Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chomutov se obává, že mu šetřící Jirkov zlikviduje MHD

Jirkov, který má společný dopravní podnik s Chomutovem, zvažuje konkurz na levnějšího dopravce. To proto, že se mu zdají platby za MHD vysoké. Chomutov se obává, že sám dopravní podnik neutáhne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V33l89a87d88i89m84i11r 59B70u42l17d34r44a 4906640837211

15 let jsem věnoval dopravě a ekonomii v dopravním podniku, bohužel musím potvrdit ekonomické závěry z auditu v Chomutově, byť jsem ho neviděl, jsou totiž všude stejné a je to těžké to přiznat nahlas.

Problém je v tom, že řada podniků jede resp. dojíždí vybavení z dob let 1988 a 1989, kdy se pořizování trolejbusů ve velkém pořizovalo na základě hromadných objednávek státu a Ministerstva dopravy a spojů. Nikdo tehdy neřešil co je levnější. Přednost mělo budování kapacitních dopravních tras a prostředků, protože v roce 1989 si mysleli, že dnes by tu žilo již 25 milionů Čechoslováků...

Jenže populační skok se zastavil, průmysl a jeho rozmach přešlapuje a stagnuje. A co teď s trolejbusy. Staré už je neekonomické opravovat, nové jsou 2x dražší než autobus na plyn. A pak tu zůstává dopravní cesta, silnice nikdo neřěší, ty nejsou dopravců, ale troleje včetně měníren ano.

A co teď. Jít cestou kdy vás 1 km dopravní obslužnosti stojí 55 - 60 Kč na km a nebo cestou autobusů kde se dá podle velikosti dopravce a velikosti mrtvého majetku vyžít s 35 - 45 Kč na km. Mrtvý majetek, ano řada dopravců právě dopravních podniků má kapacity vozoven postavené na větší počet autobusů a trolejbusů než skutečně potřebuje. A někdy nejde všechno dost dobře prodat a zpeněžit. Ano počítalo se i zde s nárůstem dopravy a potřebou vyšší kapacity až pro 25 milionů obyvatel....

Jedno řešení se tu nabízí, ekologické, ekonomické, ale i dopravní. Měnírny lze využít jako rychlodobíjecí stanice elektrobusů, ale samozřejmě lze zde po úpravách dobíjet i hybridní autobusy. Plug-in hybrid nabízí výhodu elektrodynamiky jako trolejbus, ale s cenou na provoz se pohybuje na úrovni plynového autobusu. To je výhoda především pro kopcovitý terén. Spalovací motor běží v konstantních otáčkách, přes generátor pohání elektromotory. Při rozjezdu si bere proud navíc i z baterií. Dělal jsem před časem propočty a v cca 12 letém modelu to funguje. Srovnávám kloubový autobus, trolejbus, CNG a hybrid Plug-in.

+1/0
10.3.2016 0:07
Foto

B18r96o69n24i52s46l89a78v 48G44a85b35r44y38š 2322219131

Díval jsem se zrovna na statistiky. Ve Sdružení dopravních podniků je začleněno celkem 18 dopravců MHD včetně DPCHJ. Tento dopravní podnik za rok 2014 přepravil nejméně cestujících ze všech, pokud nepočítám Mariánské Lázně. Za sebou Chomutov-Jirkov nechává takové "díry" (myšleno ve vztahu k Chomutovu a Jirkovu, snad se dotyční neurazí :-)), jako je Děčín, Karlovy Vary, Opava, Teplice nebo Jihlava.

Ještě pořád někdo z představitelů bude říkat, že je MHD v Chomutově a Jirkově v pořádku?

0/0
9.3.2016 14:20

J63i37ř61í 42J16o23z98a 3858343640251

AUDIT:

Představenstvo dopravního podniku zadalo audit hospodaření Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, a. s. Kontrola odhalila nestandardní odměny a špatné hospodaření. Auditoři prověřovali dopravce v období od 1. 1. 2012 do 6. 5. 2015, tedy po dobu působení předchozího představenstva

KONTROLA POUKÁZALA, ŽE VYDĚLANÉ PENÍZE SE NEINVESTOVALY ZPĚT, například do obnovy vozového parku nebo nemovitého majetku. Výsledkem je zanedbaný vozový park trolejbusů na kraji životnosti a snížená hodnota firmy.

Druhým velkým problémem, který konstatovali auditoři, byla ztrátová linka do Prahy. Prokazatelně byla ztrátová i před vstupem konkurence na trh (Student Agency), která ještě ztrátu dopravního podniku prohloubila. Linka byla v mínusu stovky tisíc korun měsíčně, za celé prověřované období podnik prodělal jen na pražské lince skoro jedenáct milionů korun. Až nové vedení prodělečnou linku do Prahy zrušilo.

Odměny pro bývalého ředitele vyhodnotili auditoři v posledním roce jako neprůhledné a neprůkazné, některé jednotlivé vyplacené odměny nebyly projednány v zápisech z představenstva nebo dozorčí rady. V té době dopravní podnik měl za sebou neúspěšná výběrová řízení na zajištění dopravy v Ústeckém kraji i jinde. DPCHJ tak přišel o linkovou dopravu, musel propouštět desítky lidí, prodávat autobusy. Přesto byla vyplacena bývalému řediteli mnohasettisícová odměna za dobré hospodaření. „Tato odměna byla schválena týden po říjnových volbách. Mimořádné odměny byly ve výši 800 tisíc korun, vyšší než v minulých letech. Navíc se díky odměnám zvýšil základ, ze kterého byla vyplacena konkurenční doložka, vázaná na první čtvrtletí 2015. Bývalý ředitel si tak přišel na 1,2 milionu korun na konkurenční doložce, plus odměny, tedy dva miliony korun. Podnik to stálo cca 2,5 milionu. Považujeme takové odměny za neetické a nemorální v době, kdy společnost ztratila velkou část vnějších příjmů. Nový ředitel žádnou konkurenční doložku nemá, má standardní pracovní smlouvu,” popsal předseda představen

+2/0
8.3.2016 21:02

J77i21ř74í 22J51o26z25a 3668483510531

A co bude s podilem, ktere ma mesto Jirkov v Dopravnim podniku mest Chomutova a Jirkova? Jako ze to proda Chomutovu? A co kdyz Chomutov odmitne koupit podil Jirkova? Jak je mozne, ze kdyz mesto z casti vlastni sveho dopravce muze vypsat vyberove rizeni na jineho provozovatele? Je to vubec legalni? Neni to nahodou porusovani povinnosti pri sprave ciziho majetku?

0/0
8.3.2016 20:46

J50i53ř13í 64J50o72z37a 3598383520951

Nejvetsi debilitou MHD Chomutov - Jirkov jsou jizdni rady. Prijedete vlakem a ujede vam MHD primo pred nosem! Dalsi spojeni je pak az za hodinu! Tudle o vikendu jsem prijel vlakem od Plzne do Jirkova zastavky a 2 minuty pred prijezdem vlaku mi odjela MHD.

+1/0
8.3.2016 20:11

J82o57s57e69f 21Š31e71b15e97k 8741353259665

PANEBOŽE. To jako že budou autobusy z Jirkova svážet lidi na Písečnou, tam je vyklopí a ti budou dále cestovat MHD města Chomutova ? Jsme zastupitel města Jirkova vůbec se mi prohlašování starosty Jirkova nejenže nepozdává, ale ani nelíbí. Vždyť on sám byl ve vedení DPCHJ mnoho let. To na to nepřišel dříve ? Vždyť musíme mít zde v Jirkově pro nový dopravní podnik, pokud ho budeme chtít zázemí. Když vypíšeme soutěž na autobusy, tak se jí DP města Chomutova nezúčastní. Vyhrají třeba Autobusy Karlovy Vary. Kde budou parkovat, kde budou mít zázemí ? Kde budou mít řidiči možnost odpočinku, kde bude servis autobusů atd ? Blbost. Totální blbost. Navíc existují trolejbusy s obojím pohonem. Takže úsek, kde troleje nebudou se dá zcela bez problémů překonat na vlastní pohon. Ať již je to formou elektromotoru, nebo diesel agregátu. Pokud se pan starosta zmiňuje o dotacích, tak jen v souvislosti s autobusy na plyn. Ale ta dotace, myslím že ve výši až 85 % se vztahuje i na trolejbusy ! Vždyť každé město, ať již Chomutov nebo Jirkov mělo ve vedení a á, své zástupce. Vždyť i starosta Jirkova zvedal ruku pro mimořádné odměny, které odhalil audit nového vedení města Chomutova. Proč raději neinvestovali do obnovy vozového parku ? Proč třeba v Pardubicích, ve Zlíně, nebo sousedních Teplicích nemají s trolejbusy problémy ? Ne, tohle smrdí a úplně nejvíce mne zaráží postoj komunistů a starosty Jirkova. Já jen doufám, že zvítězí zdravý rozum a že trolejbusy v Jirkově zachováme. Co zachováme. Přestaneme udělovat statisícové mimořádné odměny vedoucím pracovníkům města a budeme se podílet na obnově vozového parku v DPCHJ. A nepište prosím, že Jirkov si v tom jasno udělal. Vždyť vy tlumočíte slova víceméně pana starosty a nás zastupitelů je 25.

+9/0
8.3.2016 13:56
Foto

B96r27o70n67i94s85l77a69v 58G60a72b21r69y78š 2632699431

To, jak se obě města k systému doposud chovala, tu MHD jen umrtvovala.

Má ostatních 24 zastupitelů stejný názor jako Vy?

0/0
8.3.2016 14:31

J38o80s66e29f 50Š62e89b78e20k 8261913229365

Broňo, nemá !! Ještě v září 2014 bývalý zastupitel, co seděl za Jirkov ve vedení DPCH tvrdil, že je vše v pořádku a přitom už si o špatném vedení tohoto podniku šeptali i vrabci na střeše. Největší problém vidím v tom, že NEINVESTOVALI do obnovy vozového parku. Ale v předchozím vedení byli i ti, co sedí v zastupitelstvu Jirkova i Chomutova v současnosti.

0/0
9.3.2016 8:45
Foto

B86r53o35n42i95s54l85a58v 88G79a91b32r71y87š 2772159511

Tak to je potom špatný.

Víte, jsem dopravní inženýr a není možné, aby mi do práce kecal někdo, kdo o tom vůbec nic neví. Neříkám, že mám vždycky pravdu a všechno, co vymyslím, je skvělé a super, ale rozhodně si nechám poradit. Ale ona musí být i vůle něco změnit. A pokud ta vůle není, pak dopravě nepomůže ani sebelepší projekt. Nechci, aby měli politici v optimalizaci dopravy poslední slovo. Ti se mají starat o to, jak navržený projekt prosadit do praxe. Jde mi o to víc než o peníze.

0/0
9.3.2016 8:54

P87e43t34r 40V54e83s61e75l27ý 8165535752816

Je zajímavé, že v srovnatelné Opavě tvoří trolejbusy už 60 let páteř MHD. Neměli by se soudruzi se Chomutova-Jirkova jít inspirovat do slezské metropole?

+4/0
8.3.2016 13:11

J59i90ř25í 33E28r76b65e82n 1303744896507

Stačí se mrknou přes kopec do Teplic nebo přes dva kopce do Ústí ;-)

+1/0
9.3.2016 9:34
Foto

B15r18o78n50i44s20l12a45v 85G84a46b38r73y20š 2362289871

To je tak, když se na MHD kašle, chátrá a nevyvíjí se. Poslední optimalizace nestála za nic a je to vidět. Počet cestujících má neustále klesající tendenci, protože je takový systém nepoužitelný. Za 20 Kč Vám nikdo jezdit nebude, měsíčník za 530 Kč je brutálně drahý, o pouhých 20 Kč je stejně drahý jako v Praze nebo v Brně, stejně tak čtvrtletní nebo roční, který je druhý nejdražší v republice! A za co? Jakou kvalitu mají služby MHD, které město nabízí?

Nejhorší je, že města se chovají, jako kdyby byla sama za sebe. Ale jsou holt spojena, hranice jsou jen formální a měla by spolupracovat jako jeden celek. To se z nějakého důvodu neděje, protože se někomu prostě nechce.

Takže vážení, zásadní otázka: jaké kroky chcete učinit, abyste zvýšili počet přepravených cestujících?

O optimalizaci MHD bylo napsáno tuny materiálu, ale mám pocit, že studenty dopravního inženýrství prostě totálně ignorují, že vymýšlejí ptákoviny typu plynové autobusy. Zadejte projekt nebo téma k bakalářské nebo diplomové práci přímo na míru a snad pochopíte. Ovšem ani úspěšně vyřešení projekt nemusí být nutně realizován, protože politik je bůh, on rozhoduje a po názoru ostatních určitě netouží. Pokud se mýlím, dokažte to.

+9/0
8.3.2016 12:04

M71i36r67o72s55l73a55v 15Z14i57k40m60u46n37d 6258612137498

Jenže v Praze jde na MHD daleko více peněz na jednoho předplatitele než v Chomutově / Jirkově ... Takováto "souměstí" se společnou dopravou jsou tragická, jeden si myslí, že ten druhý na něm parazituje ... co udělá Jirkovská radnice, když jejímu dopravci nedá souhlas k provozu MHD na území Chomutova ... to budou cestující přestupovat ??? Jízdenky se jistě taky nebudou uznávat ...

Rozum mají Zlín a Otrokovice ...

+7/0
8.3.2016 12:35
Foto

B51r73o81n29i67s39l53a84v 79G88a14b39r56y92š 2562629121

To ano, ale zkuste si srovnat podobné obce o stejném počtu obyvatel, hospodaří mnohem lépe a taky to tam podle toho vypadá. To už i menší 45tisícová Jihlava je na tom líp.

A Prahu jsem uvedl schválně, protože zrovna ti si pořád stěžují, jak je tamní MHD na kočku.

0/0
8.3.2016 13:04

V76á59c13l73a92v 14K59a64m18í70r 9332427881326

No nevim,ale třeba v Teplicích MHD funguje na jízdenky za 20,- Kč a jsou v zisku..Mají dokonce moderní trolejbusy Solaris.Myslím si,že v Chomutově nejde ani tak o to,kolik budou platit lidi za jednotlivé jízdenky,či měsíční,ale o korupci a že si někdo chce nahrabat z toho co DP na provoz dostává..

+2/0
8.3.2016 13:00
Foto

B46r54o97n30i89s27l50a86v 82G51a44b97r22y57š 2942379271

Jo, znám to tam. Taky mají mnohem větší provoz těch trolejbusů, tam to za to možná stojí a město s tou MHD fakt něco dělá. Ale za podmínek, které nabízí Chomutov, je ten dopravní systém prostě nepoužitelný.

0/0
8.3.2016 13:26

J69i76ř22í 87J20o44z90a 3188723580441

Tak dle sdeleni primatora Teplic s kterym jsem mel moznost na tema MHD hovorit osobne mi bylo receno, ze nove trolejbusy si mesto nakoupilo z vlastnich penez a bez jakekoliv dotaci... jenze v Teplicich je cena jednotliveho jizdneho stejna jako v Chomutove, tj. 20 ,- Kc, jenze v Teplicich je jizdenka prestupni s platnosti na 45 minut. V Chomutove je jizdenka neprestupni. Takze kdyz v Chomutove prestoupite stoji vas to dalsich 20 Kc. V Teplicich jsou intervaly pravidelne a prijatelne i pro nahodneho cestujiciho narozdil od Chomutova. Ano byvaly reditel, dle auditu, si nahrabal na odmenach 1,2 milionu korun... takze si tam opravdu nahrabali. Audit vytyka i takove skutecnosti, ze linka Praha - Chomutov byla nekolik let prodelecna a Dopravni podnik ji musel dotovat z vlastnich penez... dalsi vytkou bylo, ze se neinvestovali vydelane penize zpet do podniku, napr. nakup novych trolejbusu...

0/0
8.3.2016 20:35

P96e64t61r 43N44i15v19n66i74c15k75ý 3282904415607

Klasická otázka: Kde má trolejbus výfuk?

V komíně tepelné elektrárny.

0/−9
8.3.2016 11:55

V90í25t 97P75r42a93ž40á58k 9459310535406

Ale nevyrábí v České republice sto procent elektřiny tepelné elektrárny, že ne? A zejména je rozdíl, zdali máte ten váš výfuk rozmístěný rovnoměrně po ulicích města, nebo, když už přistoupím na tu vaší tezi, že teda trolejbus bere jen z tepelné elektrárny, což nebere, fučí za městem v elektrárně s mnohem vyšší účinností spalování a s moderním odbouráváním škodlivých produktů. To se vážně nedá srovnávat. Nemluvě o tom, že ty komíny pojedou úplně stejně s trolejbusy v Chomutově a Jirkově i bez nich, jediným rozdílem budou právě ony autobusy vylučující tuny exhalací přímo po ulicích města. Nemluvě o dalších výhodách trolejbusů.

+7/0
8.3.2016 12:04
Foto

B37r80o49n85i92s62l87a52v 48G46a34b41r46y51š 2282199351

Je lepší jeden velký než dvě stě malých. Takový komín tepelné elektrárny zrovna v severních Čechách napájí trolejbusy v Chomutově a Jirkově, v Teplicích, v Ústí nad Labem...

0/0
8.3.2016 12:05

V37í26t 31P71r22a67ž58á23k 9429980975746

A opět je to komunista, který obhajuje zrušení elektrické trakce. Jaká klasika. I když tedy víme, že stranická příslušnost na severu natolik nerozhoduje. Každopádně snaha zrušit v souměstí trolejbusy, které zde fungují teprve dvacet let (ale i kdyby déle), je naprosto skandální. V době, kdy se po celém světě města nesmírně nákladně vrací k elektrické dopravě s tím, že plynový autobus trolejbusu konkurovat prostě nemůže a elektrobusy po mnoha letech vývoje vykazují stále stejné a pro provoz fatální nedostatky, chtějí Chomutov a zejména Jirkov návrat mezi zcela provinční města bez ekologické dopravy. Chomutov s Jirkovem nepotřebují zrušit trolejbusy a nákladně je něčím nahrazovat, potřebují rozumně reorganizovat provoz tak, aby z trolejbusů dokázali profitovat co nejvíce. A tomu jirkovskému pomatenci bych na argument s dvojím placením trolejbusů a autobusů rád vzkázal, že moderní trolejbusy už umí obsluhovat i poměrně dlouhé úseky bez trolejového vedení.

+9/0
8.3.2016 11:51

P21a31v16e63l 64D33v73o22ř26á33k 8798545172281

Jak se v DPCHJ zacházelo s přidělenými finančními prostředky se v Chomutově i Jirkově vypráví legendy. Jedna z nich například mluvila o tom, že služební osobní auta měli v DP i uklízečky,...

+1/−3
8.3.2016 11:49
Foto

M53i73l78o66s16l66a23v 37Z72í19t84k80a 8230474507860

Úvahy o zrušení trolejbusového provozu, nebo rozbití společné MHD, jsou naprostou chybou. Tato města jsou tak těsně propojena, že je naopak nutný rozvoj této MHD. Samozřejmě pokud má Jirkov pocit, že je provoz drahý, měl by s druhým městem jednat. Může mít málo informací z vedení firmy apod. Samozřejmě že by se dalo spousta zlepšit aby doprava byla pro obyvatele atraktivnější ( úpravy linkového vedení, změny jízdních řádů ), aby byly vyšší tržby. Případné zrušení provozu povede k výraznému nárůstu individuální dopravy v celém regionu se všemi negativními důsledky - tlak na budování dalších parkovišť, zhoršení prašnosti na sídlištích apod.

+10/0
8.3.2016 11:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.