v69á 2969870440956

strašný.

0/0
17.5.2016 8:21

Z63d33e10n17ě73k 34H47r81u14b27ý 5875418921376

Přetížit to nemohli, je to několikanásobně předimenzováno. Naopak měli spíš kliku, že jich tam bylo víc a padali směrem dolů, na což jsou připraveny nouzové brzdy. Horší to je, když výtah "padá" směrem nahoru, tj. když je v kabině třeba jen jeden člověk a protizávaží táhne kabinu nahoru. Na to starší výtahy brzdu nemají, nové už ano.

+6/0
16.5.2016 20:01

B30e30n 19P26a88v63k29a 1907393147861

Jak může protizávaží táhnout kabinu nahoru? Není to vyvážené s výtahem? Nebo jako že se ta kabina najednou odlehčí? Že z ní prostě něco upadne?

0/0
16.5.2016 20:58

Z44d79e40n46ě55k 48H88r49u71b50ý 5955468641546

Protizávaží má hmotnost kabiny plus polovinu maximální hmotnosti nákladu. Tedy je-li nosnost 500kg, pak protizávaží je navrženo tak, aby soustava byla v rovnováze při zatížení výtahu 250kg. V tu chvíli může kabinu táhnout nahoru malé děcko a ďoubat se u toho v nose. Pokud je zatížení kabiny vyšší nebo nižší, vždy platí, že motor táhne max. 250kg a nikoliv 500.

+3/0
16.5.2016 21:02

R42a97d92e57k 62T47e32s24a12ř 2427779591796

Montoval jsem výtahy a vždy jsme zkoušeli tyto nouzové brzdy, které i v tomto případě fungovali.... a je to mazec nekontrolovaně padat a pak brzda, neuvěřitelné přetížení :(

0/0
16.5.2016 22:44

J97i80ř76í 71E92r95b30e38n 1533174446587

Ano, protože už během jedné sekundy volného pádu dosáhnete rychlosti 35 km/h...

0/0
17.5.2016 8:59

L78u97b90o31š 85T33i83c54h71ý 3567648354423

Vy jste to zkoušeli tak, že jste při pádu výtahu byli uvnitř?

0/0
17.5.2016 10:17

L76u65b64o30m77í97r 68V94r68t90a68l 6930787131491

Hergot, tady se sešlo odborníků z oboru. Nikdo neví kdy tam byla poslední revize, nikdo neví jaký typ výtahu to byl, nikdo neví v jakém rozsahu proběhla ta poslední revize. To vyšetřování se nebude dělat jen tak pro nic za nic a názor majitele servisní firmy je na místě.

Hlavně, že se nikdo nezabil.

0/0
16.5.2016 19:51

J43i25ř87í 90E57r98b83e48n 1403924256197

Podle fotek je to modernizovaný výtah a tipuji to na nosnost 350 až 450 kg. Revizi dělá odborná firma, která má na starosti 5000 výtahových jednotek, tudíž si ty termíny prohlídek a revizí hlídá.

+1/0
16.5.2016 20:16

A92n15t17o51n25í50n 38Z26e40l65e18n75ý 2194753631196

Záleží jakou má smlouvu. Může si je hlídat i provozovatel.

0/0
16.5.2016 22:19

J17i32ř37í 17E29r43b20e55n 1673724776437

Dozorce výtahu smí dělat i jen zaškolený člověk, to ano - ale revizi smí dělat jen odborně způsobilá osoba!

0/0
16.5.2016 22:32

A91n26t33o36n61í87n 74Z88e60l48e52n52ý 2504863181776

Nemyslel jsem revizi (co jsou vyhrazená technická zařízení vím), ale hlídat jejím termín.

0/0
17.5.2016 9:14

M17a22r81t80a 45S74o41u18k65u18p88o58v93á 9606826510720

Pan Bartůněk má dnes velký den... i s fotkou;-D

+4/0
16.5.2016 19:20

V94ě34r24a 41L80o23r30e11n73c57o67v78á 5836660424

;-D;-DR^

0/0
16.5.2016 19:55

H35o41n48z54a 90B95e97d27n84á24ř 9706523982250

Výtah pro čtyři osoby, což platilo za totáče. Ale že dneska to odpovídá třem osobám, nebo čtyřem dětem, to už na cedulku nikdo nepřipíše.

+6/0
16.5.2016 18:59

J93i10ř65í 10E78r54b62e93n 1453354976617

I za totáče pro TOV 250 platila obsaditelnost tři osoby, ne čtyři.

0/0
16.5.2016 19:03

D79a70n26i72e38l80a 51G56o33t61z 9221379

Paní má odhadem 80-90 kilo. Tři muži, i kdyby byli hubení, tak je to dalších 3 x 80kilo... minimálnĕ tam nastoupilo 320 kilo. Plus tašky. A to jsme při dolní hranici, manžel paní je asi na stejné dietĕ. Takže +50kilo? .. neznám nosnost výtahů, ale u lékaře vždycky sčítám dĕti a přijde mi to tak tak. Vyšetřování příčin asi bude jednoduché a teď se bĕháním do schodů váhová příčina lehce eliminuje. Mít rozum a umĕt počítat, s tím se asi nedá nic dĕlat.

0/−3
16.5.2016 18:58

J60i75ř95í 16E39r27b19e70n 1303854786577

Plácáte nesmysly.

Každý výtah má řadu bezpečnostních prvků, ochrana před přetížením je jednou z nich - přetížený výtah se prostě ani nerozjede, jen se rozhouká a brzdové kotouče zůstanou přicvaklé.

Nemluvě o tom, že dnešní modernizované výtahy už mívají nosnost 350 - 550 kg, mnohem víc než staré třímístné TOV 250 z Transporty Břeclav.

+6/0
16.5.2016 19:02

D12a78n14i21e79l41a 95G22o55t39z 9261369

No potom nevim proc tam ta upozorneni jsou. Aby se v klidu ignorovala? No ale uklidnil jste me, ze muzu vzit ssebou do vytahu i slona a bude to v cajku :-D

0/0
16.5.2016 19:47

Z10d21e85n89ě11k 52H90r42u86b37ý 5495128581556

Ta upozornění tam jsou proto, aby se nepřetěžoval poháněcí mechanismus výtahu. Protizávaží má hmotnost prázdné kabiny plus polovinu maximální zátěže. Tedy v ideálním případě při polovičním zatížení by hýbat výtahem směrem nahoru mohlo i pětileté dítě. Pokud je zatížení kabiny vyšší než 1/2, tak motor táhne nahoru, pokud nižší než 1/2, jede to nahoru dokonce samo.

Takže slona tam vzít určitě můžete, výtah se na 100% neutrhne. Ale asi se nerozjede.

+5/0
16.5.2016 20:05

R64u28d26a 37S40l93a91v67í69k 5593758396761

Nosnost výtahů je běžně s koeficientem minimálně 10:1, takže pokud má psáno 400 kg, tak je testovaný na 4t.

+5/0
16.5.2016 19:22

M91o65n98i80k31a 59M69a16l27á 6410293688770

Re: Ruda Slavík

tak to nějak bude - tržná síla 10mm lana běžně používaného u těchto osobních výtahů jest 63,2kN = 6444,61kg x 2. To by mělo stačit :-)

0/0
16.5.2016 20:03

A93l46e69x74a39n12d62e33r 75P76r95o28c97h31a44z42k50a 2351246706743

to byly v detstvi moje nejhorsi sny, padani vytahove kabiny, nebo prejeti posledniho patra a vytah jede dal, brrrrrrrrrrrrrrrr

+10/0
16.5.2016 18:54

E75d86a 55D27r52á88b49e46k 7869952683617

hehe si můžete vyzkoušet v pater nosteru :-)

+7/0
16.5.2016 18:55

P98a55v96l94a 30K73v76a52p25i87l13o62v32á 7379358724757

Jezdím pracovně do jednoho 11 patrového domu v Krči asi třikrát ročně. Ještě před čtyřmi lety před rekonstrukcí výtah při jízdě drhnul. Přesně si pamatuju ten zvuk každé dvě patra. Bylo to v posledním patře tak jsem s tím jezdila, ale umírala strachy. Pamatuju z nějakých filmů, že při pádu se mám člověk zapřít nohama o stěny výtahu. No a výtah byl asi pro 12 lidí, takže široký, že bych musel být Bruce Lee, abych se zapřela. ;-D Pak mi zaměstnanci řekli, že už tma mnohokrát někdo uvízl. ještě štěstí, že už ty výtahy vyměnili :-)

+4/0
16.5.2016 18:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.