Diskuze

Chomutov se obává, že mu šetřící Jirkov zlikviduje MHD

Jirkov, který má společný dopravní podnik s Chomutovem, zvažuje konkurz na levnějšího dopravce. To proto, že se mu zdají platby za MHD vysoké. Chomutov se obává, že sám dopravní podnik neutáhne.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
VB

15 let jsem věnoval dopravě a ekonomii v dopravním podniku, bohužel musím potvrdit ekonomické závěry z auditu v Chomutově, byť jsem ho neviděl, jsou totiž všude stejné a je to těžké to přiznat nahlas.

Problém je v tom, že řada podniků jede resp. dojíždí vybavení z dob let 1988 a 1989, kdy se pořizování trolejbusů ve velkém pořizovalo na základě hromadných objednávek státu a Ministerstva dopravy a spojů. Nikdo tehdy neřešil co je levnější. Přednost mělo budování kapacitních dopravních tras a prostředků, protože v roce 1989 si mysleli, že dnes by tu žilo již 25 milionů Čechoslováků...

Jenže populační skok se zastavil, průmysl a jeho rozmach přešlapuje a stagnuje. A co teď s trolejbusy. Staré už je neekonomické opravovat, nové jsou 2x dražší než autobus na plyn. A pak tu zůstává dopravní cesta, silnice nikdo neřěší, ty nejsou dopravců, ale troleje včetně měníren ano.

A co teď. Jít cestou kdy vás 1 km dopravní obslužnosti stojí 55 - 60 Kč na km a nebo cestou autobusů kde se dá podle velikosti dopravce a velikosti mrtvého majetku vyžít s 35 - 45 Kč na km. Mrtvý majetek, ano řada dopravců právě dopravních podniků má kapacity vozoven postavené na větší počet autobusů a trolejbusů než skutečně potřebuje. A někdy nejde všechno dost dobře prodat a zpeněžit. Ano počítalo se i zde s nárůstem dopravy a potřebou vyšší kapacity až pro 25 milionů obyvatel....

Jedno řešení se tu nabízí, ekologické, ekonomické, ale i dopravní. Měnírny lze využít jako rychlodobíjecí stanice elektrobusů, ale samozřejmě lze zde po úpravách dobíjet i hybridní autobusy. Plug-in hybrid nabízí výhodu elektrodynamiky jako trolejbus, ale s cenou na provoz se pohybuje na úrovni plynového autobusu. To je výhoda především pro kopcovitý terén. Spalovací motor běží v konstantních otáčkách, přes generátor pohání elektromotory. Při rozjezdu si bere proud navíc i z baterií. Dělal jsem před časem propočty a v cca 12 letém modelu to funguje. Srovnávám kloubový autobus, trolejbus, CNG a hybrid Plug-in.

1 0
možnosti
BG

Díval jsem se zrovna na statistiky. Ve Sdružení dopravních podniků je začleněno celkem 18 dopravců MHD včetně DPCHJ. Tento dopravní podnik za rok 2014 přepravil nejméně cestujících ze všech, pokud nepočítám Mariánské Lázně. Za sebou Chomutov-Jirkov nechává takové "díry" (myšleno ve vztahu k Chomutovu a Jirkovu, snad se dotyční neurazí :-)), jako je Děčín, Karlovy Vary, Opava, Teplice nebo Jihlava.

Ještě pořád někdo z představitelů bude říkat, že je MHD v Chomutově a Jirkově v pořádku?

0 0
možnosti
JJ

J85i96ř78í 42J23o56z44a

8. 3. 2016 21:02

AUDIT:

Představenstvo dopravního podniku zadalo audit hospodaření Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, a. s. Kontrola odhalila nestandardní odměny a špatné hospodaření. Auditoři prověřovali dopravce v období od 1. 1. 2012 do 6. 5. 2015, tedy po dobu působení předchozího představenstva

KONTROLA POUKÁZALA, ŽE VYDĚLANÉ PENÍZE SE NEINVESTOVALY ZPĚT, například do obnovy vozového parku nebo nemovitého majetku. Výsledkem je zanedbaný vozový park trolejbusů na kraji životnosti a snížená hodnota firmy.

Druhým velkým problémem, který konstatovali auditoři, byla ztrátová linka do Prahy. Prokazatelně byla ztrátová i před vstupem konkurence na trh (Student Agency), která ještě ztrátu dopravního podniku prohloubila. Linka byla v mínusu stovky tisíc korun měsíčně, za celé prověřované období podnik prodělal jen na pražské lince skoro jedenáct milionů korun. Až nové vedení prodělečnou linku do Prahy zrušilo.

Odměny pro bývalého ředitele vyhodnotili auditoři v posledním roce jako neprůhledné a neprůkazné, některé jednotlivé vyplacené odměny nebyly projednány v zápisech z představenstva nebo dozorčí rady. V té době dopravní podnik měl za sebou neúspěšná výběrová řízení na zajištění dopravy v Ústeckém kraji i jinde. DPCHJ tak přišel o linkovou dopravu, musel propouštět desítky lidí, prodávat autobusy. Přesto byla vyplacena bývalému řediteli mnohasettisícová odměna za dobré hospodaření. „Tato odměna byla schválena týden po říjnových volbách. Mimořádné odměny byly ve výši 800 tisíc korun, vyšší než v minulých letech. Navíc se díky odměnám zvýšil základ, ze kterého byla vyplacena konkurenční doložka, vázaná na první čtvrtletí 2015. Bývalý ředitel si tak přišel na 1,2 milionu korun na konkurenční doložce, plus odměny, tedy dva miliony korun. Podnik to stálo cca 2,5 milionu. Považujeme takové odměny za neetické a nemorální v době, kdy společnost ztratila velkou část vnějších příjmů. Nový ředitel žádnou konkurenční doložku nemá, má standardní pracovní smlouvu,” popsal předseda představen

2 0
možnosti
JJ

J19i38ř60í 91J30o41z45a

8. 3. 2016 20:46

A co bude s podilem, ktere ma mesto Jirkov v Dopravnim podniku mest Chomutova a Jirkova? Jako ze to proda Chomutovu? A co kdyz Chomutov odmitne koupit podil Jirkova? Jak je mozne, ze kdyz mesto z casti vlastni sveho dopravce muze vypsat vyberove rizeni na jineho provozovatele? Je to vubec legalni? Neni to nahodou porusovani povinnosti pri sprave ciziho majetku?

0 0
možnosti
JJ

J51i20ř26í 31J29o88z13a

8. 3. 2016 20:11

Nejvetsi debilitou MHD Chomutov - Jirkov jsou jizdni rady. Prijedete vlakem a ujede vam MHD primo pred nosem! Dalsi spojeni je pak az za hodinu! Tudle o vikendu jsem prijel vlakem od Plzne do Jirkova zastavky a 2 minuty pred prijezdem vlaku mi odjela MHD.

1 0
možnosti

PANEBOŽE. To jako že budou autobusy z Jirkova svážet lidi na Písečnou, tam je vyklopí a ti budou dále cestovat MHD města Chomutova ? Jsme zastupitel města Jirkova vůbec se mi prohlašování starosty Jirkova nejenže nepozdává, ale ani nelíbí. Vždyť on sám byl ve vedení DPCHJ mnoho let. To na to nepřišel dříve ? Vždyť musíme mít zde v Jirkově pro nový dopravní podnik, pokud ho budeme chtít zázemí. Když vypíšeme soutěž na autobusy, tak se jí DP města Chomutova nezúčastní. Vyhrají třeba Autobusy Karlovy Vary. Kde budou parkovat, kde budou mít zázemí ? Kde budou mít řidiči možnost odpočinku, kde bude servis autobusů atd ? Blbost. Totální blbost. Navíc existují trolejbusy s obojím pohonem. Takže úsek, kde troleje nebudou se dá zcela bez problémů překonat na vlastní pohon. Ať již je to formou elektromotoru, nebo diesel agregátu. Pokud se pan starosta zmiňuje o dotacích, tak jen v souvislosti s autobusy na plyn. Ale ta dotace, myslím že ve výši až 85 % se vztahuje i na trolejbusy ! Vždyť každé město, ať již Chomutov nebo Jirkov mělo ve vedení a á, své zástupce. Vždyť i starosta Jirkova zvedal ruku pro mimořádné odměny, které odhalil audit nového vedení města Chomutova. Proč raději neinvestovali do obnovy vozového parku ? Proč třeba v Pardubicích, ve Zlíně, nebo sousedních Teplicích nemají s trolejbusy problémy ? Ne, tohle smrdí a úplně nejvíce mne zaráží postoj komunistů a starosty Jirkova. Já jen doufám, že zvítězí zdravý rozum a že trolejbusy v Jirkově zachováme. Co zachováme. Přestaneme udělovat statisícové mimořádné odměny vedoucím pracovníkům města a budeme se podílet na obnově vozového parku v DPCHJ. A nepište prosím, že Jirkov si v tom jasno udělal. Vždyť vy tlumočíte slova víceméně pana starosty a nás zastupitelů je 25.

9 0
možnosti
BG

To, jak se obě města k systému doposud chovala, tu MHD jen umrtvovala.

Má ostatních 24 zastupitelů stejný názor jako Vy?

0 0
možnosti
PV

Je zajímavé, že v srovnatelné Opavě tvoří trolejbusy už 60 let páteř MHD. Neměli by se soudruzi se Chomutova-Jirkova jít inspirovat do slezské metropole?

4 0
možnosti
Foto

Stačí se mrknou přes kopec do Teplic nebo přes dva kopce do Ústí ;-)

1 0
možnosti
BG

To je tak, když se na MHD kašle, chátrá a nevyvíjí se. Poslední optimalizace nestála za nic a je to vidět. Počet cestujících má neustále klesající tendenci, protože je takový systém nepoužitelný. Za 20 Kč Vám nikdo jezdit nebude, měsíčník za 530 Kč je brutálně drahý, o pouhých 20 Kč je stejně drahý jako v Praze nebo v Brně, stejně tak čtvrtletní nebo roční, který je druhý nejdražší v republice! A za co? Jakou kvalitu mají služby MHD, které město nabízí?

Nejhorší je, že města se chovají, jako kdyby byla sama za sebe. Ale jsou holt spojena, hranice jsou jen formální a měla by spolupracovat jako jeden celek. To se z nějakého důvodu neděje, protože se někomu prostě nechce.

Takže vážení, zásadní otázka: jaké kroky chcete učinit, abyste zvýšili počet přepravených cestujících?

O optimalizaci MHD bylo napsáno tuny materiálu, ale mám pocit, že studenty dopravního inženýrství prostě totálně ignorují, že vymýšlejí ptákoviny typu plynové autobusy. Zadejte projekt nebo téma k bakalářské nebo diplomové práci přímo na míru a snad pochopíte. Ovšem ani úspěšně vyřešení projekt nemusí být nutně realizován, protože politik je bůh, on rozhoduje a po názoru ostatních určitě netouží. Pokud se mýlím, dokažte to.

9 0
možnosti
MZ

Jenže v Praze jde na MHD daleko více peněz na jednoho předplatitele než v Chomutově / Jirkově ... Takováto "souměstí" se společnou dopravou jsou tragická, jeden si myslí, že ten druhý na něm parazituje ... co udělá Jirkovská radnice, když jejímu dopravci nedá souhlas k provozu MHD na území Chomutova ... to budou cestující přestupovat ??? Jízdenky se jistě taky nebudou uznávat ...

Rozum mají Zlín a Otrokovice ...

7 0
možnosti
PN

Klasická otázka: Kde má trolejbus výfuk?

V komíně tepelné elektrárny.

0 9
možnosti
VP

Ale nevyrábí v České republice sto procent elektřiny tepelné elektrárny, že ne? A zejména je rozdíl, zdali máte ten váš výfuk rozmístěný rovnoměrně po ulicích města, nebo, když už přistoupím na tu vaší tezi, že teda trolejbus bere jen z tepelné elektrárny, což nebere, fučí za městem v elektrárně s mnohem vyšší účinností spalování a s moderním odbouráváním škodlivých produktů. To se vážně nedá srovnávat. Nemluvě o tom, že ty komíny pojedou úplně stejně s trolejbusy v Chomutově a Jirkově i bez nich, jediným rozdílem budou právě ony autobusy vylučující tuny exhalací přímo po ulicích města. Nemluvě o dalších výhodách trolejbusů.

7 0
možnosti
VP

A opět je to komunista, který obhajuje zrušení elektrické trakce. Jaká klasika. I když tedy víme, že stranická příslušnost na severu natolik nerozhoduje. Každopádně snaha zrušit v souměstí trolejbusy, které zde fungují teprve dvacet let (ale i kdyby déle), je naprosto skandální. V době, kdy se po celém světě města nesmírně nákladně vrací k elektrické dopravě s tím, že plynový autobus trolejbusu konkurovat prostě nemůže a elektrobusy po mnoha letech vývoje vykazují stále stejné a pro provoz fatální nedostatky, chtějí Chomutov a zejména Jirkov návrat mezi zcela provinční města bez ekologické dopravy. Chomutov s Jirkovem nepotřebují zrušit trolejbusy a nákladně je něčím nahrazovat, potřebují rozumně reorganizovat provoz tak, aby z trolejbusů dokázali profitovat co nejvíce. A tomu jirkovskému pomatenci bych na argument s dvojím placením trolejbusů a autobusů rád vzkázal, že moderní trolejbusy už umí obsluhovat i poměrně dlouhé úseky bez trolejového vedení.

9 0
možnosti
  • Nejčtenější

Budějovice odvrací i druhý mečbol, Litvínov vyfoukl Kometě třetí bod

24. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:11

Zatímco Pardubice se Spartou už odpočívají, zbývající dvě čtvrtfinálové série se potáhnou minimálně...

Budějovice potřetí porazily Třinec, sérii rozsekne až sedmý duel. Litvínov jde dál

26. března 2024  17:15,  aktualizováno  22:41

Čtvrtfinálová série Třince proti Českým Budějovicím zůstává po šesti zápasech vyrovnaná. Oceláři ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kometa v Litvínově srovnala sérii, Třinec nevyužil mečbol v Budějovicích

22. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:26

Čtvrtými zápasy pokračovalo čtvrtfinále play off hokejové extraligy. Třinec si mohl zajistit postup...

Dvě stě tisíc? Tak nízkou sumu si nechte, odmítla univerzita dar města

22. března 2024  9:54

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně (UJEP) odmítla přijmout příspěvek 200 tisíc korun na podporu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Jak bude vypadat hokejový stadion v Litvínově po přestavbě?

26. března 2024  15:22

Město Litvínov navnadilo hokejové fanoušky vizualizací přestavěného Zimního stadionu Ivana Hlinky....

Kaše: Postup je poděkování lidem, že nás nevybučeli. I semifinále půjdeme vyhrát

29. března 2024  9:48

Žádná kaše se nejí tak horká, jak se uvaří. Že litvínovský tahoun Ondřej Kaše nedal v play off...

Mizera s číslem 99: Láme mi to srdce, bohužel musím Zubří vyřadit

29. března 2024  7:50

Že Murphyho zákony fungují spolehlivě, poznal i lovosický házenkář Bohdan Mizera. První série play...

Zlín porazil Litoměřice a vynutil si v semifinále první ligy sedmý zápas

28. března 2024  20:16

Zlínští hokejisté zvítězili v šestém utkání semifinále play off první ligy doma nad Litoměřicemi...

Vytížení proti odpočatým. Sparta čelí v semifinále Třinci, Pardubice čeká Litvínov

28. března 2024  19:37

Dva nejlepší celky základní části hokejové extraligy si dopřály pauzu na přípravu a od víkendu už...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...